Protesebruk etter tannfjerning

Kjevekirurgi

Det kan være mange årsaker til at vi må fjerne tenner. Sykdom, strålebehandling eller cellegift kan være en årsak, men også periodontitt (festesykdom) eller dårlig tannstatus på grunn av livssituasjon. Noen ganger kan ikke tennene reddes og må trekkes. Dette gjør vi for å redusere infeksjonsfare, unngå infeksjonsspredning og i enkelte tilfeller for å bedre livskvalitet. En tannprotese kan være en god erstatning for disse tennene, og er ofte førstevalget etter store tannfjerninger.

1. Før

I samråd med tannlegen eller kirurgen blir det avgjort om tenner må trekkes. Hvilke tenner som kan reddes og hvilke som bør trekkes får du informasjon om, og hvilken type behandling vi tilbyr.

Ut i fra omfang vil det bli avgjort om inngrepet kan gjøres i lokalbedøvelse eller i narkose. Dersom vi må trekke mange tenner, og behandlingen er omfattende, vil vi ofte vurdere om narkosebehandling er det beste alternativet. Dersom du skal få utført tanntrekkingen i narkose er det viktig at du møter fastende til timen. Dette innebærer ingen form for matinntak etter midnatt, heller ikke røyke, snuse, drops eller tyggegummi. Du kan drikke klare væsker (f.eks. vann), men ikke senere enn 2 timer før. Dersom du tar flere medikamenter må det avgjøres med operatøren hvilke du kan ta før inngrepet. Det kan være lurt å ta med alle medikamentene sine til sykehuset.  

Dersom du bruker blodfortynnende medikamenter som f.eks. Albyl E, Marevan mm, er det viktig at INR-verdien har vært stabil og helst 2,5 eller lavere. INR-verdien kontrollerer du hos fastlegen, og det er viktig at du opplyser  din behandler om dette på konsultasjonstimen.

2. Under

Lokal bedøvelse

Dersom det blir avgjort at tanntrekkingen blir utført i lokal bedøvelse vil du være våken under hele inngrepet. Bedøvelsen vil fjerne smerten, men du vil kjenne trykk og press. Du kan bli sliten i kjeven etter en stund dersom du må gape lenge. Når blødningen har stanset, vil protesen bli satt inn. Dette gjør vi rett etter selve inngrepet.

Narkose

Ved inngrep gjort i narkose vil det være anestesipersonell til stede. Når vi tar deg ut av narkosen vil protesen være satt i. Det er da viktig at du lar denne være i fred.

3. Etter

 
Renhold av tannprotese
Foto: Colourbox.com

Du skal ikke kjøre bil selv fra sykehuset etter et slikt inngrep, og det kan være lurt å ha en voksenperson hos seg den første natten.

Etter tanntrekkingen

  • Spis myk mat de første dagene.
  • Unngå å røyke de første dagene.
  • Ingen fysisk aktivitet den første dagen, og helst ikke pulsøkende aktivitet de neste påfølgende dagene.
  • Ha protesen i munnen i minst 1 døgn, og helst over 2 netter. Dette er på grunn av at hevelsen som oppstår i tannkjøttet etter tannfjerning tilpasses til protesen.
  • Det vil oppstå smerter etter et slikt inngrep. Ved behov kan du ta smertestillende tabletter som for eksempel Ibux eller Paracet. Disse får man kjøpt reseptfritt på apoteket og brukes som anvist på pakningen.
  • Sårene vil gro i løpet av de neste 2 ukene.
  • Eventuelle sting fjerner du hos tannlegen etter ca. 10 dager, eller hos oss på etterkontrollen. I noen tilfeller setter vi sting som løser seg opp av seg sel. Dette vil du i så fall bli informert om etter operasjonen.
  • Dersom vi trekker mange tenner i samme seanse er det ikke uvanlig at det løsner små benbiter fra kjevebenet. Disse vil etter hvert jobbe seg ut gjennom tannkjøttet og forsvinne av seg selv. Dersom de ikke løsner og skaper irritasjon, kan tannlegen din hjelpe deg.

