Beredskap

Beredskapsplanverket skal bidra til at St. Olavs Hospital kan tilby befolkningen nødvendige og forsvarlige helsetjenester også når ekstraordinære kriser og hendelser oppstår.


 

Pårørendetelefon

Opprettes ved behov. Ring 06800.
Velg etter opplesing: Pårørendesenter

Pårørendesenter

Hvis det er behov, etableres det et pårørendesenter.

Sted for pårørendesenter

  • 1902-bygget på Øya
  • Harald Hardrådes gate 14 
  • 2. etasje vest 
  • Rom nr 02S21
  • Plass til 70 personer

Pårørendesenteret bemannes av Psykiatrisk katastrofeteam sammen med Prestetjenesten.

I lokalene er det dedikerte telefonlinjer som frigis av AMK når pårørendesenter er etablert.

Pressesenter

Det opprettes pressesenter ved behov. Dette gir media et sted å jobbe fra og eventuell pressebrief eller pressekonferanse finner sted her:

  • Bevegelsessenteret på Øya
  • Olav Kyrres gate 13
  • 1. etasje nord, med inngang fra kantina 
  • Møterom BM12

Mediekontakt

Kommunikasjonsdirektør Marit Kvikne
Telefon 930 36 997 
 

Kart over St. Olavs Hospital

 

GRØNN, GUL eller RØD BEREDSKAP

Beredskapsnivå:

GRØNN beredskap

Kriterie:

  • De ressurser og tiltak som er avsatt til å håndtere normalrisiko og normalbelastning er tilstrekkelig. 

Tiltak:

  • Normal drift
  • Vurdere forsterkning av AMK med Medisinsk stab, Krisestab og/eller Kriseledelse

GUL beredskap

Kriterie:

  • Det foreligger en uavklart situasjon der det kan bli behov for ekstraordinære ressurser
  • Det er stor fare for at en uønsket, alvorlig hendelse kan inntreffe og det er usikkert om de ordinære ressursene strekker til
  • En alvorlig hendelse av begrenset omfang har skjedd og der situasjonen kan håndteres med utvidet innsats/ekstraordinære tiltak i deler av organisasjonen

Tiltak:

  • Krisestab etableres
  • Kriseledelse informeres og etablering av kriseledelse vurderes
  • Varsling iht varslingsplan
  • Relevante enheter bemanner opp
  • Orientering om gul beredskap til resten av organisasjonen

RØD beredskap

Kriterie:

  • Alvorlig uønsket hendelse, krise eller katastrofe.

Tiltak:

  • Krisestab etableres
  • Kriseledelse etableres
  • Beredskapsledelse vurderes
  • Varsling iht varslingsplan:Relevante enheter bemanner opp
  • Orientering om rød beredskap til resten av organisasjonen


Ved hendelser på annet sted enn St. Olav – lokalitet Øya (for eksempel. Røros sykehus eller BUP Lian), kan leder/stedfortreder/vakthavende høyne beredskap i eget myndighetsområde.

Den myndighet som har besluttet beredskapsnivå har myndighet til å redusere beredskapsnivået.

AMK skal varsles ved endring i beredskapsnivå.

Krisestab

  • Beredskapssjef (Stabssjef)
  • AMK-lege
  • Avdelingssjef AMK-sentral
  • Leder Diagnostikk og behandling (ved storulykker og andre hendelser der behandling av pasienter inngår)
  • Kommunikasjonsdirektør/-rådgiver
  • IKT-sjef (kun ved IKT-hendelser)
  • Teknisk vakt/representant for relevant fagseksjon ved Driftsservice (ved interne hendelsen utenom IKT)

Ved stabssjef/beredskapssjefs fravær kan avdelingssjef AMK-sentralen, kommunikasjonsdirektør og AMK-lege fungere som stedfortreder. 

Kriseledelse

  • Administrerende direktør
  • Klinikksjef Kirurgisk klinikk
  • Klinikksjef Medisinsk klinikk
  • Klinikksjef Klinikk for anestesi og intensivmedisin/akutt- og mottaksmedisin
  • Divisjonssjef Psykisk Helsevern
  • Divisjonssjef St. Olavs driftsservice
  • Kommunikasjonsdirektør
  • IKT-sjef
  • Beredskapssjef

I tilfelle av administrerende direktørs fravær kan klinikksjefene for Kirurgisk klinikk, Medisinsk klinikk og Klinikk for anestesi og intensiv/akutt- og mottaksmedisin fungere som stedfortreder. 
 

