Radiofrekvensdenervasjon

Smertepoliklinikken

 

Metoden brukes for å behandle langvarige nakke- og ryggsmerter.

Innledning

 

Prosedyren er delt i to deler. Først må du gjennom en undersøkelse (en diagnostisk blokade) for å se om du egner deg for behandling. Hvis tilstanden ligger til rette for det blir du satt opp til radiofrekvensbehandling (radiofrekvensdenervasjon). Det innebærer at nervene varmes opp for å få en mer langvarig smertelindring.

 

Henvisning og vurdering

St. Olavs Hospital er universitetssykehus i Midt-Norge, og det kan være at du blir spurt om annet helsepersonell kan være tilstede under konsultasjonen sammen med behandler.

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

 

Personalia pasient

  • Navn, personnummer
  • Adresse
  • Telefonnummer

 

Kontaktopplysninger henviser

  • Fastlege, legesenter
  • Adresse, telefonnummer (gjerne direkte nr.)


1. Henvisningsårsak

  • Hva ønskes av oss, hvilken utredning
  • Hvilken poliklinikk henvises pasienten til?

 

2. Hvilken utredning / behandling er foretatt, og hvilken effekt hadde den?

  • Tidligere diagnoser? Nåværende diagnostikk?
  • Er pasienten utredet av andre (fysioterapeut, psykolog, psykisk helsevern) skal epikrise vedlegges.
  • Nåværende behandlingstilbud?
  • Har pasienten krav på, og er det startet arbeid med individuell plan?

3. Beskrivelse av pasient, sykdomshistorie, tilstand og daglig funksjonsnivå.

  • Vekt, høyde
  • Hvilke symptomer har pasienten, varighet og utløsende årsaker?
  • Benyttes medikamenter? Hvilke, og hvilken dose?
  • Bruk av rusmidler (alkohol, medisiner, narkotiske stoffer)?
  • Er det foretatt en vurdering av blodprøver, er prøvene innenfor referanseområdet?

 

4. Hvordan er pasientens arbeidsstatus?

  • Kort om utdanning og tidligere arbeidserfaring.
  • Har pasienten jobb, i så fall hvilken jobb og hvor stor stillingsandel?
  • Mottar pasienten inntektssikring via NAV pga helseplager, i så fall hvilken ytelse og prosentandel (sykepenger, arbeidsavklaringspenger eller uførepensjon)?
  • Hvordan er pasientens egen motivasjon i forhold til å komme seg tilbake i/ øke arbeidskapasitet?

 

5. Hvordan er pasientens hjemme-, familie-, sosiale-forhold?

  • Barn, samboer/ ektefelle?
  • Hvem bor pasienten sammen med?
  • Har pasienten noen pågående belastninger som kan relateres til annet enn det aktuelle?

 

6. Dersom pasient er fremmedspråklig må det i tillegg opplyses:

  • Nasjonalitet
  • Språk
  • Kjønn
  • Behov for tolk

1. Før

 

De samme reglene for forberedelser gjelder for både blokader og radiofrekvensbehandling (RF-behandling):

Faste:

Du skal være fastende. Fastetiden for denne prosedyren er fire timer. Unntaket er klare væsker (saft, brus, kaffe, te) som kan drikkes inntil to timer før behandlingen.

Medikamenter:

Du må ikke bruke blodfortynnende medisiner (Warfarin, Marevan), acetylsalicylsyre (Albyl og lignende), betennelseshemmende medikamenter (Voltaren, Ibux, Napren og lignende) eller blodfortynnende sprøyter (Fragmin, Klexane). For at du skal få denne behandlingen må du ha vært uten blodfortynnende medisiner i minst én uke før behandlingen. Hvis du har brukt Marevan siste 10 dager må du ha målt INR om morgenen behandlingsdagen. Hvis du bruker lavdose acetylsalisylsyre (Albyl E, 75 eller 160 mg daglig) er det nok å holde opp med medikamentet i tre dager før behandlingen.

Praktisk informasjon:

Du må være forberedt på å tilbringe noen timer på sykehuset etter behandlingen. Du kan ikke kjøre selv, så du må ordne deg med annen transport. Du må også ha ledsager eller annen hjelp, og dette må du også ordne med selv.

