Lege i spesialisering (LIS) i spesialiteten Revmatologi

Revmatologisk avdeling ved St. Olavs hospital behandler alle typer revmatiske sykdommer. Avdelingen er organisatorisk inndelt i poliklinikk med infusjonsenhet og merkantile tjenester og en Dag-og døgnenhet. Hovedandelen av pasienter med alvorlig systemsykdom behandles i Dag- og Døgnenheten og de med mindre alvorlig systemsykdom og artrittsykdommer i poliklinikken. LIS- leger tilordnes tjeneste ved de ulike enhetene for å oppnå læringsmålene.

​Om utdanningsvirksomheten

St. Olavs hospital - Universitetssykehuset i Trondheim - er ett av tre sykehusforetak i Helse Midt-Norge. Hovedtyngden av virksomheten er lokalisert i Trondheim der vi har et av Europas mest moderne sykehusanlegg. Sykehuset er bygd integrert med Fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU, og her arbeider klinikere, forskere og studenter side om side. St. Olavs hospital har ca. 10 500 ansatte.

Om organisering av spesialiteten

Revmatologisk avdeling ved St. Olavs hospital behandler alle typer revmatiske sykdommer. De senere årene er fokus rettet mer mot den tidlige og akutte fasen av sykdommene, mens oppfølgingen av pasienter i stabil sykdomsfase er gjennom oppgaveglidning overlatt til pasienten selv, primærhelsetjenesten og andre helsepersonellgrupper i spesialisthelsetjenesten. Avdelingen har flere lokale og regionale standardiserte pasientforløp som grunnlag for organisering, opplæring og for å gi fremragende behandlingskvalitet i samsvar med sykehusets visjon. Avdelingens pasientpopulasjon som følges i spesialisthelsetjenesten organiseres etter alvorlighetsgrad i tråd med politiske føringer om at de sykeste skal prioriteres.

Avdelingen er organisatorisk inndelt i poliklinikk med infusjonsenhet og merkantile tjenester og en Dag-og døgnenhet. Hovedandelen av pasienter med alvorlig systemsykdom behandles i Dag- og Døgnenheten og de med mindre alvorlig systemsykdom og artrittsykdommer i poliklinikken. LIS- leger tilordnes tjeneste ved de ulike enhetene for å oppnå læringsmålene.
Avdelingen har heldøgns vaktordning med bakvakt. LIS leger utføre også tilsyn på andre avdelinger på vakt hvor man lære å håndtere pasienter med akutt sykdom, multiorgan affeksjon, og tverrfaglig samarbeid. Både overleger og LIS-leger deltar som primærvakt. Overlege har bakvakt når LIS har forvakt.

Om avdelingen

Avdelingen er organisert i to enheter:

  • poliklinikk med infusjonsenhet og pasientadministrasjon
  • Dag og døgnenheten med heldøgnsenger, dagopphold og noe poliklinikk.

Poliklinikken behandler i hovedsak nyhenviste pasienter, pasienter med artrittsykdom og pasienter med stabil systemsykdom. Dag- og døgnenheten behandler pasienter med komplisert revmatisk sykdom og behov for omfattende utredning.

Den årlige kliniske aktiviteten omfatter ca. 500 heldøgnsopphold, 900 dagopphold og 18000  direkte eller indirekte pasientkontakter samt ca. 2800 infusjonsbehandlinger. I tillegg ca. 1000 interne tilsyn på andre avdelinger.

Avdelingen har åtte overlegestillinger, og fire LIS stillinger, men ofte arbeider flere leger ved avdelingen pga. ulike stillingsandeler, permisjoner, undervisning og frikjøp til ulike formål. Vaktordningen kan variere mellom 12.-16. delt.

Om utdanningsløpet

LIS- som starter sitt utdanningsløp ved avdelingen vil som oftest starte i Dag- og døgnenheten og få grunnleggende opplæring i klinisk revmatologisk undersøkelse. LIS- som i hovedsak trenger oppnåelse av læringsmålene knyttet til systemsykdommer vil også begynne i Dag- og døgnenheten. Alt etter hvilke læringsmål som skal oppnås og er vurdert oppnådd vil LIS- gjøre tjeneste i enhetene, hvor opplæringen i artrittsykdommer vil foregå i poliklinikken. LIS leger vil hospitere ved Barnerevmatologi avdelingen for å oppnå spesifikk læringsmål i Barnerevmatologi. Dersom noen læringsmål kun kan oppnås ved andre enheter ved foretaket, vil en organisere dette som hospitering. Indremedisinske læringsmål vil kunne oppnås ved tjeneste i indremedisinske avdelinger gjennom internt samarbeid i henhold til tidligere praksis.

