Informasjon til fastleger
Viktige endringer i Helseplattformen på St. Olav
På denne siden kan fastleger i Trøndelag holde seg oppdatert på viktig informasjon i forbindelse med at St. Olav har tatt i bruk Helseplattformen.
27.10.23: Hvordan melde feil i Helseplattformen som inneholder sensitive pasientdata
Minner om kanal der det også er mulig å sende sensitiv informasjon på en trygg og sikker måte.
Her meldes feil som inneholder sensitiv informasjon (krever pålogging)
29.03.23 Laboratoriesvar som sendes i kopi: Løsning på plass
20.03.23 Re-sending av brev
Fastlegekontor kan oppleve en større mengde kommunikasjon fra St. Olavs hospital i en periode. Dette skyldes re-sending av flere tusen kopier av brev som ikke har nådd fastleger grunnet en systemfeil i journalsystemet Helseplattformen.
Det er mulig at legekontoret allerede har mottatt informasjonen, men vi sender brevene på papir for å være sikker på at det når frem. Vi beklager ulempene dette medfører.Dersom du har behov for rask kontakt med sykehuset på grunn av informasjon i brevene, kontakt relevant klinikk.
01.02.23 Status e-meldinger
Styringsgruppen for regional innføring av Helseplattformen fikk 20. januar 2023 forelagt status og oppsummering av arbeidet og problemene som gjelder e-meldinger. Her kan du lese notatet.
20.01.23 Endrer formatering på utgående epikriser
Mange helseinstitusjoner utenfor Helseplattformen har etter produksjonssetting 12. november hatt utfordringer med å lese epikriser fra St. Olavs hospital. Det er nå funnet en løsning for dette.
Formateringer i epikriser som sendes ut fra journalløsningen Helseplattformen endres fra mandag 23. januar klokken 08.30.Endringene i formatet bevarer tabellstrukturen som aktørene er vant med, mens annen tekstformatering fjernes. Dette er testet opp mot elleve mottakssystemer, hvor alle har bekreftet at informasjonen er lesbar og at den grunnleggende strukturen er ivaretatt.
Enkelte systemer der mottakere frem til nå ikke har hatt problemer med å tolke tidligere format, vil kunne oppleve en forringing i format på mottatte meldinger. Nåværende løsning må sees på som et foreløpig kompromiss for å sikre god kommunikasjon med alle aktører. Helseplattformen jobber videre sammen med nasjonale myndigheter for å sikre god bruk av standarder i e-meldinger.
19.12.22 Laboratoriesvar som sendes i kopi: hva er status?
Viser til sak av 05.12.2022 under, angående fragmentert forsendelse og visning av laboratoriesvar til eksterne kopimottakere.
Hemit har utarbeidet en løsning som samler og dato-grupperer de elektroniske kopisvar-meldingene før de går ut til kopimottaker gjennom Norsk Helsenett. I påvente av at den nye løsningen blir ferdig testet og klar for bruk har vi oppfordret Helseplattformen-rekvirenter til å holde «kopi til fastlege»-bruken til et minimum når det rekvireres laboratorieanalyser, og heller benytter e-melding for å varsle om viktige prøvesvar når disse foreligger.
Spesielt viktig er bestillingene som inneholder mange enkeltanalyser, slik som rusmiddeltesting. Vi har derfor informert særskilt til Klinikk for rus- og avhengighetsmedisin ved St Olavs hospital og helsestasjonene i Trondheim kommune om å holde «kopi til fastlege»-bruken til et minimum.
Fastleger må likevel påregne at det fortsatt, inntil ny løsning er på plass, vil kunne komme kopisvar som nå når fastlege og/eller rekvirent vurderer det som nødvendig å sende kopi.
13.12.22 Hvordan melde feil i Helseplattformen som inneholder sensitive pasientdata
I forbindelse med melding av feil i Helseplattformen, har det vært ønskelig med en kanal der det også er mulig å sende sensitiv informasjon på en trygg og sikker måte. Det er nå mulig.
Her meldes feil som inneholder sensitiv informasjon (krever pålogging)
05.12.22 Laboratoriesvar som sendes i kopi fra laboratorier i Helse Midt-Norge fragmenteres i forsendelse
Etter innføring av Helseplattformen (HP) ser vi en utfordring knyttet til visning av laboratoriesvar hos eksterne mottakere, nærmere bestemt laboratoriesvar der forordningen er opprettet INNENFOR Helseplattformen, men som skal i kopi til mottakere UTENFOR Helseplattformen.
