Ønsker du å bli mer aktiv?

De fleste vil gjerne være mer aktive, men mange opplever at det å komme i gang er den største utfordringen. Her får du flere tips til å komme i gang. Sjansen for å lykkes er større om du har en plan.

 

-​​​​​​​​​​​​Mange setter likhetstegn mellom fysisk aktivitet og trening. Forskning viser at det ikke er nødvendig med blodslit for å få helsegevinst. For mange vil det være enklere å flette inn små bolker med aktivitet hver dag enn å finne krefter til ei hard treningsøkt, heter det på helsenorge.no sine nettsider.

Daglig aktivitet

Prøv å få inn lett daglig aktivitet – og oppdag hva det gjør med kropp og sinn. Det er lov å la seg styre av hva man har lyst til​, men hvis du lurer på hva du skal gjøre, kan du for eksempel ta en fast daglig gåtur. Bestem deg for om det er morgen eller kveld som passer best, og bestem deg for morgendagens rute og tidspunkt før du legger deg om kvelden. Kjenn etter hvor lang tur du er motivert for og hvor rask puls du er komfortabel med.

Aktivitetsdagbok. PDF. Helsedirektoratet

Enkle øvelser, hjemme eller ute. Helsenorge.no 

Her finner du mer innhold på helsenorge.no

St. Olavs Hospital. Trening som medisin

Daglig gåtur. Foto. Illustrasjon
Illustrasjon: Colourbox

St. Olavs Hospital