Samarbeid med avtalespesialister er ikke aktuelt, da det ikke finnes noen i regionen.

Avdelingens opplæringsplaner er innrettet slik at en kan oppnå alle læringsmål innen normert tid dvs. tre år for revmatologiske læringsmål og to år for indremedisinske læringsmål.

Tabell om utdanningsløpet.

Introduksjon av nye LIS

Det lages et introduksjonsprogram tilpasset hver enkelt LIS. Programmet tar hensyn til om LIS har arbeidet ved St. Olavs hospital tidligere og hvilken grad vedkommende er kjent med St. Olavs verdigrunnlag, visjoner og systemer. Det gis tid til å bli kjent med avdelingen, medarbeiderne, utprøving av ulike tilganger til IKT- systemene og de viktigste faglige rutiner, arbeidsplaner mv. Vaktarbeid starter først når LIS er blitt kjent i avdelingen som oftest ikke før etter noen uker.

Internundervisning og kurs

Internundervisningen er organisert med 2 x 45 minutter hver mandag og onsdag morgen. Internundervisningen tar utgangspunkt i de ”teoretiske læringsmålene”. En liste med alle revmatologi Læringsmål brukes for å sikre gjennomføring av teoretiske undervisning av læringsmålene ila en to års periode. Det er i tillegg avsatt 45 minutter refleksjonstid hver mandag med ulike tema knyttet til kliniske, etiske, FKM- læringsmål, og gruppeveiledning.

Avdelingen har samarbeidsmøter med Hudavdelingen fire ganger pr år, avdeling for patologi hver måned, Interstitielle lunge sykdom møte ved lungeavdelingen hver måned, og røntgen demonstrasjoner to ganger pr. uke. Avdelingen samarbeider med alle avdelinger og det arrangeres felles ad hoc møter om relevante pasientrelaterte problemstillinger.

Det innvilges permisjon til alle obligatoriske kurs. Kurs for LIS blir prioritert, men innvilgelse kan avhenge av driftssituasjonen.

Simulering og ferdighetstrening

Avdelingen og faget har ikke noe eget opplegg for simulering. Ferdigheter knyttet til f. eks. leddpunksjon, polarisasjonsmikroskop, kapillarmikroskopi, ultralyd mv gis av alle avdelingens leger.

Forskning

Avdelingen har medarbeidere med omfattende forskningskompetanse som deltar regelmessig i internundervisningen. Deres kompetanse vil bli benyttet spesifikt for å oppfylle læringsmål som omfatter forskning. Alle overleger har generell kompetanse i hele det revmatologiske fagfeltet. Noen har i tillegg spesialkompetanse innen svangerskapsrevmatologi, osteoporose, systemsykdommer, informatikk, pasientopplæring og ledelse.

Felles kompetansemål (FKM)


Felles kompetansemål er viktig for å skape spesialister gode ferdigheter inne bla. etikk, kommunikasjon, samhandling med pasienter og kollegaer mm. Du som LIS oppnår først og fremst dette ved å inngå i det daglige arbeid på vår avdeling. Ved revmatologisk avdeling betyr det at du må delta i teammøter i Poliklinikken og Dag – og døgnenheten, møtevirksomhet knyttet til kvalitet og pasientsikkerhet samt avdelingens felles temadager

I tillegg ønsker vi at du deltar på det nasjonale kurs i administrasjons og ledelse samt RegUt sine veilederkurs. Lokalt på St. Olav ønsker vi at du deltar på en fellessamling i året med f.eks. Klinisk Etikk Komite samt skriver en oppgave/prosedyre i kunnskap og forbedring. I tillegg anbefales at alle LIS leger tar kurs i Good Clinical Practice som tilbys regelmessig ved St. Olavs hospital.

Organisering av supervisjon

Supervisjon gis av alle avdelingens leger, både overleger og mellom LIS. Det er avsatt ressurs til superviserende overlege i henhold til driftssituasjonen, med mål om at det blir en kontinuerlig funksjon. Vakthavende LIS blir supervisert av bakvakt. For LIS som tjenestegjør ved Dag- og Døgnenheten vil den tilstedeværende overlegen også gi supervisjon.

Veiledning og faglig utvikling

Veiledningstid er lagt inn i arbeidsplanen hver måned. Den kan benyttes til individuell eller gruppeveiledning. To ganger pr år avholdes evalueringskollegium.

Fordypning er avsatt i arbeidsplanen med fem uker pr. år. I fordypningstiden inngår opplæring i prosedyrer, hospitering mv.

