Sterke langvarige smerter som ikke skyldes kreft

Behandlingsprogram, Smertepoliklinikken

Smerte er en ubehagelig fysisk og følelsesmessig opplevelse som skyldes eller oppleves som at kroppen din trues av, eller utsettes for, skade. Dette behandles blant annet med kognitiv behandling, trening eller aktivitetsregulering, smertestillende medikamenter og mestringsfokus. 

Innledning

Smerteopplevelse består av to deler:

  1. En fysisk (sensorisk) del som blant annet er ansvarlig for registrering av hvor i kroppen smerten oppstår, hvor sterk den er og hvilken smertetype som oppleves.
  2. En følelsesmessig (emosjonell) del som registrerer ubehaget og gir trang til flukt fra det som forårsaker smerten. Denne siste delen sier noe om smertetoleransen, det vil si hvor sterk smerte et individ kan tåle.

Henvisning og vurdering

Fastlegen sender henvisning til Avdeling for smerte og sammensatte lidelser - Smertesenteret. Her blir henvisningen vurdert av et tverrfaglig team. Dersom du vurderes til å ha rett til helseshjelp blir du satt på venteliste. For at du som pasient skal få raskest og best mulig utredning/ behandling er det viktig at fastlegen gjør de nødvendige undersøkelsene og sender oss all informasjon vi trenger om deg.

Det er et mål at de fleste pasientene med sterke langvarige smerter som ikke skyldes kreft skal starte utredning senest 6 måneder etter at henvisningen er mottatt.  Inntaksteamet, som består av lege, fysioterapeut og psykolog vurderer om du trenger å få time tidligere enn 6 måneder.

St. Olavs Hospital er universitetssykehus i Midt-Norge, og det kan være at du blir spurt om annet helsepersonell kan være tilstede under konsultasjonen sammen med behandler.

Prioriteringsveileder - smertetilstander, fra Helsedirektoratet

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

PERSONALIA PASIENT

  • Navn og personnummer
  • Adresse
  • Telefonnummer

KONTAKTOPPLYSNINGER HENVISER

  • Fastlege, legesenter
  • Adresse, telefonnummer (gjerne direktenummer)

1. Henvisningsårsak

  • Hva ønskes av oss, hvilken utredning 
  • Hvilken poliklinikk ved Avdeling for smerte og sammensatte lidelser henvises pasienten til?

2. Hvilken utredning/ behandling er foretatt, og hvilken effekt hadde den?

  • Tidligere diagnoser? Nåværende diagnostikk?
  • Er pasienten utredet av andre (fysioterapeut, psykolog, psykisk helsevern) skal epikrise vedlegges.
  • Nåværende behandlingstilbud?
  • Har pasienten krav på, og er det startet arbeid med individuell plan?

3. Beskrivelse av pasient, sykdomshistorie, tilstand og daglig funksjonsnivå.

  • Vekt, høyde
  • Hvilke symptomer har pasienten, varighet og utløsende årsaker?
  • Benyttes medikamenter? Hvilke, og hvilken dose?
  • Bruk av rusmidler (alkohol, medisiner, narkotiske stoffer)?
  • Er det foretatt en vurdering av blodprøver, er prøvene innenfor referanseområdet?

4. Hvordan er pasientens arbeidsstatus?

  • Kort om utdanning og tidligere arbeidserfaring. 
  • Har pasienten jobb, i så fall hvilken jobb og hvor stor stillingsandel? 
  • Mottar pasienten inntektssikring via NAV pga helseplager, i så fall hvilken ytelse og prosentandel (sykepenger, arbeidsavklaringspenger eller uførepensjon)? 
  • Hvordan er pasientens egen motivasjon i forhold til å komme seg tilbake i/ øke arbeidskapasitet?

5. Hvordan er pasientens hjemme-, familie-, sosiale-forhold?

  • Barn, samboer/ ektefelle?
  • Hvem bor pasienten sammen med?
  • Har pasienten noen pågående belastninger som kan relateres til annet enn det aktuelle?

6. Dersom pasient er fremmedspråklig må det i tillegg opplyses:

  • Nasjonalitet
  • Språk
  • Kjønn
  • Behov for tolk

1. Utredning

Bildet illustrerer en mann liggende i gresset med sterke smerter i hodet.
Foto:colourbox.com

Du vil i all hovedsak få innkalling til en tverrfaglig utredning med lege, fysioterapeut og psykolog. Denne utredningen vil så bli oppsummert i et fellesmøte med behandlingsteamet og deg som pasient.

I noen tilfeller kan det være at vi kaller deg inn til en engangssamtale, kun med en av våre behandlere, lege,  sykepleier, fysioterapeut eller psykolog.

Utredningen kan foregå over flere dager. Du blir ikke innlagt under utredningen.

Det kreves ingen forberedelser i forkant av undersøkelse, utredning eller oppstart av behandling, men vi ønsker at du tar med deg oppdatert medisinliste til første time. Fastlegen din kan hjelpe deg med dette. Ellers sender vi ut et smerteskjema på forhånd. Dette returneres enten ved første time eller per post. Dette finner du opplysninger om i timebrevet ditt.           

Smertepoliklinikken holder til i 2.etasje, vestfløy, i Kunnskapssenteret.

2. Behandling

Varighet behandling 6-12 måneder

Etter en tverrfaglig utredning og fellestime vil noen få en individuell behandling og oppfølging som kan gå over 6-12 måneder. I denne perioden vil det som ledd i behandlingen være fokus på egenaktivitet, egentrening og egen mestring.

All behandling og oppfølging vil også avsluttes med en fellestime med deg som pasient og behandlerteam, og eventuelt fastlege.

Etter fellestimen blir det skrevet et fyldig notat fra din utredning og behandling hos oss, som sendes henviser.

