Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Rehabilitering - primærrehabilitering ved tetraplegi

Pasienter med ervervet ryggmargsskade har rett til livslang oppfølging i Norge. Vi tilbyr vurderingsopphold til personer med følgetilstand etter traume eller sykdom i ryggmarg eller cauda equina syndrom.

En skade på ryggmargen oppstår relativt sjeldent, men har omfattende konsekvenser for store deler av kroppen. De fleste som rammes trenger livslang oppfølging.

Les mer på helsenorge.no

Tilbudet gjelder for barn/ ungdom og voksne.

Vurderingsopphold er planlagte innleggelser hvor et tverrfaglig team blir satt sammen ut  fra pasientens diagnose og konkrete utfordringer/problemstillinger.

Henvisning og vurdering

Fastlegen eller pasientansvarlig lege under tidligere rehabilitering kan henvise pasienten til vurderingsopphold. Tidspunktet for innleggelse koordineres eventuelt med ekstern spesialistkonsultasjon. Du får svarbrev med innleggelsesdato og nødvendige opplysninger.

 Ambulant rehabiliteringsteam kan ved behov besøke deg hjemme el. på institusjon for å planlegge oppholdet.

Har du behov for spesialkost eller tolk, ber vi deg si ifra om dette i god tid, og senest en uke før innleggelse. Vi ber deg også si ifra dersom du har behov for spesielle hjelpemidler som spesialmadrass eller dusjstol.

  1. Pasientens navn, fødselsnummer, korrekt adresse og telefonnummer, evt navn på foresatte.
  2. Legens navn, adresse og telefonnummer.
  3. Pasientens diagnose og beskrivelse av hvordan plagene påvirker daglig funksjon knyttet til arbeid, utdanning og fritid. (Fysisk, psykisk og sosialt).
  4. Oppdatert oversikt over legemidler i bruk vedlegges.
  5. Opplysninger om trygd- og arbeidsstatus.
  6. Vurder hvorvidt pasienten har behov for tolk.
  7. Hvis aktuelt, gi opplysninger om smittestatus som krever isolasjon på sykehus (f.eks. MRSA, ESBL, VRL).
  8. Angi problemstillingen med bakgrunn for henvisningen så konkret som mulig. Hva er pasientens konkrete mål/motivasjon for rehabiliteringen?
    Opptrening/rehabilitering er for uspesifikt.
  9. Hvilke tiltak er prøvd ut lokalt i 1. linjetjenesten?
    Hvilken effekt hadde tiltakene?
    Hvilken egenaktivitet/egentrening gjør pasienten i det daglige?
  10. Har pasienten en individuell plan?
  11. Er pasienten vurdert av spesialist? I så fall vedlegges epikrisen.
  12. Har pasienten tidligere mottatt rehabiliteringsopphold/poliklinikk/dagtilbud i spesialisthelsetjenestene (offentlig / privat) for samme tilstand/diagnose?
    Dersom ja:
  13. Hva har lokale oppfølgingsopplegg bestått av i etterkant av rehabiliteringsoppholdet?  

  • Hva har tilkommet av nytt funksjonstap?  

Epikrise fra siste opphold vedlegges  

Før

Ved interne henvisninger foretar en lege (fysikalskmedisiner) et tilsyn før vurdering. Ved eksterne henvisninger opprettes telefonisk kontakt.

Under

Når du kommer til avdelingen, vil et tverrfaglig sammensatt team bistå deg med å sette individuelle og realistiske mål for videre rehabilitering.

Lungefunksjonen reduseres ofte ved en tetraplegi-skade på grunn av lammelser i åndedretts- og hostemuskulatur. En generell regel er at jo høyere i ryggen/nakken og jo mer komplett skaden er, desto mer blir åndedrett og hostekraft påvirket. Det kan derfor forekomme samhandling med lungespesialister når det er behov for det.

Det tverrfaglige teamet tilstreber at kravene som stilles til deg står i forhold til målsetting og eksisterende ressurser. Det handler om å etablere et livsgrunnlag basert på dine egne verdier og forutsetninger.
Samhandling mellom alle aktører i behandlingskjeden er suksesskriteriet og bidrar til at du får en helhetlig rehabiliteringsprosess. Utskriving av personer med ryggmargsskade fra sykehus krever god planlegging og samhandling med kommunene. Rehabiliteringen fortsetter hjemme der hverdagsrutiner og aktiviteter skal fungere.

Etter

Avdelingen har ansvar for livslang oppfølging etter en ryggmargsskade.

Fastlege og sykehus henviser til oppfølging ved ryggmargsskaderelaterte problemstillinger. Etter individuelle vurderinger, følges pasienten opp jevnlig direkte ved avdelingen i samarbeid med LTOVA.
Oppfølgingsopphold varierer fra 1-14 dager. Oppfølgingsopphold er planlagte innleggelser hvor tverrfaglig team blir satt sammen ut ifra dine utfordringer og behov for å kunne gi best mulig kvalitet på behandlingen under oppholdet.