Vurdering og dokumentasjon av oppnådde læringsmål

For å sikre at du som LIS kan oppnå faglig progresjon og tilegne deg kompetansekrav i spesialistutdanningen, vil det gjennomføres regelmessig kompetansevurdering enten i dialog med veileder, supervisører eller via evalueringskollegium.

Leder har overordnet ansvar for at læringsmål vurderes og godkjennes.  Dette ansvar har leder på vår avdeling delegert til den veileder du tildeles.
De enkelte læringsaktiviteter vurderes og loggføres i Kompetanseportalen på følgende måte:

Veileder godkjenner læringsmålene, ved tvil etter drøfting i evalueringskollegiet, med supervisører eller leder.
Læringsmål knyttet til FKM må godkjennes av leder etter drøfting med veiledere, supervisører eller i evalueringskollegiet.

Individuell utdanningsplan

LIS tildeles ved ansettelse en læringsmålplan i Kompetanseportalen. Denne spesifiserer hvilke læringsmål LIS skal oppnå for å bli spesialist, hvilke læringsaktiviteter som må gjennomføres for å oppnå kompetansen, og ved hvilken læringsarena læringsmålene kan godkjennes. Kompetanseportalen gir til LIS, veileder og nærmeste leder en oversikt over utdanningsløpet, og er også den sentrale dokumentasjonsløsningen som danner grunnlag for endelig søknad om godkjenning som spesialist. Planen er tilgjengelig fra PC og mobiltelefon.

Innen to uker etter ansettelse i fast stilling utarbeides det i samråd med LIS en individuell gjennomføringsplan. I denne avtales det når LIS må påregne å gjennomføre sin spesialiseringsperiode i andre helseforetak. For de spesialitetene hvor man som LIS må påregne å oppnå læringsmål i forskjellige sykehus innad i helseforetaket eller ved andre eksterne læringsarenaer, vil dette også fremgå. Den individuelle gjennomføringsplanen er et vedlegg til ansettelsesavtalen.

Læringsmålsplanen og den individuelle gjennomføringsplanen utgjør til sammen individuell utdanningsplan.

Senere endringer i den individuelle utdanningsplan avtales i samråd mellom LIS, veileder og nærmeste leder, og tilgjengeliggjøres i Kompetanseportalen.

Utdanningsutvalg og utdanningsansvarlig overlege

Avdelingens utdanningsutvalg består av utdanningsansvarlig overlege, representant for LIS og avdelingssjef/avdelingsoverlege. LIS representant er involvert i planlegging av intern undervisning. Utdannings Utvalg involverer flere LIS leger i utdannings relaterte spørsmål dersom behov.  Avdeling oppretter stilling for Utdanningsansvarlig overlege med følgende oppgaver.

Oppgaver for Utdanningsansvarlig overlege

  • Avdelingsledelsens rådgiver i utdanningsmessige spørsmål og lede avdelingens utdanningsutvalg.
  • Sørge for at LIS har en lokalt tilpasset utdanningsplan.
  • Sørge for den teoretiske undervisningen ved avdelingen og at innhold knyttes opp mot læringsmålene.
  • Sørge for at avdelingen har en plan for organisering av veiledning, supervisjon, kompetansevurdering samt dokumentasjon. Sørge for gruppeveiledning med bl.a. innhold knyttet til tema i felles kompetansemål (FKM).
  • Bidra til supervisjons- og vurderingskompetanse blant legene i avdelingen samt sørge for at hver LIS får systematiske underveis- og sluttvurderinger.
  • Planlegge og sørge for gode læringsarenaer på sengepost, poliklinikk, operasjon og andre aktuelle arenaer slik at læringsmål oppnås.
  • Bidra sammen med avdelingsleder til å etterleve at utdanningsplan innen aktuelle spesialitet følges, og identifisere behov for endringer og bidra til kvalitetsforbedring.
  • Videreutvikle klinikknære læringsaktiviteter innen felles kompetansemål (FKM).
  • Bidra til læringsmål og læringsaktiviteter i utdanningsplanene kan oppnås samtidig som driften ivaretas.

Tillitsvalgte

Avdelingen har tillitsvalgte leger representert både fra YLF og Overlegeforeningen. Avdelingen har månedlige møter der helse, miljø og sikkerhet blir diskutert. LIS kan gjerne melde inn saker til dette møtet, enten via leder, tillitsvalgt eller andre deltakere i møtet.

Kontakt

For spørsmål om spesialistutdanningen ta kontakt med Avdelingsjef. Erik Rødevand, revmatologisk avdeling.

erik.rodevand@stolav.no

Fant du det du lette etter?