Beredskap

ØVELSE ØVELSE ØVELSE Masseskade i Orkanger

ØVELSE ØVELSE ØVELSE St. Olavs hospital er i høyeste beredskap grunnet hendelser med masseskade i Orkdal. Mange skadde er ventet til sykehuset. Vi er i ferd med å skaffe oss oversikt over situasjonen.

TORSDAG 1. NOVEMBER 2018:

13.30: St. Olavs hospital er nå tilbake i normal beredskap.

13.00: ØVELSE ØVELSE ØVELSE Per nå er totalt 35 pasienter ankommet St. Olavs hospital etter hendelsene i Orkdal. Noen flere er ventet å ankomme, men alle pasienter er nå fraktet bort fra skadestedene. Vi har god kontroll. Sykehuset følger situasjonen fortløpende for å sikre god kapasitet gjennom kvelden og natta.

12.10: ØVELSE ØVELSE ØVELSE Vi forbereder oss på å ta imot et titalls pasienter fra bussulykken på Fannrem. Alle som trenger sykehusbehandling blir transportert til St. Olavs hospital i Trondheim. Ekstra ambulansepersonell er mobilisert, og kapasiteten er foreløpig tilstrekkelig. Sykehuset jobber med å sikre kapasitet framover, og er i kontakt med andre sykehus i regionen og i landet forøvrig for å sikre nok kapasitet.

Planlagt behandling ved sykehuset vil bli redusert i dag og i morgen. De aktuelle pasientene vil få beskjed direkte. Innlagte pasienter må være forberedt på å bli flyttet over til et annet helsetilbud. - Vi ber om forståelse for dette, men vil forsikre oss om at helsetilstanden til pasienten vurderes nøye i forkant av en flytting, sier kommunikasjonsdirektør Marit Kvikne.

11.50: ØVELSE ØVELSE ØVELSE Alle skadde er fraktet bort fra hendelsesområdet på havna i Orkanger. 16 pasienter har ankommet eller er på vei til St. Olavs hospital. Ti pasienter er alvorlig skadet, seks er lettere skadet.

11.05: ØVELSE ØVELSE ØVELSE Pårørendesenter er opprettet i 1902-bygget ved St. Olavs hospital på Øya. Tilbudet er for pårørende til pasienter som har ankommet sykehuset.  Pårørendetelefon: 72836466

10.55: ØVELSE ØVELSE ØVELSE Vi har også mottatt en melding om en bussulykke ved Fannrem i Orkdal. Omfanget av skadde er ikke klart. Vi er utfordra på kapasitet, men mobiliserer personell og planlegger ved å forflytte pasienter til andre sykehus for å opprettholde kapasitet.

10.50: ØVELSE ØVELSE ØVELSE Seks pasienter er ankommet St. Olavs hospital. Ytterligere 12 pasienter er på vei i ambulanse og luftambulanse fra hendelsessted i Orkanger. Skadeomfang er foreløpig ukjent.

Beredskapsplanverket skal bidra til at St. Olavs hospital kan tilby befolkningen nødvendige og forsvarlige helsetjenester også når ekstraordinære kriser og hendelser oppstår.

Mediekontakt

Kommunikasjonsdirektør Marit Kvikne.
Telefon: 930 36 997.

Pårørendetelefon

Opprettes ved behov. Telefon: 72 83 64 66.
Velg etter opplesing: Pårørendesenter.

Pårørendesenter

Hvis det er behov, etablerer vi pårørendesenter.

  • 1902-bygget på Øya
  • Harald Hardrådes gate 14 
  • 2. etasje vest 
  • Rom nr 02S21
  • Plass til 70 personer

Pårørendesenteret bemannes av Psykiatrisk katastrofeteam sammen med Prestetjenesten.

I lokalene er det dedikerte telefonlinjer som frigis av AMK når pårørendesenter er etablert.

Pressesenter

Det opprettes pressesenter ved behov. Dette gir media et sted å jobbe fra og eventuell pressebrief eller pressekonferanse finner sted her:

  • Bevegelsessenteret på Øya
  • Olav Kyrres gate 13
  • 1. etasje nord, med inngang fra kantina 
  • Møterom BM12
     

Kart over St. Olavs hospital

 

GRØNN, GUL eller RØD BEREDSKAP

Beredskapsnivå:

GRØNN beredskap

Kriterie:

  • De ressurser og tiltak som er avsatt til å håndtere normalrisiko og normalbelastning er tilstrekkelig. 

Tiltak:

  • Normal drift
  • Vurdere forsterkning av AMK med Medisinsk stab, Krisestab og/eller Kriseledelse

GUL beredskap

Kriterie:

  • Det foreligger en uavklart situasjon der det kan bli behov for ekstraordinære ressurser
  • Det er stor fare for at en uønsket, alvorlig hendelse kan inntreffe og det er usikkert om de ordinære ressursene strekker til
  • En alvorlig hendelse av begrenset omfang har skjedd og der situasjonen kan håndteres med utvidet innsats/ekstraordinære tiltak i deler av organisasjonen

Tiltak:

  • Krisestab etableres
  • Kriseledelse informeres og etablering av kriseledelse vurderes
  • Varsling iht varslingsplan
  • Relevante enheter bemanner opp
  • Orientering om gul beredskap til resten av organisasjonen

RØD beredskap

Kriterie:

  • Alvorlig uønsket hendelse, krise eller katastrofe.

