Blæretrening

Blæretrening og andre tiltak for å bedre toalettvanene kan hjelpe mange.

Innledning

Som regel vil urinblæren inneholde mellom 3 og 5 desiliter urin før vannlatingstrangen blir plagsom. Hvor mange toalettbesøk du har, avhenger naturligvis av hvor mye du drikker, men inntil 8 vannlatinger i døgnet er innenfor det normale. Det er ikke unormalt å måtte opp om natta både 1 og 2 ganger dersom du blir liggende våken en stund, eller hvis du har drukket mye om kvelden.

Husk: Kaffe, te og alkohol er vanndrivende.

Vanligvis drikker vi 1 -1,5 liter væske i døgnet. Dersom du våkner flere ganger om natta og har svært mange vannlatinger om dagen uten at du har drukket spesielt mye, kan det være tegn på at urinblæren er overaktiv og trenger ”trening”.

I enkelte tilfeller er årsaken til symptomene at blæren har blitt vant til at du går på toalettet straks du kjenner trang. På denne måten vil blæren oppfatte signaler til vannlating ved stadig mindre volum. Dette kan etter hvert bli plagsomt med hyppige toalettbesøk med bare små mengder urin. I slike tilfeller kan det være effektivt å trene opp blæra.

Også i de tilfeller der du har sterk vannlatingstrang med påfølgende urinlekkasje, kan det hjelpe med blæretrening. Det kan også være aktuelt med andre behandlingsformer, som for eksempel medikamenter eller elektrostimulering, men den ene metoden utelukker ikke de andre.

Ved stressinkontinens, d.v.s. urinlekkasje i sammenheng med anstrengelser, hoste, nysing, løft og latter, vil ikke blæretrening virke.

Før

Start med å føre en liste over toalettbesøkene dine en eller to dager før du begynner treningen. Fortsett med dette etter at du har startet treningen, slik at du kan se om du forbedrer deg.

Under

Treningsprogram

  1. Start med å føre en liste over toalettbesøkene dine en eller to dager før du begynner treningen. Fortsett med dette etter at du har startet treningen, slik at du kan se om du forbedrer deg.

  2. Dersom du har sterk trang, og det kjennes ut som du kommer til å tisse deg ut, må du konsentrere deg sterkt om å prøve å undertrykke denne trangen. Du kan gjerne sette deg ned, dersom det er nødvendig.

  3. Når du kjenner normal trang og normalt ville gå på toalettet, skal du forsøke å holde igjen i omtrent 15 minutter. Hvis du er redd for uhell, kan du ta på et bind eller bleie.

  4. Når du mestrer å holde deg i 15 minutter, skal du øke til 30, og senere til 45 minutter. Senere øker du med 15 eller 30 minutter for hver gang.

Treningsprogram

  1. Start med å føre en liste over toalettbesøkene dine en eller to dager før du begynner treningen. Fortsett med dette etter at du har startet treningen, slik at du kan se om du forbedrer deg.

  2. Dersom du har sterk trang, og det kjennes ut som du kommer til å tisse deg ut, må du konsentrere deg sterkt om å prøve å undertrykke denne trangen. Du kan gjerne sette deg ned, dersom det er nødvendig.

  3. Når du kjenner normal trang og normalt ville gå på toalettet, skal du forsøke å holde igjen i omtrent 15 minutter. Hvis du er redd for uhell, kan du ta på et bind eller bleie.

  4. Når du mestrer å holde deg i 15 minutter, skal du øke til 30, og senere til 45 minutter. Senere øker du med 15 eller 30 minutter for hver gang.

Etter

Målet er at du greier å holde deg i 3 - 5 timer, og at du unngår og måtte stå opp om natten. Det er viktig at du ikke drikker for mye om kvelden, særlig kaffe, te og alkohol. Ved iherdig trening vil du merke fremgang allerede etter 1 - 2 uker. Du bør fortsette treningen så lenge du merker bedring.

Målet er at du greier å holde deg i 3 - 5 timer, og at du unngår og måtte stå opp om natten. Det er viktig at du ikke drikker for mye om kvelden, særlig kaffe, te og alkohol. Ved iherdig trening vil du merke fremgang allerede etter 1 - 2 uker. Du bør fortsette treningen så lenge du merker bedring.

Arrangementer

Kontaktinformasjon

Kart

Postadresse

​Sykehuset har en felles postadresse. Se under (sett inn navnet på mottaker/avdeling/person):

​St. Olavs hospital HF
[mottaker]
Postboks 3250 Torgarden
7006 Trondheim

Telefon sentralbord

Sentralbord: 72 57 30 00
Sentralbord Røros sykehus: 72 82 33 00

Praktisk informasjon

Besøkstid/visittid

​​​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Røros sykehus har åpen besøkstid, men ta gjerne kontakt med sengeposten ved spørsmål på telefon 72 82 32 91.

Betaling/egenandeler - gebyr / ikke møtt til time

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.


Internett og Wi-Fi

St. Olavs hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter HMNGuest. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 
  • Koble til deg trådløsenettet HMNGuest.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du vil få en SMS med brukernavn og passord. 
  • Passord er gyldig i én uke.

Legevakt Trondheim

Legevaktene driftes av kommunene.

  • Adresse: Mauritz Hansens gate 4, Øya, Trondheim.
    (ved siden av Øya helsehus og vis á vis Pasienthotellet).
     
  • Telefon: 116117
Legevakta driftes ikke av St. Olavs hospital. Alle henvendelser ang. Legevakta må rettes til Trondheim kommune.

Oversikt over ansatte

​Vi publiserer ikke oversikt over alle ansatte på sykehuset.

Her finner du oversikt over ledelsen på sykehuset:

 

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli 

Fant du det du lette etter?