Lege i spesialisering (LIS) i spesialiteten akutt- og mottaksmedisin (AMM)

LIS i spesialiteten akutt- og mottaksmedisin er tilknyttet Mottaksavdelingen, men inngår i obligatoriske rotasjoner ved medisinske avdelinger. Dette for å oppnå læringsmål og tjenestetid i henhold til spesialistutdanningens del 2 for indremedisinske fag. Tjenesten gjennom spesialistløpet vil primært foregå i Mottaksavdelingens hovedområder; Akuttmottaket, Observasjonsenheten og Akuttpoliklinikken. I tillegg vil LIS hospitere ved ulike fagområder for å oppnå alle læringsmål innen del 2 og del 3. Ved tjeneste tilknyttet Mottaksavdelingen vil LIS få dekket alle nødvendige praktiske prosedyrer, klinisk tjeneste og mulighet for godkjenning av alle læringsmål for spesialiteten akutt- og mottaksmedisin.

Pasient som ligger på en sykeseng som blir kjørt  full fart inn i akuttmottaket. Rundt senga løper seks leger i svarte vester.

Foto: St. Olavs hospital

Om utdanningsvirksomheten

St. Olavs hospital - Universitetssykehuset i Trondheim - er ett av tre sykehusforetak i Helse Midt-Norge. Hovedtyngden av virksomheten er lokalisert i Trondheim der vi har et av Europas mest moderne sykehusanlegg. Sykehuset er bygd integrert med Fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU, og her arbeider klinikere, forskere og studenter side om side. St. Olavs hospital har ca. 10 500 ansatte.

Om avdelingen

Mottaksavdelingen består av Akuttmottaket, Akuttpoliklinikken og Observasjonsenheten. Akuttmottaket har 10 behandlingsrom, 3 akuttrom, en korttidsobservasjonsrom med 6 pasientplasser og i tillegg en sal med 8 båreplasser (Triagesal). Observasjonsenheten har totalt 16 behandlingsrom og er lokalisert i tilknytning til akuttmottaket.

Akuttmottaket ved St. Olavs hospital har en pasienttilstrømming på over 25000 pasienter årlig og det er et bredt spekter av sykdomstilstander og problemstillinger av ulik alvorlighetsgrad. Mer enn 70 % av pasientene presenterer med uspesifikke og udifferensierte problemstillinger. Akuttmottaket er således en meget egnet læringsarena for LiS med tanke på initial vurdering, utredning, diagnostikk, behandling med hovedfokus på utvikling av generell klinisk beslutningskompetanse. Mottaksavdelingen vil gi LIS optimal erfaring og kunnskap om de faglige problemstillinger og utfordringer som eksisterer i akuttmottaket og på observasjonsenheter. 

Om utdanningsløpet

Tjeneste tilknyttet Mottaksavdelingen vil dekke alle nødvendige praktiske prosedyrer, klinisk tjeneste og mulighet for godkjenning av alle læringsmål for spesialiteten akutt- og mottaksmedisin. Det er etablert en utdanningsplan i tråd med målbeskrivelse for Del 2 og Del 3 Akutt- og mottaksmedisin (AMM), hvor Del 2 er felles med de indremedisinske hovedspesialiteter. Undervisning og supervisjon er allerede en viktig del av den kliniske virksomheten i avdelingen og det er fokus på tilstedeværende veiledning i et trygt læringsmiljø.  Det legges opp til et pragmatisk og fleksibelt utdanningsløp som sikrer måloppnåelse og funksjonell kompetanse innen akutt- og mottaksmedisin i tråd med læringsmål og læringsaktiviteter.

Mottaksavdelingen vil være den primære læringsarenaen som suppleres med klinisk tjeneste, hospitering og kurs innen andre relevante fagområder (inkl. kirurgi, ortopedi, pediatri, øye, ØNH, gynekologi, anestesi).

Tabell over utdanningsløpet

* LIS i AMM følger Del 2 for indremedisinske fag og må gjennom obligatorisk rotasjon innen lunge- og hjertemedisin. Utover dette kan LiS AMM primært gjennomføre Del 2 i Mottaksavdelingen. Tjeneste i Mottaksavdelingen inkluderer korte perioder med hospitering innen ulike fagområder for å oppnå læringsmål.

En lege holder en ultralydprobemot magen til en pasient som ligger på ryggen på en seng. Legen peker på en skjerm.

