Vurdering av demens til personer med utviklingshemnig

Behandlingsprogram, Habiliteringstjenesten for voksne

Kjennetegn for demens er økende kognitiv svikt i voksen alder.
Kognitiv svikt kan være problemer med hukommelse, oppmerksomhet, konsentrasjon, språk, problemløsningsevne, nedsatt initiativ, mental trettbarhet og nedsatt tempo. I utredning av demens hos personer med utviklingshemning er det viktig at pasientens kognitive og fysiske funksjon blir sammenlignet med funksjonen før funksjonsfallet.

Les mer om Demens
Informasjon fra helsenorge.no

Demens

​​​​

Les mer om Demens (helsenorge.no)

Innledning

Demens øker i normalbefolkningen sammen med at levealderen øker. Forventet levealder for personer med utviklingshemning har økt betydelig de siste årene. Det betyr at aldersrelatert funksjonssvikt og demens øker i denne pasientgruppen.

Henvisning og vurdering

Fastlegen gjennomfører helsesjekk for utviklingshemmede.

Les mer om helsesjekken her

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Vi behandler nye henvisninger i vårt inntaksteam hver torsdag. Inntaksteamet består i dag av følgende fagpersoner:

  • Seksjonsleder/ psykologspesialist
  • Overlege/psykiater
  • Overlege/nevrolog
  • 4 teamledere


Henvisningsskjema
 

Ventetider

Alle henviste saker blir vurdert individuelt av tjenestens inntaksteam hver torsdag. Pasienter med samme diagnose kan få ulike ventetider, avhengig av sykdommens alvorlighetsgrad og andre faktorer som er spesielle for den enkelte. Ventetid sier noe om  hvor lang tid pasientene maksimalt kommer til å vente. Ventetiden oppgis i antall uker.
 

1. Utredning

I habiliteringstjenesten vil du få en pasientkoordinator, som sammen med deg vil koordinere utredningen og oppfølgingen.

Utredningen starter med å undersøke andre mulige årsaker til funksjonsfallet. Dette kan være mangel på ulike vitaminer, stoffskifteproblematikk, sansetap, infeksjonstilstander eller psykisk lidelse. Dette gjøres ved å innhente sykehistorie, ulike sjekklister og tester kan bli brukt. Dette blir gjort i samarbeid med dine pårørende og kommunalt personale.

Det kan også bli aktuelt å ta CT eller MR av hode/hjerne, EEG og blodprøver av deg.

Funksjonsnivået ditt blir blant annet kartlagt ved å bruke ”Tidlig tegn, funksjonshemming og sykdom”, eventuelt sammen med kognitive tester. I tillegg vil du kunne bli observert i hjemmet eller på arbeidsplassen. Funksjonsendringen vil bli vurdert over tid.

Diagnosen settes ut fra en tverrfaglig vurdering. Helsepersonell som er med på utredningen kan være vernepleier, fysioterapeut, ergoterapeut, psykolog og lege.

2. Behandling

Vi skal sikre at du, dine pårørende og kommunalt personale får informasjon om resultatet av den tverrfaglige utredningen. Vi skal også sørge for at du får den bistanden du har behov for for å oppnå så god livskvalitet som mulig. Dette kan være behov for tjenester i kommunen, mer tilrettelegging av aktiviteter, gradvis nedtrapping på jobb / dagtilbud samt vurdere bruk av hjelpemidler. Medikamentell behandling kan også bli aktuelt.

3. Oppfølging

I oppfølgingen kan det være aktuelt:

  • Å gjenta funksjonskartlegging ved bruk av ”Tidlig tegn, funksjonshemming og sykdom” .
  • Veiledning av pårørende og kommunalt personal.
  • Evaluerer og tilpasse behandlingen fortløpende.

fastlege eller annen helsetjeneste overtar som primærkontakt

Kontaktinformasjon

Østmarka, Habiliteringstjenesten for voksne
Besøkstider
mandag - fredag 08:00- 15:30
Telefon
72 82 36 30
mandag - fredag 08:00- 15:30
E-post
Postadresse

Habiliteringstjenesten for voksne
Postboks 3250 Torgarden
7006 TRONDHEIM

 

Besøkstid/visittid

​​​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Røros sykehus har åpen besøkstid, men ta gjerne kontakt med sengeposten ved spørsmål på telefon 72 82 32 91.

Betaling/egenandeler - gebyr / ikke møtt til time

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.


Internett og Wi-Fi

St. Olavs hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 
  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Merk: du vil få en SMS med passord. Du må ha en mobiltelefon med norsk telefonnummer for å få tilsendt passordet.
  • Passord er gyldig i én uke.

Legevakt

Legevaktene driftes av kommunene (ikke St. Olavs hospital).

Trondheim: Fra 23. oktober 2018 finner du Legevakta i nye lokaler i Mauritz Hansens gate 4 (ved siden av Øya helsehus og vis á vis Pasienthotellet).

Oversikt over ansatte

​Vi publiserer ikke oversikt over alle ansatte på sykehuset.

Her finner du oversikt over ledelsen på sykehuset:

 

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli 

Fant du det du lette etter?
Vi kan ikke svare deg på tilbakemeldingen. Ikke send oss personlig informasjon, for eksempel navn, e-post, telefonnummer eller fødselsnummer.