Revmatisk sykdom - Planlagt innleggelse ved dag- og døgn enheten

Behandlingsprogram, Revmatologisk dag- og døgnenhet

Målet med en planlagt innleggelse ved dag- og døgnenheten er enten å starte eller fortsette en medisinsk utredning av din tilstand, slik at vi raskest mulig kan avklare om du har en revmatisk sykdom. 
Når innleggelsen er planlagt skal alle nødvendige prøver og undersøkelser være bestilt på forhånd. Slik sikrer vi at oppholdet ditt hos oss er effektivt og at eventuell behandling kan starte så tidlig som mulig.

Innledning

Skal du legges inn for utredning av revmatisk sykdom, får du tilsendt brev med informasjon om oppholdet og nødvendige skjemaer. Enkelte skjemaer må du fylle ut på forhånd og ta med til avdelingen. I forkant av innleggelsen vil du bli oppringt av sykepleier for å utveksle informasjon som har betydning for oppholdet og avklaring av praktiske forhold som for eksempel transport, kommunale tjenester, pasienthotell, behov for tolk med mer. Det gjøres også et legemiddelintervju slik at vi vet hvilke medisiner du bruker. Du må ha oppdatert medisinliste fra fastlegen til denne samtalen.
Aktuelle undersøkelser blir forhåndsbestilt og ved behov innhentes informasjon f. eks. fra hjemmesykepleie og fastlege.

Oppholdets varighet er normalt en til tre dager, men kan forlenges ved behov.
Revmatologisk dag- og døgnenhet er en 5-døgns post som er helgestengt. Pasienter med behov for opphold over helgen vurderes for overflytning til annen egnet enhet. Hvis helsetilstanden din tillater det overnatter du hjemme eller på pasienthotell.

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

1. Utredning

Ved ankomst i avdelingen blir du tatt i mot av sykepleier. Det blir tatt blod- og urinprøver. En plan for oppholdet blir gjennomgått. Du vil møte lege samme dag. Medisinlisten din blir gjennomgått, fortrinnsvis av farmasøyt. Forberedelse til og koordinering av planlagte undersøkelser gjøres fortløpende.

Alle pasienter tilbys samtale med overlege i løpet av oppholdet og problemstillinger diskuteres i plenum i legegruppen. Mange vil også få tilbud om tverrfaglig vurdering. Dette involverer flere yrkesgrupper, f.eks ergoterapeut, fysioterapeut, sosionom, farmasøyt og klinisk ernæringsfysiolog.

Det kan ta fra dager til uker å få svar på enkelte undersøkelser. I noen tilfeller må vi derfor planlegge ny innleggelse for diagnostisk avklaring. Når diagnosen er avklart kan eventuell behandling igangsettes.

Før utreise tilbys du samtale med lege vedrørende eventuell plan for videre oppfølging. Sykepleier gir ytterligere informasjon og eventuell medikamentopplæring. Sykepleier sørger også for å koordinere dersom det for eksempel er behov for kommunale tjenester.

2. Behandling

Hvis du skal starte med behandling, gjøres dette under oppholdet eller som ledd i din oppfølging.

3. Oppfølging

I etterkant av oppholdet blir epikrise sendt til deg og fastlegen. Ved påvist revmatisk sykdom som krever oppfølging ved vår avdeling, vil du innkalles til kontroll. I mange tilfeller kan videre oppfølging av revmatisk sykdom gjøres av fastlegen.

fastlege eller annen helsetjeneste overtar som primærkontakt

Kontakt

Kontaktinformasjon
Bevegelsessenteret, 4 etasje
Revmatologisk dag- og døgnenhet
Telefon
72 82 64 00 - Fra mandag kl. 0730 til fredag kl. 1530
Telefax: 72 82 60 27
E-post
Postadresse
St. Olavs Hospital
Revmatologisk avdeling
Postboks 3250 Sluppen
7006 TRONDHEIM
Bevegelsessenteret
Besøksadresse
Olav Kyrres gate 13(Google maps)
7030 Trondheim
Telefon
06800

Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i Kunnskapssentret​

Åpningstider:
  • Mandag - Fredag: 0900 - 1900
  • Lørdag: 1000 - 1400
Telefon 73 86 42 00
 

Besøkstid

​​​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Se liste over alle avdelinger på St. Olav

Betaling av egenandeler fra 1. mars 2017

​For pasienter som ikke betaler med kort, så vil faktura for konsultasjoner sendes til pasientene på en av følgende måter:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

For pasienter som betaler med kort vil det ikke bli noen endringer.