Livslang oppfølging  etter ryggmargsskade

Vær oppmerksom

Landsforeningen for ryggmargsskadde og spinalenhetene i Norge har sammen laget informasjonshefter både for deg med en ryggmargsskade og for helsepersonell. Disse kan du laste ned selv, og også gi til din fastlege.

Lenke til landsforeningens nedlastingsside for heftene

Treemap-diagram
 

Kontakt

Nevro øst Avdeling for ryggmargsskader

Kontakt Avdeling for ryggmargsskader
Mandag til fredag kl 08.00-11.15 og 12.15-15.30. Utover dette er telefonen satt over til avdelingen. Påregn litt ventetid.

Oppmøtested

Avdelingen ligger i 4. etasje i Nevro Øst.

Avd. har ingen faste besøkstider, men vi oppfordrer alle besøkende til å komme etter kl 15.00 mandag-fredag.
Avd. har ingen faste besøkstider lørdag-søndag

Nevro øst

Edvard Griegs gate 8

Øya, Trondheim

Transport

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved St. Olavs hospital med buss, og noen steder med tog. Her finner du beskrivelse av transporttilbud og lenker inn dit.

For St. Olavs hospital på Øya gjelder dette:
 

Tog

Nærmeste holdeplass for toget er Marienborg stasjon. Det er kort gangavstand til sykehuset på Øya. Det går også buss mellom Øya og Trondheim Sentralstasjon.
 

Flybuss

Værnesekspressen stopper ved Studentersamfundet på vei til og fra flyplassen. Det er ca 35 km fra Trondheim sentrum og til flyplassen.
 

Bussforbindelser regionalt og lokalt

For de fleste lokale bussene er Studentersamfundet i Elgeseter gate nærmeste holdeplass til sykehuset på Øya. Dette gjelder også regionbussene.

Merk: noen bussruter også går innom St. Olav på Øya. 

Se nettsidene til AtB for flere detaljer om busstilbudet til St. Olavs hospital

Se kart over Nevro øst. Her kan du zoom deg inn, bevege deg i de ulike etasjene og søke på rom/avdeling osv.

Praktisk informasjon

Kiosker:

 

Butikker:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i ​Klostergata 46

 

Blomster:

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

 

Frisør:

​​​Den private frisørsalongen ligger i Gastrosenteret.
Telefon: 72 82 54 14

 

Shops within the Hospital area at Øya:

Bunnpris, located in Elgesetergate 18 Coop Prix in Klostergata 46

Vi har flere spisesteder på sykehuset:

Oversikt over alle våre spisesteder med åpningstider

Spisestedene i Øya helsehus og i MTFS drives av SiT

  • Det finnes spisested i lokalene til Klinikk for rus og avhengighetsmedisin i Klostergata. 

 

 

There are several places to eat in the hospital:

"Mat og cafe" at St. Olavs hospital offers a variety of food in the centers at Øya, at Lian and in the local hospitals in Røros and Orkdal.

"SiT" on behalf of the NTNU, runs cafes at Øya helsehus and in the Fred Kavli building. 

There is also a cafe in Clinic of Substance Use and Addiction Medicine (Klinikk for rus- og avhengighetsmedisin) Departments in Klostergata 48.

​Read more: Mat og cafe

Pasienthotellet ligger på Øya i Trondheim. Det er innendørs forbindelse med Nevrosenteret og resten av sykehuset på Øya. Til sentrum er det ca ti minutters spasertur, og det er gode bussforbindelser til og fra de fleste deler i og nær Trondheim. Barselenheten (barselhotell) til Kvinneklinikken ligger også her.

Sykehusapotekene i Midt-Norge har avdelinger flere steder i Midt-Norge. I Trondheim finner du apoteket her:

Elgesetergate 16
7030 Trondheim
Inngangen til apoteket er i Vangslunds gate 10, like ved Bunnpris.
tlf: 73 86 42 00

Åpningstider og mer informasjon finner du på nettsidene til Sykehusapotekene i Midt-Norge

 

 

Pharmacy:

Phone 73 86 42 00

Read more about the Pharmacy

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men noen enheter har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Mer informasjon om hvordan callback fungerer og hvordan du enklest får hjelp av oss på telefon

 

CALLBACK:

Note: Not all departments at St. Olav have the service to call you back, except for some outpatient clinics and laboratories.

What is callback?

Callback means that the telephone service is open to the public 24 hours so that you can give your message regardless of opening hours.

Remember personal identity number before calling

Please have your personal number - 6 or 11 figures - ready before calling. This will be of great help when we call you back.

If you are calling on behalf of others, for example children, the child's personal number must be entered.

Payment for not meeting

Note that cancellation must be made at least 24 hours before the appointment. Cancellation later than 24 hours before the appointment causes a fee of NOK 640 (in 2016)