Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Revmatisk sykdom - Planlagt innleggelse ved dag- og døgn enheten

Målet med en planlagt innleggelse ved dag- og døgnenheten er enten å starte eller fortsette en medisinsk utredning av din tilstand, slik at vi raskest mulig kan avklare om du har en revmatisk sykdom. Når innleggelsen er planlagt skal alle nødvendige prøver og undersøkelser være bestilt på forhånd. Slik sikrer vi at oppholdet ditt hos oss er effektivt og at eventuell behandling kan starte så tidlig som mulig.

Skal du legges inn for utredning av revmatisk sykdom, får du tilsendt brev med informasjon om oppholdet og nødvendige skjemaer. Enkelte skjemaer må du fylle ut på forhånd og ta med til avdelingen. I forkant av innleggelsen vil du bli oppringt av sykepleier for å utveksle informasjon som har betydning for oppholdet og avklaring av praktiske forhold som for eksempel transport, kommunale tjenester, pasienthotell, behov for tolk med mer. Det gjøres også et legemiddelintervju slik at vi vet hvilke medisiner du bruker. Du må ha oppdatert medisinliste fra fastlegen til denne samtalen.
Aktuelle undersøkelser blir forhåndsbestilt og ved behov innhentes informasjon f. eks. fra hjemmesykepleie og fastlege.

Oppholdets varighet er normalt en til tre dager, men kan forlenges ved behov.
Revmatologisk dag- og døgnenhet er en 5-døgns post som er helgestengt. Pasienter med behov for opphold over helgen vurderes for overflytning til annen egnet enhet. Hvis helsetilstanden din tillater det overnatter du hjemme eller på pasienthotell.

Utredning

Ved ankomst i avdelingen blir du tatt i mot av sykepleier. Det blir tatt blod- og urinprøver. En plan for oppholdet blir gjennomgått. Du vil møte lege samme dag. Medisinlisten din blir gjennomgått, fortrinnsvis av farmasøyt. Forberedelse til og koordinering av planlagte undersøkelser gjøres fortløpende.

Alle pasienter tilbys samtale med overlege i løpet av oppholdet og problemstillinger diskuteres i plenum i legegruppen. Mange vil også få tilbud om tverrfaglig vurdering. Dette involverer flere yrkesgrupper, f.eks ergoterapeut, fysioterapeut, sosionom, farmasøyt og klinisk ernæringsfysiolog.

Det kan ta fra dager til uker å få svar på enkelte undersøkelser. I noen tilfeller må vi derfor planlegge ny innleggelse for diagnostisk avklaring. Når diagnosen er avklart kan eventuell behandling igangsettes.

Før utreise tilbys du samtale med lege vedrørende eventuell plan for videre oppfølging. Sykepleier gir ytterligere informasjon og eventuell medikamentopplæring. Sykepleier sørger også for å koordinere dersom det for eksempel er behov for kommunale tjenester.

Behandling

Hvis du skal starte med behandling, gjøres dette under oppholdet eller som ledd i din oppfølging.

Oppfølging

I etterkant av oppholdet blir epikrise sendt til deg og fastlegen. Ved påvist revmatisk sykdom som krever oppfølging ved vår avdeling, vil du innkalles til kontroll. I mange tilfeller kan videre oppfølging av revmatisk sykdom gjøres av fastlegen.

Kontakt

Bevegelsessenteret Revmatologisk dag- og døgnenhet

Kontakt Revmatologisk dag- og døgnenhet

Oppmøtested

4. etasje nordfløy
Foto av Bevegelsessenteret

Bevegelsessenteret

Olav Kyrres gate 13

7030 Trondheim

Transport

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved St. Olavs hospital med buss, og noen steder med tog. Her finner du beskrivelse av transporttilbud og lenker inn dit.

For St. Olavs hospital på Øya gjelder dette:
 

Tog

Nærmeste holdeplass for toget er Marienborg stasjon. Det er kort gangavstand til sykehuset på Øya. Det går også buss mellom Øya og Trondheim Sentralstasjon.
 

Flybuss

Værnesekspressen stopper ved Studentersamfundet på vei til og fra flyplassen. Det er ca 35 km fra Trondheim sentrum og til flyplassen.
 

Bussforbindelser regionalt og lokalt

For de fleste lokale bussene er Studentersamfundet i Elgeseter gate nærmeste holdeplass til sykehuset på Øya. Dette gjelder også regionbussene.

Merk: noen bussruter også går innom St. Olav på Øya. 

Se nettsidene til AtB for flere detaljer om busstilbudet til St. Olavs hospital

Praktisk informasjon

Kiosker:

 

Butikker:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i ​Klostergata 46

 

Blomster:

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

 

Frisør:

​​​Den private frisørsalongen ligger i Gastrosenteret.
Telefon: 72 82 54 14

 

Shops within the Hospital area at Øya:

Bunnpris, located in Elgesetergate 18 Coop Prix in Klostergata 46

Vi har flere spisesteder på sykehuset:

Oversikt over alle våre spisesteder med åpningstider

Spisestedene i Øya helsehus og i MTFS drives av SiT

  • Det finnes spisested i lokalene til Klinikk for rus og avhengighetsmedisin i Klostergata. 

 

 

There are several places to eat in the hospital:

"Mat og cafe" at St. Olavs hospital offers a variety of food in the centers at Øya, at Lian and in the local hospitals in Røros and Orkdal.

"SiT" on behalf of the NTNU, runs cafes at Øya helsehus and in the Fred Kavli building. 

There is also a cafe in Clinic of Substance Use and Addiction Medicine (Klinikk for rus- og avhengighetsmedisin) Departments in Klostergata 48.

​Read more: Mat og cafe

Pasienthotellet ligger på Øya i Trondheim. Det er innendørs forbindelse med Nevrosenteret og resten av sykehuset på Øya. Til sentrum er det ca ti minutters spasertur, og det er gode bussforbindelser til og fra de fleste deler i og nær Trondheim. Barselenheten (barselhotell) til Kvinneklinikken ligger også her.

Sykehusapotekene i Midt-Norge har avdelinger flere steder i Midt-Norge. I Trondheim finner du apoteket her:

Elgesetergate 16
7030 Trondheim
Inngangen til apoteket er i Vangslunds gate 10, like ved Bunnpris.
tlf: 73 86 42 00

Åpningstider og mer informasjon finner du på nettsidene til Sykehusapotekene i Midt-Norge

 

 

Pharmacy:

Phone 73 86 42 00

Read more about the Pharmacy

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men noen enheter har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Mer informasjon om hvordan callback fungerer og hvordan du enklest får hjelp av oss på telefon

 

CALLBACK:

Note: Not all departments at St. Olav have the service to call you back, except for some outpatient clinics and laboratories.

What is callback?

Callback means that the telephone service is open to the public 24 hours so that you can give your message regardless of opening hours.

Remember personal identity number before calling

Please have your personal number - 6 or 11 figures - ready before calling. This will be of great help when we call you back.

If you are calling on behalf of others, for example children, the child's personal number must be entered.

Payment for not meeting

Note that cancellation must be made at least 24 hours before the appointment. Cancellation later than 24 hours before the appointment causes a fee of NOK 640 (in 2016)