Vil du vite mer om sykdommen, kan du klikke på lenken nedenfor. Denne informasjonen utfyller kortversjonen ovenfor.

Fullstendig beskrivelse av pasientforløpet for sterke langvarige smerter som ikke skyldes kreft

3. Oppfølging

Etter oppfølgingen på smertepoliklinikken vil du primært bli fulgt opp av fastlegen din, eventuelt andre i det kommunale hjelpeapparatet. Dette bestemmes etter dine behov, og tilgang på behandlingstilbud i hjemkommunen. Enkelte pasienter har heller ikke behov for behandling, og kan følges videre av fastlege.

fastlege eller annen helsetjeneste overtar som primærkontakt

Kontakt

Kontaktinformasjon
Vi holder til i 2. etasje, vestfløy, i Kunnskapssenteret. Vi har telefonnummer 72 82 25 00, og benytter tilbakeringetjeneste. Du kan derfor ringe oss når som helst på døgnet og legge igjen beskjed, så ringer vi deg tilbake så raskt som mulig. Vi har åpen telefonlinje kl. 10.00-11.30 hverdager.
Smertepoliklinikken
Telefon
72 82 25 00
mandag - fredag 10.00-11.30
Hele døgnet (tilbakeringetjeneste)
Postadresse

Smertepoliklinikken

Avdeling for smerte og sammensatte lidelser - Smertesenteret

St. Olavs Hospital HF

Postboks 3250 Sluppen

7006 Trondheim

Programansvarlig
Petter C. Borchgrevink/ Monica Stolpnes
Kunnskapssenteret
Besøksadresse
Olav Kyrres gate 10(Google maps)
7030 Trondheim
Telefon
06800
mandag - søndag Døgnåpent

Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i Kunnskapssentret​

Åpningstider:
  • Mandag - Fredag: 0900 - 1900
  • Lørdag: 1000 - 1400
Telefon 73 86 42 00
 

Besøkstid

​​​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Se liste over alle avdelinger på St. Olav

Betaling av egenandeler fra 1. mars 2017

​For pasienter som ikke betaler med kort, så vil faktura for konsultasjoner sendes til pasientene på en av følgende måter:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

For pasienter som betaler med kort vil det ikke bli noen endringer.

Blomster

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

Butikk

Butikker ved sykehusområdet på Øya:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i Klostergata 46

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs Hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Frisør

​​​Den private frisørsalongen har to avdelinger, og er åpen for alle:

  • Gastrosenteret, 1. etasje
  • Øya Helsehus, 1.etasje

Telefon for bestilling av time: 72 82 54 14

Åpningstider: 08:00 - 17:00 mandag til fredag.

Frisørene kan komme opp i avdelingen om du ikke kommer deg ned til frisørsalongen.

Hotell St. Olav

Pasienthotellet Hotell St. Olav ligger på Øya i Trondheim.

Rombestilling

Les mer om pasienthotellet

Internett og Wi-Fi

​​​​​St. Olavs Hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 

  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du mottar passord på SMS og deretter kan du ta i bruk gjestenettet.
  • Passord er gyldig én uke. Passord kan sendes til enhver mobiltelefon med norsk telefonnummer. 

Kiosk

Kunst

Kunstsamlingen ved St. Olavs Hospital, Øya, er Norges største utenfor museumsinstitusjonene, når det gjelder antall verk og budsjett.

Visuelle vitaminer

Legevakt

​Du må ringe 116117 før du oppsøker legevakta. Du vil da få et oppmøtetidspunkt utfra hvor alvorlig henvendelsen er. Hvis det er behov for øyeblikkelig hjelp, skal du fortsatt ringe 1 1 3. Telefonnummer til legevakt 116117 gjelder i hele landet.

Legevakt

Mat og servering

Det er flere spisesteder på sykehuset.

Minibank

​Du finner døgnåpen minibank i Akutten og Hjerte-Lunge-senteret og i kiosken i Nevrosenteret innenfor åpningstidene.

Pasientbibliotek

​​Pasientbiblioteket ligger i 1. etasje i Kunnskapssenteret.

MERK SOMMER: Pasientbiblioteket er sommerstengt en periode i juli og august.

Ordinære åpningstider er mandag - torsdag kl. 0900 - 1200  og  1330 - 1500. Fredager er biblioteket stengt.

Pasientbiblioteket låner ut bøker, lydbøker og tidsskrifter til pasienter og ansatte. Én gang i uka er det boktraller i avdelingene. I dagligstuene rundt om på sykehuset er det utplassert bøker som kan lånes og leses av alle.​

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli 

Vi ringer tilbake (callback)

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men flere poliklinikker, inntakskontor, og noen laboratorier har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Hva er callback?

Callback innebærer at telefontjenesten er åpen for publikum hele døgnet, slik at du som innringer alltid får gitt din beskjed uavhengig av åpningstider.

Ha fødselsnummeret klart før du ringer

Vi ber deg om å ha fødselsnummeret på 11 siffer klart før du ringer. Dette er frivillig, men vil være til stor hjelp når vi skal ringe deg tilbake. Dersom du ringer på vegne av andre, for eksempel egne barn, er det barnets fødselsnummer du skal oppgi.

Du kan ringe inn din beskjed når som helst på døgnet

Du kan ringe avdelingen når det passer deg best.

Hvis du har time på én av avdelingene og vet at du ikke kan møte til avtalt tid, er det en fordel at du varsler i så god tid som mulig. Da har avdelingen en mulighet til å innkalle andre pasienter slik at  timen ikke blir stående ledig.

Betaling for ikke å møte

Varsel om at du ikke kan benytte timen må gjøres senest 24 timer før avtalen. Avbestilling senere enn 24 timer før avtalen medfører et gebyr på 640 kroner (i 2016).