Trenger du overnatting, må du ordne dette selv. For dekning av reiseutgifter og overnatting kontakter du ditt lokale kjørekontor på telefon 05515 eller se  pasientreiser.no. Dersom du på medisinsk grunnlag har behov for drosjerekvisisjon må dette være skriftlig begrunnet. Dette må skrives av henvisende instans/ primærlege som kjenner deg. Ta bekreftelsen med til timen.

2. Under

 

Undersøkelsen, den diagnostiske blokaden:

Undersøkelsen består i å blokkere nerver til ryggsøylens fasettledd med lokalbedøvelse for å se på om dette vil fjerne smerten. Avhengig av smerteutbredelsen og lokalisasjon får man fra to til seks sprøytestikk. Man kan ha noe ubehag ved dette. Man får to diagnostiske blokader (på to ulike dager). Effekten av disse danner grunnlaget for vurdering om man skal gå videre med en eventuell behandling.

Radiofrekvensbehandlingen (RF-behandlingen):
Hvis nerveblokadene viser at det er grunn til å gå videre med behandling kan nervene varmes opp for å få en mer langvarig smertelindring, dette kalles radiofrekvensdenervasjon, eller radiofrekvensbehandling. Behandlingsprosedyren er som ved injeksjon av lokalbedøvelse, og man kan kjenne noe ubehag under behandlingen. Ulike studier har vist at mellom 50 og 70 % får effekt av behandlingen. Hvis det er effekt varer denne vanligvis i 6-12 mnd. Behandlingen kan gjentas.

3. Etter

 

Noen kan få noe økte smerter, som behandles med vanlige smertestillende medikamenter. Ulike studier har vist av mellom 50 til 70 % får god effekt, men det kan ta noen uker før effekten kommer.

 

Vær oppmerksom

 

Komplikasjoner/bivirkninger
Noen reagerer allergisk på lokalbedøvelsen eller andre medikamenter man får (informer oss alltid om eventuelle allergier på forhånd). Noen kan få blødning eller blåmerker etter injeksjonen/ stikkene, muskelspasmer, nerveirritasjon og nummenhet. Det er også en liten fare for infeksjon. Ved behandling i øvre nakkeområde kan noen oppleve svimmelhet, dette avtar vanligvis etter noen tid.

Forholdsregler

Ta kontakt med lege dersom du får feber kombinert med økende smerter.

Kontakt

Oppmøte
Vi holder til i 2. etasje, vestfløy, i Kunnskapssenteret. Vi benytter tilbakeringetjeneste, så du kan ringe oss når som helst på døgnet og legge igjen beskjed. Vi ringer deg tilbake så raskt som vi har mulighet. Åpen telefonlinje kl. 10.00-11.30 alle hverdager.

Smertepoliklinikken

Telefon
72 82 25 00
mandag10.00-11.30
tirsdag10.00-11.30
onsdag10.00-11.30
torsdag10.00-11.30
fredag10.00-11.30
Hele døgnet (tilbakeringetjeneste)
Postadresse

Smertepoliklinikken

Avdeling for smerte og sammensatte lidelser - Smertesenteret

St. Olavs Hospital HF

Postboks 3250 Sluppen

7006 Trondheim

Kunnskapssenteret

Besøksadresse
Olav Kyrres gate 10(Google maps)
7030 Trondheim
Telefon
06800
mandagDøgnåpent
tirsdagDøgnåpent
onsdagDøgnåpent
torsdagDøgnåpent
fredagDøgnåpent
lørdagDøgnåpent
søndagDøgnåpent

Kart

Kart Kunnskapssenteret

Her kan du zoom deg inn, bevege deg i de ulike etasjene og søke på rom/avdeling.

Parkering Øya

Kart over parkering (PDF)

 

Parkeringsplassene og parkeringshusene driftes av Trondheim kommune. Mer informasjon her:

https://trondheimparkering.no/parkering/st-olavs-hospital 

Sykkelparkering Øya

Transport Øya

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved St. Olavs Hospital med buss, og noen steder med tog. Her finner du beskrivelse av transporttilbud og lenker inn dit.

For St. Olavs Hospital på Øya gjelder dette:
 

Tog

Nærmeste holdeplass for toget er Marienborg stasjon med kort gangavstand til sykehuset på Øya. Det er bussforbindelse til St. Olav fra Trondheim Sentralstasjon.
 

Flybuss

Værnesekspressen og Flybussen stopper ved Studentersamfundet på vei til og fra flyplassen. Det er ca 35 km fra Trondheim sentrum og til flyplassen.
 