- Labforordning opprettes ved Trondheim legevakt (bruker HP), og laboratoriesvar går i kopi til fastlege (bruker ikke HP)
- Labforordning opprettes ved kommunal helsestasjon (bruker HP), og laboratoriesvar går i kopi til fastlege (bruker ikke HP)
- Labforordning opprettes på poliklinikken ved Klinikk for rus- og avhengighetsmedisin på St. Olav (bruker HP), og laboratoriesvar går i kopi til Lade Behandlingssenter og/eller fastlege (bruker ikke HP)
- Labforordning opprettes på endokrinologisk poliklinikk ved St. Olav (bruker HP), pasienten tar prøver hos fastlege (bruker ikke HP), som setter seg som kopimottaker på bestillingen.
02.12.22 Ekstra tiltak satt inn for å få kontroll
Til tross for kontinuerlig feilretting, melder fastleger til St. Olavs hospital at de mottar få epikriser og radiologisvar. Det kommer også tilbakemeldinger om at formateringen i utsendte e-meldinger er feil og dermed uleselig.
St. Olavs hospital har behov for bedre tilgang til overvåkningsinformasjon for å kunne følge opp pasienter der e-meldinger ikke er kommet frem eller åpnet av henviser etter en viss tid. Denne er nå tilgjengelig, men det tar noe tid å gå gjennom alle logger. St. Olavs hospital, Helseplattformen AS og Hemit arbeider intensivt med dette nå.
Disse tiltakene skal sørge for at vi får kontroll på situasjonen:
- En arbeidsgruppe med ekspertise fra Hemit, St. Olavs hospital og Helseplattformen AS er etablert for å skaffe oversikt og grunnlag for at St. Olavs hospital kan følge opp pasienter som ikke har fått svar.
- Feilretting som gir korrekt formatering på e-meldinger
- Oppfølging av fastlegekontor som blir berørt
- Det jobbes med å forbedre funksjonaliteten i løsningen
29.11.22 Bedre visning for WebMed-brukere
Brukere av journalsystemet WebMed kan klikke på "vis detaljer" for å få en bedre visning av meldinger, men denne visningen er ikke ideell.
Det pågår samarbeid med WebMed for at systemet skal kunne vise data fra Helseplattformen i et bedre format.
28.11.22 Ingen informasjon i e-meldinger har gått tapt
Dette gjelder for samtlige typer e-meldinger. Det har pågått et intensivt arbeid gjennom helgen, og alle feil skal nå være rettet. Et stort antall epikriser (for inneliggende pasienter, polikliniske pasienter og røntgensvar) er utsendt/resendt, og Dokumentasjonssenteret jobber fremdeles med å ettersende tidligere sendte e-meldinger. Per 28. november gjenstår i overkant av 500 ettersendinger, og status er at alle e-meldinger sendt til og med 23. november er ettersendt. Det jobbes kontinuerlig med dette, og det er ikke lenger nødvendig for St. Olav å resende e-meldinger per post.
Det er imidlertid nødvendig med noe formateringsarbeid for to mottakssystemer hos fastleger (Webmed og Pridok), men de fungerer tilfredsstillende. Helseplattformen vil fortsette arbeidet med verifisering av at alle eksterne mottakere av e-meldinger får den informasjonen de skal ha. Det vil foretas ytterligere stikkprøver kommende uke for å sikre dette. Verifiseringen Helseplattformen gjennomfører skal dekke hele regionen, og ikke bare St. Olav sitt opptaksområde.
Alle henvisninger som ble avvist fordi det manglet inntrekk av svaret som sykehuslegen hadde lagt inn, er nå sendt på nytt.
Det er likevel svært viktig at mottakere som erfarer feil, varsler så snart som mulig.
Meld til Helseplattformens supportsenter på telefon 72 88 37 80 og/eller e-post til hp@stolav.no.
Oppdatert kl. 11.55.
25.11.22 Problemer med e-meldinger
Epikriser (fra døgnopphold og poliklinikk):
Henvisninger:
Bildediagnostikk
Lab
Oppdater elektronisk adresse
Meld feil