HelsaMi
Revmatologisk dag- og døgnenhet

Revmatisk sykdom - Planlagt innleggelse ved dag- og døgn enheten

Målet med en planlagt innleggelse ved dag- og døgnenheten er enten å starte eller fortsette en medisinsk utredning av din tilstand, slik at vi raskest mulig kan avklare om du har en revmatisk sykdom. Når innleggelsen er planlagt skal alle nødvendige prøver og undersøkelser være bestilt på forhånd. Slik sikrer vi at oppholdet ditt hos oss er effektivt og at eventuell behandling kan starte så tidlig som mulig.

Innledning

Skal du legges inn for utredning av revmatisk sykdom, får du tilsendt brev med informasjon om oppholdet og nødvendige skjemaer. Enkelte skjemaer må du fylle ut på forhånd og ta med til avdelingen. I forkant av innleggelsen vil du bli oppringt av sykepleier for å utveksle informasjon som har betydning for oppholdet og avklaring av praktiske forhold som for eksempel transport, kommunale tjenester, pasienthotell, behov for tolk med mer. Det gjøres også et legemiddelintervju slik at vi vet hvilke medisiner du bruker. Du må ha oppdatert medisinliste fra fastlegen til denne samtalen.
Aktuelle undersøkelser blir forhåndsbestilt og ved behov innhentes informasjon f. eks. fra hjemmesykepleie og fastlege.

Oppholdets varighet er normalt en til tre dager, men kan forlenges ved behov.
Revmatologisk dag- og døgnenhet er en 5-døgns post som er helgestengt. Pasienter med behov for opphold over helgen vurderes for overflytning til annen egnet enhet. Hvis helsetilstanden din tillater det overnatter du hjemme eller på pasienthotell.

Utredning

Ved ankomst i avdelingen blir du tatt i mot av sykepleier. Det blir tatt blod- og urinprøver. En plan for oppholdet blir gjennomgått. Du vil møte lege samme dag. Medisinlisten din blir gjennomgått, fortrinnsvis av farmasøyt. Forberedelse til og koordinering av planlagte undersøkelser gjøres fortløpende.

Alle pasienter tilbys samtale med overlege i løpet av oppholdet og problemstillinger diskuteres i plenum i legegruppen. Mange vil også få tilbud om tverrfaglig vurdering. Dette involverer flere yrkesgrupper, f.eks ergoterapeut, fysioterapeut, sosionom, farmasøyt og klinisk ernæringsfysiolog.

Det kan ta fra dager til uker å få svar på enkelte undersøkelser. I noen tilfeller må vi derfor planlegge ny innleggelse for diagnostisk avklaring. Når diagnosen er avklart kan eventuell behandling igangsettes.

Før utreise tilbys du samtale med lege vedrørende eventuell plan for videre oppfølging. Sykepleier gir ytterligere informasjon og eventuell medikamentopplæring. Sykepleier sørger også for å koordinere dersom det for eksempel er behov for kommunale tjenester.

Behandling

Hvis du skal starte med behandling, gjøres dette under oppholdet eller som ledd i din oppfølging.

Oppfølging

I etterkant av oppholdet blir epikrise sendt til deg og fastlegen. Ved påvist revmatisk sykdom som krever oppfølging ved vår avdeling, vil du innkalles til kontroll. I mange tilfeller kan videre oppfølging av revmatisk sykdom gjøres av fastlegen.

Kontaktinformasjon

Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i Kunnskapssentret​

Åpningstider:
  • Mandag - Fredag: 0900 - 1900
  • Lørdag: 1000 - 1400
Telefon 73 86 42 00
 

Besøkstid/visittid

​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Røros sykehus har åpen besøkstid, men ta gjerne kontakt med sengeposten ved spørsmål på telefon 72 82 32 91.



Betaling/egenandeler - gebyr / ikke møtt til time

Blodprøve

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.


Fotografering, filming og lydopptak på St. Olav

Hvis du skal fotografere eller filme på St. Olavs, må du tenke gjennom om ​det er lovelig.

​Les mer om fotografering, filming og lydopptak på St. Olav


Henvisning til behandling og undersøkelse

​Normalt er det fastlegen som henviser til en avdeling på sykehuset. Hvis avdelingen ikke har oppgitt noe annet, så må du kontakte din fastlege for å få hjelp.

Internett og Wi-Fi

St. Olavs hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter HMNGuest. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 
  • Koble til deg trådløsenettet HMNGuest.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du vil få en SMS med brukernavn og passord. 
  • Passord er gyldig i én uke.

Kiosk, butikker, blomster og frisør

Kiosker:

 

Butikker:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i ​Klostergata 46

Blomster:

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

 

Frisør

​​​Den private frisørsalongen har to avdelinger, og er åpen for alle:

  • Gastrosenteret, 1. etasje
  • Øya Helsehus, 1.etasje

Telefon: 72 82 54 14

​Frisørene kan komme opp i avdelingen om du ikke kommer deg ned til frisørsalongen.

Legevakt Trondheim

Legevaktene driftes av kommunene.

  • Adresse: Mauritz Hansens gate 4, Øya, Trondheim.
    (ved siden av Øya helsehus og vis á vis Pasienthotellet).
     
  • Telefon: 116117
Legevakta driftes ikke av St. Olavs hospital. Alle henvendelser ang. Legevakta må rettes til Trondheim kommune.

Mat og servering

Vi har flere spisesteder på sykehuset.

  • Det finnes spisested i lokalene til Klinikk for rus og avhengighetsmedisin i Klostergata. 

Oversikt over ansatte

​Vi publiserer ikke oversikt over alle ansatte på sykehuset.

Her finner du oversikt over ledelsen på sykehuset:

 

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Tobakksskadeloven (også kalt røykeloven) forbyr også bruk av e-sigaretter, både med og uten nikotin.

Om røykeloven og røykeforbudet (Helsedirektoratet)

Vi ringer tilbake (callback)

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men noen enheter har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Mer informasjon om hvordan callback fungerer og hvordan du enklest får hjelp av oss på telefon

Fant du det du lette etter?