Nidaros DPS

Psykologisk behandling

Målet med psykologisk behandling er å forebygge at du får nye sykdomsepisoder, lindre symptomer som oppstår mellom episoder, normalisere funksjonsnivået og hindre blant annet rusmiddelproblem og selvmord.

Ventetider

  • Ventetid for utredning/behandling
    12 uker
  • Ventetid for innleggelse
    3 uker

Innledning

Mange trenger hjelp til å forstå lidelsen, løse sosiale og relasjonelle problemer og andre konsekvenser av lidelsen. Kunnskap om egen sykdom er viktig for at du skal kunne lære å kontrollere sykdommen bedre, og eventuelt raskt søke hjelp hvis du trenger det.

Vi deler inn den psykologiske behandlingen i:

  • Opplæring (psykoedukasjon)
  • Annen psykologisk behandling
  • Arbeid med kriseplan
  • Vedlikehold

Før

Du må være stabilisert ved hjelp av medikamentell behandling før den psykologiske behandlingen kan starte. 

Det er legen, psykologen eller behandlingsteamet som i fellesskap med deg setter opp din plan for den psykologiske behandlingen.

Under

Psykoedukasjon

Psykoedukasjon er systematisk opplæring og formidling av kunnskap om en psykisk lidelse.

Annen psykologisk behandling

Pasienter som er i stabil fase (etter å ha blitt stabilisert med medisiner) får tilbud om psykologisk behandling som vedlikeholdsbehandling. 

Arbeid med kriseplan

Behandlingen skal også hjelpe deg til å oppdage og kjenne igjen tegn på tilbakefall. Dette blir gjennomgått sammen med deg: 

  • Varselsignaler ved både hevet og senket stemningsleie
  • Tiltak du kan iverksette selv
  • Hvem som skal kontaktes når du har behov for hjelp

Vedlikehold

Det er viktig at du selv bidrar til å holde deg frisk. Det innebærer blant annet at du tar medisinen du har fått anbefalt av legen, at du lever et mest mulig sunt liv med regelmessig fysisk aktivitet, får nok søvn og er forsiktig med alkohol.

Etter

Den mest effektive psykologiske behandlingen ved bipolar lidelse består av opplæring. 

Ved å være oppmerksom på tidlige tegn på tilbakefall, kan du raskt søke hjelp og forebygge nye episoder av depresjon eller mani.  

Det er et mål at du etter behandling i spesialisthelsetjenesten skal bli så stabil at fastlegen kan følge deg opp regelmessig videre. 

Kontaktinformasjon

Informasjon om koronapandemien

På grunn av koronapandemien har sykehuset innført tiltak. Åpningstider m.m. kan avvike fra det normale. Se oppdatert informasjon på https://stolav.no/koronavirus .

Adresse til St. Olavs hospital

Postadresse

​Sykehuset har en felles postadresse for alle avdelinger og enheter. Se under (sett inn navnet på mottaker/avdeling/person):

​St. Olavs hospital HF
[mottaker]
Postboks 3250 Torgarden
7006 Trondheim

 

Besøksadresse/oppmøtested

Vi har mange avdelinger og mange lokasjoner i Trøndelag. Du finner besøksadressen til hvert enkelt avdeling her:




Kart

Telefon sentralbord

Sentralbord: 72 57 30 00
Sentralbord Røros sykehus: 72 82 33 00

Praktisk informasjon

Besøkstid/visittid

På grunn av koronapandemien har sykehuset innført tiltak. Åpningstider m.m. kan avvike fra det normale. Se oppdatert informasjon til pasienter og besøkende på https://stolav.no/koronavirus.


Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Røros sykehus har åpen besøkstid, men ta gjerne kontakt med sengeposten ved spørsmål på telefon 72 82 32 91.



Betaling/egenandeler - gebyr / ikke møtt til time

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.


Henvisning til behandling og undersøkelse

​Normalt er det fastlegen som henviser til en avdeling på sykehuset. Hvis avdelingen ikke har oppgitt noe annet, så må du kontakte din fastlege for å få hjelp.

Internett og Wi-Fi

St. Olavs hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter HMNGuest. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 
  • Koble til deg trådløsenettet HMNGuest.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du vil få en SMS med brukernavn og passord. 
  • Passord er gyldig i én uke.

Legevakt Trondheim

Legevaktene driftes av kommunene.

  • Adresse: Mauritz Hansens gate 4, Øya, Trondheim.
    (ved siden av Øya helsehus og vis á vis Pasienthotellet).
     
  • Telefon: 116117
Legevakta driftes ikke av St. Olavs hospital. Alle henvendelser ang. Legevakta må rettes til Trondheim kommune.

Oversikt over ansatte

​Vi publiserer ikke oversikt over alle ansatte på sykehuset.

Her finner du oversikt over ledelsen på sykehuset:

 

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Tobakksskadeloven (også kalt røykeloven) forbyr også bruk av e-sigaretter, både med og uten nikotin.

Om røykeloven og røykeforbudet (Helsedirektoratet)

Relaterte nyheter

Relaterte artikler

Fant du det du lette etter?