(Revidert versjon 2.1. Gjelder fra 01.11.2012)

Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i Kunnskapssentret​

Åpningstider:
  • Mandag - Fredag: 0900 - 1900
  • Lørdag: 1000 - 1400
Telefon 73 86 42 00
 

Betaling av egenandeler fra 1. mars 2017

​For pasienter som ikke betaler med kort, så vil faktura for konsultasjoner sendes til pasientene på en av følgende måter:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

For pasienter som betaler med kort vil det ikke bli noen endringer.

Blomster

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

Butikk

Butikker ved sykehusområdet på Øya:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i Klostergata 46

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs Hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Frisør

​​​Den private frisørsalongen har to avdelinger, og er åpen for alle:

  • Gastrosenteret, 1. etasje
  • Øya Helsehus, 1.etasje

Telefon for bestilling av time: 72 82 54 14

Åpningstider: 08:00 - 17:00 mandag til fredag.

Frisørene kan komme opp i avdelingen om du ikke kommer deg ned til frisørsalongen.

Hotell St. Olav

Pasienthotellet Hotell St. Olav ligger på Øya i Trondheim.

Rombestilling

Les mer om pasienthotellet

Internett og Wi-Fi

​​​​​St. Olavs Hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 

  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du mottar passord på SMS og deretter kan du ta i bruk gjestenettet.
  • Passord er gyldig én uke. Passord kan sendes til enhver mobiltelefon med norsk telefonnummer. 

Kiosk

Kundesenter

St. Olavs Driftsservice Kundesenter

  • ​Telefon 06750 (døgnåpent)
  • Besøksadresse: Forsyningssenteret, 1. etg, Øya, Trondheim
  • E-post: kundesenter@driftsservice.no
  • Åpningstider skranke: Mandag-fredag 07:00-15:30.

Mandag-Fredag 07:00-15:00.

Kunst

Kunstsamlingen ved St. Olavs Hospital, Øya, er Norges største utenfor museumsinstitusjonene, når det gjelder antall verk og budsjett.

Visuelle vitaminer

Mat og servering

Det er flere spisesteder på sykehuset.

Minibank

​Du finner døgnåpen minibank i Akutten og Hjerte-Lunge-senteret og i kiosken i Nevrosenteret innenfor åpningstidene.

Pasientbibliotek

​​Pasientbiblioteket ligger i 1. etasje i Kunnskapssenteret.

MERK SOMMER: Pasientbiblioteket er sommerstengt en periode i juli og august.

Ordinære åpningstider er mandag - torsdag kl. 0900 - 1200  og  1330 - 1500. Fredager er biblioteket stengt.

Pasientbiblioteket låner ut bøker, lydbøker og tidsskrifter til pasienter og ansatte. Én gang i uka er det boktraller i avdelingene. I dagligstuene rundt om på sykehuset er det utplassert bøker som kan lånes og leses av alle.​

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Vi ringer tilbake (callback)

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men flere poliklinikker, inntakskontor, og noen laboratorier har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Hva er callback?

Callback innebærer at telefontjenesten er åpen for publikum hele døgnet, slik at du som innringer alltid får gitt din beskjed uavhengig av åpningstider.

Ha fødselsnummeret klart før du ringer

Vi ber deg om å ha fødselsnummeret på 11 siffer klart før du ringer. Dette er frivillig, men vil være til stor hjelp når vi skal ringe deg tilbake. Dersom du ringer på vegne av andre, for eksempel egne barn, er det barnets fødselsnummer du skal oppgi.

Du kan ringe inn din beskjed når som helst på døgnet

Du kan ringe avdelingen når det passer deg best.

Hvis du har time på én av avdelingene og vet at du ikke kan møte til avtalt tid, er det en fordel at du varsler i så god tid som mulig. Da har avdelingen en mulighet til å innkalle andre pasienter slik at  timen ikke blir stående ledig.

Betaling for ikke å møte

Varsel om at du ikke kan benytte timen må gjøres senest 24 timer før avtalen. Avbestilling senere enn 24 timer før avtalen medfører et gebyr på 640 kroner (i 2016).