Bussforbindelser regionalt og lokalt

For de fleste lokale bussene er Studentersamfundet i Elgeseter gate nærmeste holdeplass til sykehuset på Øya. Dette gjelder også regionbussene.

Men merk at flere bussruter også går innom St. Olav på Øya. 

Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i Kunnskapssentret​

Åpningstider:
  • Mandag - Fredag: 0900 - 1900
  • Lørdag: 1000 - 1400
Telefon 73 86 42 00
 

Besøkstid

​​​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Se liste over alle avdelinger på St. Olav

Betaling av egenandeler fra 1. mars 2017

​For pasienter som ikke betaler med kort, så vil faktura for konsultasjoner sendes til pasientene på en av følgende måter:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

For pasienter som betaler med kort vil det ikke bli noen endringer.

Blomster

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

Butikk

Butikker ved sykehusområdet på Øya:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i Klostergata 46

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs Hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Frisør

​​​Den private frisørsalongen har to avdelinger, og er åpen for alle:

  • Gastrosenteret, 1. etasje
  • Øya Helsehus, 1.etasje

Telefon for bestilling av time: 72 82 54 14

Åpningstider: 08:00 - 17:00 mandag til fredag.

Frisørene kan komme opp i avdelingen om du ikke kommer deg ned til frisørsalongen.

Hotell St. Olav

Pasienthotellet Hotell St. Olav ligger på Øya i Trondheim.

Rombestilling

Les mer om pasienthotellet

Internett og Wi-Fi

​​​​​St. Olavs Hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 

  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du mottar passord på SMS og deretter kan du ta i bruk gjestenettet.
  • Passord er gyldig én uke. Passord kan sendes til enhver mobiltelefon med norsk telefonnummer. 

Kiosk

Kunst

Kunstsamlingen ved St. Olavs Hospital, Øya, er Norges største utenfor museumsinstitusjonene, når det gjelder antall verk og budsjett.

Visuelle vitaminer

Legevakt

​Du må ringe 116117 før du oppsøker legevakta. Du vil da få et oppmøtetidspunkt utfra hvor alvorlig henvendelsen er. Hvis det er behov for øyeblikkelig hjelp, skal du fortsatt ringe 1 1 3. Telefonnummer til legevakt 116117 gjelder i hele landet.

Legevakt

Mat og servering

Det er flere spisesteder på sykehuset.

Minibank

​Du finner døgnåpen minibank i Akutten og Hjerte-Lunge-senteret og i kiosken i Nevrosenteret innenfor åpningstidene.

Pasientbibliotek

​​Pasientbiblioteket ligger i 1. etasje i Kunnskapssenteret.

MERK SOMMER: Pasientbiblioteket er sommerstengt en periode i juli og august.

Ordinære åpningstider er mandag - torsdag kl. 0900 - 1200  og  1330 - 1500. Fredager er biblioteket stengt.

Pasientbiblioteket låner ut bøker, lydbøker og tidsskrifter til pasienter og ansatte. Én gang i uka er det boktraller i avdelingene. I dagligstuene rundt om på sykehuset er det utplassert bøker som kan lånes og leses av alle.​

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli 

Vi ringer tilbake (callback)

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men flere poliklinikker, inntakskontor, og noen laboratorier har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Hva er callback?

Callback innebærer at telefontjenesten er åpen for publikum hele døgnet, slik at du som innringer alltid får gitt din beskjed uavhengig av åpningstider.

Ha fødselsnummeret klart før du ringer

Vi ber deg om å ha fødselsnummeret på 11 siffer klart før du ringer. Dette er frivillig, men vil være til stor hjelp når vi skal ringe deg tilbake. Dersom du ringer på vegne av andre, for eksempel egne barn, er det barnets fødselsnummer du skal oppgi.

Du kan ringe inn din beskjed når som helst på døgnet

Du kan ringe avdelingen når det passer deg best.

Hvis du har time på én av avdelingene og vet at du ikke kan møte til avtalt tid, er det en fordel at du varsler i så god tid som mulig. Da har avdelingen en mulighet til å innkalle andre pasienter slik at  timen ikke blir stående ledig.

Betaling for ikke å møte

Varsel om at du ikke kan benytte timen må gjøres senest 24 timer før avtalen. Avbestilling senere enn 24 timer før avtalen medfører et gebyr på 640 kroner (i 2016).