Introduksjon av nye LIS

Ved ansettelse vil LIS få tildelt klinisk veileder og individuell utdanningsplan vil bli laget i samarbeid med veileder ved Mottaksavdelingen. LIS vil få omvisning og praktisk informasjon før tjenestestart.

Internundervisning og kurs

Det er satt av tid til undervisning og individuell fordypning i henhold til gjeldende krav og det opprettede utdanningsutvalget for akutt- og mottaksmedisin ved St. Olavs Hospital har ellers et sørge-for-ansvar for den totale tilrettelegging av utdanning og undervisning for spesialiteten. LIS deltar også på indremedisinsk (IM) internundervisning (2 x 30 min/uke) i tillegg til egen internundervisning i Mottaksavdelingen (2 x 30 min/uke). Internundervisningen ved IM tar for seg læringsmål i Del 2 indremedisin, men internundervisningen i Mottaksavdelingen fokuserer på læringsmål nødvendig for AMM. Deltakelse i undervisningsprogrammet er obligatorisk og inngår i tjenesteplan for LIS.

Simulering og ferdighetstrening

Mottaksavdelingen samarbeider med Medisinsk Simulatorsenter ved St. Olavs hospital om teamtreninger og simulering. LIS innen AMM deltar aktivt i trening av medisinske mottaksteam. LIS vil også jevnlig delta på trening i strukturert traumevurdering, samt AHLR. I tillegg gjennomføres det ferdighetstrening på relevante akuttmedisinske prosedyrer. Mottaksavdelingen har et sterkt fokus på fokusert akuttmedisinsk ultralyd (POCUS) og driver kontinuerlig med opplæring av LIS i ultralydbruk.

Forskning

Ved Mottaksavdelingen har flere overleger akademisk kompetanse med PhD og det er enkelte kombinerte stillinger ved NTNU med både undervisning og forskningsveiledning. Miljøet innen akutt- og mottaksmedisin er i etableringsfasen og det arbeides med å øke kompetansen innen forskning og tjenesteutvikling. Det pågår kontinuerlig utvikling gjennom forskning, kvalitetsforbedringsmetodikk og helsetjenesteforskning og det forventes at LIS tar aktiv del i ulike prosjekter.

Felles kompetansemål (FKM)

Felles kompetansemål er viktig for å skape spesialister som er gode på bla. etikk, kommunikasjon og samhandling med pasienter og kollegaer mm. LIS oppnår først og fremst dette ved å inngå i det daglige arbeid i Mottaksavdelingen.

I tillegg deltar på det nasjonale kurset i administrasjon og ledelse, samt veilederkurs arrangert av Regionale Utdanningssenter (RegUt). Det vil også bli noen felles samlinger ved St. Olavs hospital med felles team som f.eks. Klinisk Etisk Komite, samt at LIS skriver en oppgave i kunnskap og forbedring. 

Organisering av supervisjon på den enkelte avdeling/seksjon

Supervisjon gis gjennom tett daglig og tilstedeværende oppfølging av overlege eller erfaren LIS i Akuttmottaket, Akuttpoliklinikken og Observasjonsenheten. Leger fra andre fagområder vil også kunne supervisere ved enkelte prosedyrer eller i kliniske situasjoner. Ved hospitering ved andre fagområder vil supervisjon foregå av kompetent lege ved denne avdelingen.

Veiledning og faglig utvikling

Veiledning vil bli utført både som individuell veiledning og som gruppeveiledning. Ved ansettelsen blir LIS tildelt egen veileder, som også er en overlege ved Mottaksavdelingen.

Den formelle individuelle veiledningen legges inn i arbeidsplanen med en veiledningstime hver måned mellom oppnevnt veileder (overlege) og LIS. En del av veiledningen vil også kunne foregå gjennom supervisjon i klinisk tjeneste med fokus på refleksjon av egen aktivitet og eventuelt tilbakemeldinger fra supervisor/veileder. Minst to ganger årlig må veileder sammen med LIS oppdatere individuell utdanningsplan og vurdere forventet progresjon opp mot oppnådde læringsmål.

Gruppeveiledning ledet av overlege med alle LIS ved Mottaksavdelingen (utdanning akutt- og mottaksmedisin) vil bli gjennomført jevnlig med tema fra egen praksis og de felles læringsmål (FKM) spesifikt rettet mot egen spesialitet (AMM). Gruppeveiledning følger egen samordnet årsplan samordnet med individuellveiledning.