Blomster

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

Butikk

Butikker ved sykehusområdet på Øya:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i Klostergata 46

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs Hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Frisør

​​​Den private frisørsalongen har to avdelinger, og er åpen for alle:

  • Gastrosenteret, 1. etasje
  • Øya Helsehus, 1.etasje

Telefon for bestilling av time: 72 82 54 14

Åpningstider: 08:00 - 17:00 mandag til fredag.

Frisørene kan komme opp i avdelingen om du ikke kommer deg ned til frisørsalongen.

Internett og Wi-Fi

​​​​​St. Olavs Hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 

  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du mottar passord på SMS og deretter kan du ta i bruk gjestenettet.
  • Passord er gyldig én uke. Passord kan sendes til enhver mobiltelefon med norsk telefonnummer. 

Kiosk

Kunst

Kunstsamlingen ved St. Olavs Hospital, Øya, er Norges største utenfor museumsinstitusjonene, når det gjelder antall verk og budsjett.

Visuelle vitaminer

Legevakt

​Du må ringe 116117 før du oppsøker legevakta. Du vil da få et oppmøtetidspunkt utfra hvor alvorlig henvendelsen er. Hvis det er behov for øyeblikkelig hjelp, skal du fortsatt ringe 1 1 3. Telefonnummer til legevakt 116117 gjelder i hele landet.

Legevakt

Mat og servering

Det er flere spisesteder på sykehuset.

Minibank

​Du finner døgnåpen minibank i Akutten og Hjerte-Lunge-senteret og i kiosken i Nevrosenteret innenfor åpningstidene.

Pasientbibliotek

​​Pasientbiblioteket ligger i 1. etasje i Kunnskapssenteret.

MERK SOMMER: Pasientbiblioteket er sommerstengt en periode i juli og august.

Ordinære åpningstider er mandag - torsdag kl. 0900 - 1200  og  1330 - 1500. Fredager er biblioteket stengt.

Pasientbiblioteket låner ut bøker, lydbøker og tidsskrifter til pasienter og ansatte. Én gang i uka er det boktraller i avdelingene. I dagligstuene rundt om på sykehuset er det utplassert bøker som kan lånes og leses av alle.​

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli 

Vi ringer tilbake (callback)

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men flere poliklinikker, inntakskontor, og noen laboratorier har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Hva er callback?

Callback innebærer at telefontjenesten er åpen for publikum hele døgnet, slik at du som innringer alltid får gitt din beskjed uavhengig av åpningstider.

Ha fødselsnummeret klart før du ringer

Vi ber deg om å ha fødselsnummeret på 11 siffer klart før du ringer. Dette er frivillig, men vil være til stor hjelp når vi skal ringe deg tilbake. Dersom du ringer på vegne av andre, for eksempel egne barn, er det barnets fødselsnummer du skal oppgi.

Du kan ringe inn din beskjed når som helst på døgnet

Du kan ringe avdelingen når det passer deg best.

Hvis du har time på én av avdelingene og vet at du ikke kan møte til avtalt tid, er det en fordel at du varsler i så god tid som mulig. Da har avdelingen en mulighet til å innkalle andre pasienter slik at  timen ikke blir stående ledig.

Betaling for ikke å møte

Varsel om at du ikke kan benytte timen må gjøres senest 24 timer før avtalen. Avbestilling senere enn 24 timer før avtalen medfører et gebyr på 640 kroner (i 2016).