Angående passform og funksjon

  • Protesen er utformet av en tanntekniker. Form, farge og eventuelt kjennetegn og detaljer kan vi få lagt inn i protesen for å få et naturlig utseende. Dette er opp til deg selv.

Bilde av tannprotese. Foto
Foto: Colourbox.com

  • Protesen festes i overkjeven ved hjelp av vakuum. For å oppnå det er vi avhengig av spytt. Det finnes hjelpemidler på apoteket dersom du er munntørr og protesen ikke henger.
  • Etter en tid må du vanligvis få justert protesen på nytt, på grunn av at tilhelingen forandrer kjevebeinet. Dette merker du ved at protesen kjennes romslig og ikke fester like godt lenger. Den justeringen får du gjort hos tannlegen din.

Den første tiden kan det være vanskelig å snakke og spise med protesen. Etter en stund vil du venne seg til protesen, og det blir lettere.

Protesestell og munnhygiene

  • Hver gang du har spist, bør du ta ut protesen og skylle den med vann. Alternativt kan du pusse over protesen om det sitter fast matrester.
  • Protesen pusses godt morgen og kveld. Dette fordi en ren protese minsker risiko for gnag og betennelser i munnen.
  • Protesetenner kan ikke få hull, men det kan festes bakterier og tannstein på protesen.
  • Vi anbefaler å pusse protesen med Zalo og ikke tannkrem, da det kan være slipemiddel i tannkrem som lager riper i protesen. Disse ripene er en god grobunn for bakterier.
  • Om du har gjenværende tenner er det veldig viktig å pusse disse også, da de kan være ankerfester og avgjørende for om protesen sitter fast eller ikke.
  • Ikke sov med protesen i munnen. Dette for at slimhinnen skal få luft i løpet av natten.
  • Gnagsår på tannkjøttet og slimhinner fra protesen er vanlig og oppstår oftest når protesen er ny, men kan også oppstå senere. Gnagsår kan forsvinne av seg selv, men ofte er det behov for å slipe litt på protesen. Dette kan tannlegen din gjøre.

 

Vi hjelper deg med protesene så lenge du er innlagt eller går til poliklinisk behandling ved St. Olavs Hospital. I etterkant må din tannlege følge deg opp og justere protesen ved behov.

Kontakt

Avdeling for kjeve- og ansiktskirurgi
Telefon
Telefon: 72 57 61 17 - Fax: 72 57 49 73
E-post
Postadresse

St. Olavs Hospital
Avdeling for kjeve- og ansiktskirurgi
Postboks 3250 - Sluppen
7006 Trondheim

Nevrosenteret
Besøksadresse
Harald Hardrådes gate 5(Google maps)
7030 Trondheim
Telefon
06800
mandag - søndag Hele døgnet

Kart

Parkering Øya

Kart over parkering (PDF)

 

Parkeringsplassene og parkeringshusene driftes av Trondheim kommune. Mer informasjon her:

https://trondheimparkering.no/parkering/st-olavs-hospital 

Sykkelparkering Øya

Transport Øya

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved St. Olavs Hospital med buss, og noen steder med tog. Her finner du beskrivelse av transporttilbud og lenker inn dit.

For St. Olavs Hospital på Øya gjelder dette:
 

Tog

Nærmeste holdeplass for toget er Marienborg stasjon med kort gangavstand til sykehuset på Øya. Det er bussforbindelse til St. Olav fra Trondheim Sentralstasjon.
 

Flybuss

Værnesekspressen og Flybussen stopper ved Studentersamfundet på vei til og fra flyplassen. Det er ca 35 km fra Trondheim sentrum og til flyplassen.
 

Bussforbindelser regionalt og lokalt

For de fleste lokale bussene er Studentersamfundet i Elgeseter gate nærmeste holdeplass til sykehuset på Øya. Dette gjelder også regionbussene.

Men merk at flere bussruter også går innom St. Olav på Øya. 

Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i Kunnskapssentret​

Åpningstider:
  • Mandag - Fredag: 0900 - 1900
  • Lørdag: 1000 - 1400
Telefon 73 86 42 00
 

Besøkstid

​​​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Se liste over alle avdelinger på St. Olav

Betaling av egenandeler fra 1. mars 2017

​For pasienter som ikke betaler med kort, så vil faktura for konsultasjoner sendes til pasientene på en av følgende måter:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

For pasienter som betaler med kort vil det ikke bli noen endringer.

Blomster

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

Butikk

Butikker ved sykehusområdet på Øya:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i Klostergata 46

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs Hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Frisør

​​​Den private frisørsalongen har to avdelinger, og er åpen for alle:

  • Gastrosenteret, 1. etasje
  • Øya Helsehus, 1.etasje

Telefon for bestilling av time: 72 82 54 14

Åpningstider: 08:00 - 17:00 mandag til fredag.

Frisørene kan komme opp i avdelingen om du ikke kommer deg ned til frisørsalongen.

Hotell St. Olav

Pasienthotellet Hotell St. Olav ligger på Øya i Trondheim.

Rombestilling

Les mer om pasienthotellet

Internett og Wi-Fi

​​​​​St. Olavs Hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 

  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du mottar passord på SMS og deretter kan du ta i bruk gjestenettet.
  • Passord er gyldig én uke. Passord kan sendes til enhver mobiltelefon med norsk telefonnummer. 

Kiosk

Kunst

Kunstsamlingen ved St. Olavs Hospital, Øya, er Norges største utenfor museumsinstitusjonene, når det gjelder antall verk og budsjett.

Visuelle vitaminer

Legevakt

​Du må ringe 116117 før du oppsøker legevakta. Du vil da få et oppmøtetidspunkt utfra hvor alvorlig henvendelsen er. Hvis det er behov for øyeblikkelig hjelp, skal du fortsatt ringe 1 1 3. Telefonnummer til legevakt 116117 gjelder i hele landet.

Legevakt

Mat og servering

Det er flere spisesteder på sykehuset.

Minibank

​Du finner døgnåpen minibank i Akutten og Hjerte-Lunge-senteret og i kiosken i Nevrosenteret innenfor åpningstidene.

Pasientbibliotek

​​Pasientbiblioteket ligger i 1. etasje i Kunnskapssenteret.

MERK SOMMER: Pasientbiblioteket er sommerstengt en periode i juli og august.

Ordinære åpningstider er mandag - torsdag kl. 0900 - 1200  og  1330 - 1500. Fredager er biblioteket stengt.

Pasientbiblioteket låner ut bøker, lydbøker og tidsskrifter til pasienter og ansatte. Én gang i uka er det boktraller i avdelingene. I dagligstuene rundt om på sykehuset er det utplassert bøker som kan lånes og leses av alle.​

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli 

Vi ringer tilbake (callback)

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men flere poliklinikker, inntakskontor, og noen laboratorier har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Hva er callback?

Callback innebærer at telefontjenesten er åpen for publikum hele døgnet, slik at du som innringer alltid får gitt din beskjed uavhengig av åpningstider.

Ha fødselsnummeret klart før du ringer

Vi ber deg om å ha fødselsnummeret på 11 siffer klart før du ringer. Dette er frivillig, men vil være til stor hjelp når vi skal ringe deg tilbake. Dersom du ringer på vegne av andre, for eksempel egne barn, er det barnets fødselsnummer du skal oppgi.

Du kan ringe inn din beskjed når som helst på døgnet

Du kan ringe avdelingen når det passer deg best.

Hvis du har time på én av avdelingene og vet at du ikke kan møte til avtalt tid, er det en fordel at du varsler i så god tid som mulig. Da har avdelingen en mulighet til å innkalle andre pasienter slik at  timen ikke blir stående ledig.

Betaling for ikke å møte

Varsel om at du ikke kan benytte timen må gjøres senest 24 timer før avtalen. Avbestilling senere enn 24 timer før avtalen medfører et gebyr på 640 kroner (i 2016).