Vurdering og dokumentasjon av oppnådde læringsmål

For å sikre at LIS oppnår faglig progresjon og tilegner seg kompetansekrav i spesialistutdanningen, vil det gjennomføres regelmessig kompetansevurdering enten i dialog med veileder, supervisører eller via evalueringskollegium. Leder har det overordnede ansvaret for at læringsmål vurderes og godkjennes. 

For en del av læringsaktivitetene må LIS sende melding til aktuell supervisør via Kompetanseportalen for kvittering av utført aktivitet/prosedyre, mens enkelte læringsaktiviteter kvitteres ut med egenmelding/egenregistrering. Veileder kvitterer fortløpende ut læringsaktiviteter som blir vurdert sammen med LIS. Videre sender LIS sine oppfylte læringsmål for endelig godkjenning hos assisterende klinikksjef ved Mottaksavdelingen (eller person med delegert ansvar) etter anbefaling fra veileder.
For enkelte av læringsaktivitetene vil Mottaksavdelingen benytte seg av et vurderingskollegium besående av alle overleger ved Mottaksavdelingen som har supervisering/veilederfunksjon før endelig godkjenning hos assisterende klinikksjef.

Individuell utdanningsplan

LIS tildeles ved ansettelse en læringsmålplan i Kompetanseportalen. Denne spesifiserer hvilke læringsmål LIS skal oppnå for å bli spesialist, hvilke læringsaktiviteter som må gjennomføres for å oppnå kompetansen, og ved hvilken læringsarena læringsmålene kan godkjennes. Kompetanseportalen gir til LIS, veileder og nærmeste leder en oversikt over utdanningsløpet, og er også den sentrale dokumentasjonsløsningen som danner grunnlag for endelig søknad om godkjenning som spesialist. Planen er tilgjengelig fra PC og mobiltelefon.

Innen to uker etter ansettelse i fast stilling utarbeides det i samråd med LIS en individuell gjennomføringsplan. I denne avtales det når LIS må påregne å gjennomføre sin spesialiseringsperiode i andre helseforetak. For de spesialitetene hvor man som LIS må påregne å oppnå læringsmål i forskjellige sykehus innad i helseforetaket eller ved andre eksterne læringsarenaer, vil dette også fremgå. Den individuelle gjennomføringsplanen er et vedlegg til ansettelsesavtalen.

Læringsmålsplanen og den individuelle gjennomføringsplanen utgjør til sammen individuell utdanningsplan.

Senere endringer i den individuelle utdanningsplan avtales i samråd mellom LIS, veileder og nærmeste leder, og tilgjengeliggjøres i Kompetanseportalen.

Utdanningsutvalg og utdanningsansvarlig overlege

Da Mottaksavdelingen har et lett håndterlig antall overleger og LIS, består utdanningsutvalget av alle leger i avdelingen. Dette sørger for at både overleger og LIS er oppdatert på utdanningsløpet og bidrar i fagutvikling og organisering. Utdanningsutvalget ledes av overlege som også er utdanningsansvarlig overlege. Utdanningsutvalget organiserer AMM internundervisning og lager langtidsplan for å påse at alle læringsmål er gjennomgått i løpet av 1 ½ år.

Tillitsvalgte

Det er en lokal tillitsvalgt i Mottaksavdelingen som ivaretar interessene til alle legene i avdelingen. I tillegg er det hovedtillitsvalgt for LIS ved St. Olavs hospital. Tillitsvalgte er involvert i saker som for eksempel endring/godkjenning av tjenesteplaner, endring av organisering og arbeidsmiljøoppfølging. Tillitsvalgte vil også delta på avdelingens gjennomgang av HMS-saker.

Kontakt

For spørsmål om spesialistutdanningen ta kontakt med:

Lars Petter Bjørnsen, PhD
Utdanningsansvarlig overlege/leder Utdanningsutvalget
Mottaksavdelingen, Klinikk for akutt- og mottaksmedisin, St. Olavs hospital
E-post: Lars.Petter.Bache-Wiig.Bjornsen@stolav.no

Fant du det du lette etter?
Vi kan ikke svare deg på tilbakemeldingen. Ikke send oss personlig informasjon, for eksempel navn, e-post, telefonnummer eller fødselsnummer.