Tiltak:

  • Krisestab etableres
  • Kriseledelse etableres
  • Beredskapsledelse vurderes
  • Varsling iht varslingsplan:Relevante enheter bemanner opp
  • Orientering om rød beredskap til resten av organisasjonen


Ved hendelser på annet sted enn St. Olav – lokalitet Øya (for eksempel. Røros sykehus eller BUP Lian), kan leder/stedfortreder/vakthavende høyne beredskap i eget myndighetsområde.

Den myndighet som har besluttet beredskapsnivå har myndighet til å redusere beredskapsnivået.

AMK skal varsles ved endring i beredskapsnivå.

Krisestab

  • Beredskapssjef (Stabssjef)
  • AMK-lege
  • Avdelingssjef AMK-sentral
  • Leder Diagnostikk og behandling (ved storulykker og andre hendelser der behandling av pasienter inngår)
  • Kommunikasjonsdirektør/-rådgiver
  • IKT-sjef (kun ved IKT-hendelser)
  • Teknisk vakt/representant for relevant fagseksjon ved Driftsservice (ved interne hendelsen utenom IKT)

Ved stabssjef/beredskapssjefs fravær kan avdelingssjef AMK-sentralen, kommunikasjonsdirektør og AMK-lege fungere som stedfortreder. 

Kriseledelse

  • Administrerende direktør
  • Klinikksjef Kirurgisk klinikk
  • Klinikksjef Medisinsk klinikk
  • Klinikksjef Klinikk for anestesi og intensivmedisin/akutt- og mottaksmedisin
  • Divisjonssjef Psykisk Helsevern
  • Divisjonssjef St. Olavs driftsservice
  • Kommunikasjonsdirektør
  • IKT-sjef
  • Beredskapssjef

I tilfelle av administrerende direktørs fravær kan klinikksjefene for Kirurgisk klinikk, Medisinsk klinikk og Klinikk for anestesi og intensiv/akutt- og mottaksmedisin fungere som stedfortreder. 
 

(Revidert versjon 2.1. Gjelder fra 01.11.2012)

Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i Kunnskapssentret​

Åpningstider:
  • Mandag - Fredag: 0900 - 1900
  • Lørdag: 1000 - 1400
Telefon 73 86 42 00
 

Besøkstid/visittid

​​​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Røros sykehus har åpen besøkstid, men ta gjerne kontakt med sengeposten ved spørsmål på telefon 72 82 32 91.

Betaling av egenandeler

​​Blir du behandlet på en poliklinikk (uten innleggelse), må du som regel betale en egenandel. I tillegg til egenandel ved konsultasjon, må du som regel betale egenandel ved røntgen- og ultralydundersøkelser og ved nukleærmedisinske billedundersøkelser når du ikke er innlagt på sykehus.

Noen pasientgrupper er fritatt for å betale egenandel.

Du kan betale med kort på behandlingsstedet.

Hvis du ikke kan betale med kort:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

Denne ordningen er gjeldende fra 1. mars 2017.

Blomster

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

Butikk

Butikker ved sykehusområdet på Øya:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i Klostergata 46

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.


Frisør

​​​Den private frisørsalongen har to avdelinger, og er åpen for alle:

  • Gastrosenteret, 1. etasje
  • Øya Helsehus, 1.etasje

Telefon for bestilling av time: 72 82 54 14.

Åpningstider: 08:00 - 17:00 mandag til fredag.

Frisørene kan komme opp i avdelingen om du ikke kommer deg ned til frisørsalongen.

Hotell St. Olav

Pasienthotellet Hotell St. Olav ligger på Øya i Trondheim.

Rombestilling

Les mer om pasienthotellet

Internett og Wi-Fi

St. Olavs hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 
  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Merk: du vil få en SMS med passord. Du må ha en mobiltelefon med norsk telefonnummer for å få tilsendt passordet.
  • Passord er gyldig i én uke.

Kapell/bårekapell

​Inngang for pårørende i Laboratoriesenteret, Einar Tambarskjelves gate (på sørsiden av bygget).

Kiosk

Kundesenter

St. Olavs Driftsservice Kundesenter:
  • ​Telefon 06750 (døgnåpent)
  • Besøksadresse: Forsyningssenteret, 1. etg, Øya, Trondheim
  • E-post: kundesenter@driftsservice.no
  • Åpningstider skranke: Mandag-fredag 07:00-15:30.

Mandag-Fredag 07:00-15:00.


Legevakt

Legevaktene driftes av kommunene (ikke St. Olavs hospital).

Trondheim: Fra 23. oktober 2018 finner du Legevakta i nye lokaler i Mauritz Hansens gate 4 (ved siden av Øya helsehus og vis á vis Pasienthotellet).

Mat og servering

Oversikt over ansatte

​Vi publiserer ikke oversikt over alle ansatte på sykehuset.

Her finner du oversikt over ledelsen på sykehuset:

Pasientbibliotek

​​Pasientbiblioteket ligger i 1. etasje i Kunnskapssenteret.

MERK SOMMER: Pasientbiblioteket er sommerstengt en periode i juli og august.

Ordinære åpningstider er mandag - torsdag kl. 0900 - 1200  og  1330 - 1500. Fredager er biblioteket stengt.

Pasientbiblioteket låner ut bøker, lydbøker og tidsskrifter til pasienter og ansatte. Én gang i uka er det boktraller i avdelingene. I dagligstuene rundt om på sykehuset er det utplassert bøker som kan lånes og leses av alle.​

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli 

Vi ringer tilbake (callback)

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men noen enheter har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Fant du det du lette etter?
Vi kan ikke svare deg på tilbakemeldingen. Ikke send oss personlig informasjon, for eksempel navn, e-post, telefonnummer eller fødselsnummer.