Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Innovasjonsmidler Helse Midt-Norge

Innovasjonsprosjekter i medvind

Innovasjon og innovasjonskultur har blitt kjente og sterke begreper på St. Olavs hospital. Nylig fikk 22 St. Olav-prosjekter innovasjonsmidler fra Helse Midt-Norge.

Christina Yvonne O. Kalland
Publisert 20.01.2025

– Innovasjonsprosjekter på klinikkene har vært en del av Innovasjonsprogrammet (tidligere Forbedringsprogrammet) helt siden 2019. Nesten 100 prosjekter har vært gjennom programmet siden da, og har bidratt til en bedre pasientopplevelse og økonomisk lønnsomhet. Tjenesteinnovasjonssenteret (TIPS) har vært en veldig sentral aktør i mange av prosjektene, både i utforming og gjennomføring. Samlet sett tror jeg vi på St. Olav har blitt gode til å skape prosjekter, og det kommer veldig godt til syne i denne tildelingen. Det er selvsagt veldig gøy, sier Ole Christian Mjølstad, avdelingssjef ved Klinikk for hjertemedisin.

Flere klinikker på St. Olav har fått støtte til innovasjonsprosjekter etter utlysningen i det regionale helseforetaket. Mjølstads egen klinikk har fått tildelt midler til hele tre innovasjonsprosjekter, som henholdsvis handler om å rydde i ventelister, bruk av CT på utredning av kransåresykdom og bruk av kunstig intelligens ved ekkokardiografi.

Se listen over alle innovasjonsprosjektene som fikk tildelt midler her

En gruppe mennesker som poserer for et bilde. Ansatte ved klinikk for hjertemedisin

Foto: Geir Otto Johansen, St. Olavs hospital

Innovasjon for bedre og mer effektive helsetjenester: Klinikk for hjertemedisin har fått innovasjonsmidler til tre prosjekter. Her representanter fra prosjektene, bak fra venstre: Seksjonsoverlege Stian Bergseng Stølen, avdelingssjef Ole Christian Mjølstad og seksjonsleder sykepleie Katrine Onshuus Eriksen. Foran fra venstre: Kardiologisk sykepleier Elin Raustøl og autorisert helsesekretær Aina Steinvik. 

– Vi setter stor pris på det. Med midler følger også et ansvar om gjennomføring, og å følge de tidsplanene vi har satt oss. Motivasjonen her er først og fremst å få til bedre og mer effektive helsetjenester, sier Mjølstad.

Bygger opp om innovasjon

Som Mjølstad er inne på, står Tjenesteinnovasjonssenteret på St. Olav (TIPS) sentralt i innovasjonsarbeidet ved sykehuset.

De er kontaktpunktet mellom sykehus, næringsliv og andre samarbeidspartnere i helsetjenesten, og tilbyr råd, veiledning og støtte til utviklingen av nye innovasjonsprosjekter og helsetjenester.

– Alle ansatte ved St. Olav har tanker og idéer for å forbedre tjenestene. Vi er derfor bevisste på at innovasjon skal skje ute i organisasjonen, hvor utfordringene og idéene oppstår, sier innovasjonsrådgiver Jarl Reitan.

En gruppe glade mennesker som poserer for et bilde. Det er de ansatte på Tjenesteinnovasjonssenteret på St. Olav

Foto: Geir Otto Johansen, St. Olavs hospital

Tjenesteinnovasjonssenteret på St. Olav: De er kontaktpunktet mellom sykehus, næringsliv og andre samarbeidspartnere i helsetjenesten, og tilbyr råd, veiledning og støtte til utviklingen av nye innovasjonsprosjekter og helsetjenester. Fra venstre: Prosjektleder Sofie Lauvås Hjorthen, innovasjonsrådgiver Jarl Reitan, tjenestedesigner Kristine Holbø og tjenestedesigner Hanne Ekran Thomassen. Foran: Innovasjonsrådgiver Hilde Berg-Karlsen.

– Det er imponerende at våre fagfolk lager så mange innovasjonsprosjekter, og det er veldig inspirerende at vi får så bra uttelling på søknadene våre. Dette er resultater av mange år med målrettet innovasjonsarbeid i sykehuset, der fagmiljøene identifiserer og gjennomfører gode prosjekter med god støtte fra innovasjonsmiljøet (TIPS/SIMUT) ved sykehuset. Vi er avhengige av å utvikle St. Olav videre med nye måter å jobbe på, og slike prosjekter er avgjørende for at vi skal ha god pasientbehandling i årene fremover, sier direktør for e-helse på St. Olav, Per Olav Østbyhaug.

Nærhet til faget

Mjølstad trekker også frem viktigheten av nærheten til faget når man driver med innovasjon, for å være sikker på at man opprettholder faglig gode tjenester.

–  Det aller viktigste er å være sikker på at du opprettholder tjenester du faktisk kan stå inne for - et godt og medisinsk faglig forsvarlig tjenestetilbud. Så må man ta inn over seg utviklingen i samfunnet. Vi kan ikke fortsette å gjøre alt likt år etter år, man må endre seg i tråd med det som skjer av medisinske fremskritt. Skal vi møte de utfordringene som kommer både hva gjelder manglende økonomi og manglende personell, så må vi snu oss rundt og se hvor vi kan legge inn støtet. Så slike tildelinger kommer selvsagt veldig godt med i dette arbeidet - så det må vi gjøre det beste ut av.

Les også:

26. januar 2024: St. Olav best i landet på innovasjon