HelsaMi
Revmatologisk poliklinikk

Digital hjemmeoppfølging ved revmatisk sykdom

Du vil ikke bli innkalt til regelmessige kontroller, men få oppfølging når du har behov for det.

Innledning

Pasienter med kronisk sykdom blir vanligvis fulgt opp gjennom faste kontroller hos spesialist.

Ved behovsstyrt oppfølging får du som pasient mulighet til å rapportere inn helsetilstanden din hjemmefra. Du fyller ut kartleggingsskjemaet «Hjemmerapportering revmatisk sykdom» en til to ganger i året eller ved behov. På denne måten vil du få tilbud om legekonsultasjon når behovet er der, og du slipper å reise til sykehuset når alt går bra.

Lyseblå boks med et hjertesymbok på og ern playknapp.

Utredning

Du er utredet og har fått bekreftet en artrittsykdom. Aktuelle sykdommer kan være sero-positiv og sero-negativ revmatoid artritt, Spondylartritt, uspesifisert artritt, psoriasisartritt og juvenil revmatoid artritt.

Behandling

Du behandles med sykdomsmodifiserende medisin og er i en stabil fase av sykdommen din.

Oppfølging

Blodprøver

Du skal gå til fastlegen din for kontroll av blodprøver. Dette gjelder deg som bruker sykdomsmodifiserende medisin etter skjema fra Revmatologisk avdeling. Blodprøvene skal kontrolleres hver tredje måned.


Hjemmerapportering


Det er ønskelig at du svarer på spørreskjema angående din helsetilstand 1-2 ganger i året. Du vil få varsel når det er på tide med din digitale årskontroll. Du kan også hjemmerapportere når du har behov for det og skjemaene vil ligge tilgjengelig for deg under "Spørreskjema" i appen. Det du rapporterer gir oss nyttig informasjon om din helsetilstand og brukes til videre oppfølging og behandling av deg som pasient. Når du rapporterer får du mulighet til å svare på om du trenger å snakke med helsepersonell ved Revmatologisk Poliklinikk, og om du trenger time.

Noe av informasjonen fra spørreskjemaene overføres til nasjonale medisinske kvalitetsregistre dersom du skriftlig har samtykket til dette. Hovedformålet med de medisinske kvalitetsregistrene er å bidra til bedre kvalitet for pasienten, og minske uønsket variasjon i helsetilbud og behandlingskvalitet. Resultater fra registrene brukes til kvalitetsforbedring, og er en kilde til kvalitetssikring og forskning.


Fornyelse av resepter

Fornyelse av resepter kan du gjøre på to måter. Endten ordne det selv i HelsaMi, eller ringe vår callbacktjeneste.

  • I HelsaMi kan du også fornye resept på biologisk medisin (H-resept). Dette gjelder IKKE Metex, Salazopyrin, Arava, Plaquenil, eller Prednisolon (kontakt din fastlege dersom du har behov for å fornye disse medikamentene). Når du skal fornye resept i HelsaMi går du inn på meny -> spørreskjemaer og finner skjemaet som heter "Fornyelse av resept på biologisk medisin".

  • Du kan fortsatt ringe vår callbacktjeneste for reseptfornyelse på 72 82 61 11. Trykk 3 for resept.


Hvordan kontakte oss?

I tillegg til hjemmerapporteringen kan du når som helst kontakte oss for time eller andre spørsmål per telefon eller via melding i Helsami.

Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på spørsmål som vi ofte får fra våre pasienter og deres pårørende

Kontaktinformasjon

Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i Kunnskapssentret​

Åpningstider:
  • Mandag - Fredag: 0900 - 1900
  • Lørdag: 1000 - 1400
Telefon 73 86 42 00
 

Besøkstid/visittid

​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Røros sykehus har åpen besøkstid, men ta gjerne kontakt med sengeposten ved spørsmål på telefon 72 82 32 91.



Betaling/egenandeler - gebyr / ikke møtt til time

Blodprøve

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.


Fotografering, filming og lydopptak på St. Olav

Hvis du skal fotografere eller filme på St. Olavs, må du tenke gjennom om ​det er lovelig.

​Les mer om fotografering, filming og lydopptak på St. Olav


Henvisning til behandling og undersøkelse

​Normalt er det fastlegen som henviser til en avdeling på sykehuset. Hvis avdelingen ikke har oppgitt noe annet, så må du kontakte din fastlege for å få hjelp.

Internett og Wi-Fi

St. Olavs hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter HMNGuest. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 
  • Koble til deg trådløsenettet HMNGuest.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du vil få en SMS med brukernavn og passord. 
  • Passord er gyldig i én uke.

Kiosk, butikker, blomster og frisør

Kiosker:

 

Butikker:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i ​Klostergata 46

Blomster:

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

 

Frisør

​​​Den private frisørsalongen har to avdelinger, og er åpen for alle:

  • Gastrosenteret, 1. etasje
  • Øya Helsehus, 1.etasje

Telefon: 72 82 54 14

​Frisørene kan komme opp i avdelingen om du ikke kommer deg ned til frisørsalongen.

Legevakt Trondheim

Legevaktene driftes av kommunene.

  • Adresse: Mauritz Hansens gate 4, Øya, Trondheim.
    (ved siden av Øya helsehus og vis á vis Pasienthotellet).
     
  • Telefon: 116117
Legevakta driftes ikke av St. Olavs hospital. Alle henvendelser ang. Legevakta må rettes til Trondheim kommune.

Mat og servering

Vi har flere spisesteder på sykehuset.

  • Det finnes spisested i lokalene til Klinikk for rus og avhengighetsmedisin i Klostergata. 

Oversikt over ansatte

​Vi publiserer ikke oversikt over alle ansatte på sykehuset.

Her finner du oversikt over ledelsen på sykehuset:

 

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Tobakksskadeloven (også kalt røykeloven) forbyr også bruk av e-sigaretter, både med og uten nikotin.

Om røykeloven og røykeforbudet (Helsedirektoratet)

Vi ringer tilbake (callback)

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men noen enheter har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Mer informasjon om hvordan callback fungerer og hvordan du enklest får hjelp av oss på telefon

Fant du det du lette etter?