HelsaMi
Ryggmargsskader

Livslang oppfølging etter ryggmargsskade

Avdeling for ryggmargsskader har livslangt oppfølgingsansvar for personer med ryggmargsskade tilhørende helseregion Helse- Midt og Nord.

En ryggmargsskade er svært kompleks. I tillegg til ulik grad av lammelser og følighetstap under skadenivå, kan du ha andre ryggmargskaderelaterte utfordringer som for eksempel tap av blære- og tarmfunksjon, forstyrret seksualfunksjon, autonome forstyrrelser, smerter, spastisitet og trykksår.

 

Innledning

Etter en ryggmargsskade kan du oppleve økonomiske, sosiale og psykologiske utfordringer i tillegg til de fysiske komplikasjonene direkte relatert til skaden.

Oppfølgingsopphold varierer fra 1-14 dager, og blir anbefalt minst hvert femte år. Oppfølgingsopphold er planlagte innleggelser hvor tverrfaglig team blir satt sammen ut ifra dine utfordringer og behov. Dette for å kunne gi best mulig kvalitet på behandlingen under oppholdet.

Henvisning og vurdering

Fastlege eller sykehus henviser til oppfølging ved ryggmargsskaderelaterte problemstillinger.

Avdelingen vurderer henvisninger ved ukentlige inntaksmøter.

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Helsepersonell

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Følgende momenter bør være med i en henvisning:  

Personalia
Henvisningsårsak:
Diagnose:
Familiestatus:
Yrkesstatus:
Aktuell sykehistorie:
Fysisk funksjon:
Naturlige funksjoner:
ADL:
Tidligere utredning/behandling/rehabilitering:
Anbefaling til videre behandling:
Hvor lenge skal pasienten bruke korsett?
Restriksjoner i fht mobilisering?
Røntgen kontroll?
Hvor lenge eventuell antibiotikabehandling?
Andre relevante sykdommer:
Stimulantia:
Psykisk:
Medikamenter:
Mål for oppholdet:  


 

Anbefalt sjekkliste ved ryggmargsskade for fastleger.pdf

Henvisning for kontroll TR 2014-12-22_1-2.pdf

Utredning

Ved henvisning om oppfølging vil tidspunkt for innleggelse og lengde på oppholdet bli vurdert og bestemt etter henvisningsårsak.

Behandling

Et oppfølgingsopphold er en planlagt innleggelse. De ulike undersøkelser og kartlegginger blir bestemt ut ifra henvisningens problemstilling/ årsak. Det tverrfaglige teamet blir satt opp før du kommer. I forkant av oppholdet blir du kontaktet av fagfolk ved avdelingen for en kartlegging og for å kunne planlegge oppholdet så godt som mulig. Ved innleggelse blir du møtt av det tverrfaglige teamet som skal bistå i behandlingen under oppholdet.

 

Oppfølging

Personer med ryggmargsskade blir anbefalt etter primærrehabilitering å gå til årlig kontroll hos fastlegen.

Vi anbefaler, uavhengig av kontroller hos fastlegen, at du blir henvist til kontroll minimum en gang hvert femte år.

Mer om ryggmargsskader

Brosjyre om avdeling for ryggmargsskader , St.Olavs hospital (pdf)Mer om ryggmargsskader (NHI)

Temaheftene ABC for ryggmargsskadde

Kontaktinformasjon

Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i Kunnskapssentret​

Åpningstider:
  • Mandag - Fredag: 0900 - 1900
  • Lørdag: 1000 - 1400
Telefon 73 86 42 00
 

Besøkstid/visittid

​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Røros sykehus har åpen besøkstid, men ta gjerne kontakt med sengeposten ved spørsmål på telefon 72 82 32 91.



Betaling/egenandeler - gebyr / ikke møtt til time

Blodprøve

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.


Fotografering, filming og lydopptak på St. Olav

Hvis du skal fotografere eller filme på St. Olavs, må du tenke gjennom om ​det er lovelig.

​Les mer om fotografering, filming og lydopptak på St. Olav


Henvisning til behandling og undersøkelse

​Normalt er det fastlegen som henviser til en avdeling på sykehuset. Hvis avdelingen ikke har oppgitt noe annet, så må du kontakte din fastlege for å få hjelp.

Internett og Wi-Fi

St. Olavs hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter HMNGuest. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 
  • Koble til deg trådløsenettet HMNGuest.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du vil få en SMS med brukernavn og passord. 
  • Passord er gyldig i én uke.

Kiosk, butikker, blomster og frisør

Kiosker:

 

Butikker:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i ​Klostergata 46

Blomster:

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

 

Frisør

​​​Den private frisørsalongen har to avdelinger, og er åpen for alle:

  • Gastrosenteret, 1. etasje
  • Øya Helsehus, 1.etasje

Telefon: 72 82 54 14

​Frisørene kan komme opp i avdelingen om du ikke kommer deg ned til frisørsalongen.

Legevakt Trondheim

Legevaktene driftes av kommunene.

  • Adresse: Mauritz Hansens gate 4, Øya, Trondheim.
    (ved siden av Øya helsehus og vis á vis Pasienthotellet).
     
  • Telefon: 116117
Legevakta driftes ikke av St. Olavs hospital. Alle henvendelser ang. Legevakta må rettes til Trondheim kommune.

Mat og servering

Vi har flere spisesteder på sykehuset.

  • Det finnes spisested i lokalene til Klinikk for rus og avhengighetsmedisin i Klostergata. 

Oversikt over ansatte

​Vi publiserer ikke oversikt over alle ansatte på sykehuset.

Her finner du oversikt over ledelsen på sykehuset:

 

Pasienthotell Hotell St. Olav

Pasienthotellet Hotell St. Olav ligger på Øya i Trondheim ​og driftes av Compass Group.

Kontakt hotellet for priser og rombestilling

Les mer om pasienthotellet

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Tobakksskadeloven (også kalt røykeloven) forbyr også bruk av e-sigaretter, både med og uten nikotin.

Om røykeloven og røykeforbudet (Helsedirektoratet)

Vi ringer tilbake (callback)

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men noen enheter har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Mer informasjon om hvordan callback fungerer og hvordan du enklest får hjelp av oss på telefon

Relaterte artikler

Fant du det du lette etter?