Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Pasientstyrt oppfølging ved revmatisk sykdom, PORS

Pasientstyrt oppfølging ved revmatisk sykdom (PORS) gjelder for deg som er utredet og har fått behandling for artrittsykdom. Aktuelle sykdommer kan være Sero-positiv og Sero-negativ revmatoid artritt, Spondylartritt, Uspesifisert artritt, Psoriasisartritt og Juvenil revmatoid artritt. For å bli inkludert i PORS må sykdommen din være i stabil og lavgradig eller rolig fase, slik at du ikke lengre trenger å komme til rutinekontroller ved Revmatologisk avdeling.

Behandlingsprogrammet innebærer et samarbeid mellom deg, fastlegen din og Revmatologisk avdeling. Som bruker av PORS programmet skal du i utgangspunktet ikke lenger ha regelmessige rutinekontroller hos oss. Du trenger ikke henvisning fra fastlegen for å få time til revmatolog.

Om sykdommen din skulle forverre seg i en lengre periode eller mer varig, vil vi tilby deg tettere oppfølging på poliklinikken.



Henvisning og vurdering

Som PORS bruker, er du henvist tilbake til fastlegen din med bakgrunn i at sykdommen din er i remisjon (frisk av behandling) eller i lavgradig og stabil fase.  

Før

Du er utredet og har fått bekreftet en artrittsykdom.


Under

Din faste medisinske kontakt vil være fastlegen. Dersom du eller din fastlege mener det er behov for time til revmatolog på sykehuset kan du (eller din fastlege) ringe vår Callback-tilbakeringingstjeneste på telefon nr.: 72 82 61 11. Det samme gjelder dersom du har behov for  å fornye resept på spesialmedisin for revmatisk sykdom som fastlegen ikke kan skrive ut.

For bestilling av time, velg tastevalg 2 ”snakke med sykepleier”. Vi vil ringe deg tilbake snarest, senest innen 3 arbeidsdager for å gi deg råd, eller tilby deg en konsultasjon. Dersom du har behov for time på Revmatologisk poliklinikk må du ha med oppdatert medisinliste, svar på de siste blodprøvene fra din fastlege (ta med DMARD - skjemaet (blodprøveskjemaet))  og svar på eventuelle nye røntgen- eller MR-bilder tatt etter din siste kontroll på poliklinikken.  

For bestilling av resept velger du tastevalg 3, "resepter". Vi vil da sende resepten som e-resept i løpet av 3 dager. Du kan hente ut medisinen på hvilket som helst apotek.  

Fastlegen skal skrive ut alle resepter utenom biologiske DMARD-preparater som må foreskrives av revmatolog.  



Etter

Som bruker av PORS-programmet skal du gå til fastlegen din for oppfølging. Fastlegen kontrollerer blodprøver for pasienter som bruker sykdomsmodifiserende medisin (DMARD) etter skjema fra Revmatologisk avdeling, vanligvis hver 3. måned. Prøvesvarene innføres på DMARD-skjemaet som du skal ta med på alle kontroller.

Om du skal møte på legetime til hver kontroll eller enkelte ganger kun møte på laboratoriet ved fastlegekontoret, er opp til deg og fastlegen. Dette kan være avhengig av hvor stabil den revmatiske sykdommen er, og om det er andre problemstillinger som du trenger å diskutere med fastlegen din. Vi anbefaler imidlertid at du har minst en kontroll til fastlegen hvert år for klinisk vurdering og for å fornye aktuelle resepter.

Fastlege eller annen helsetjeneste overtar som primærkontakt.

Kontakt

Bevegelsessenteret Revmatologisk avdeling

Kontakt Revmatologisk avdeling

Oppmøtested

4. etasje, Bevegelsessenteret
Foto av Bevegelsessenteret

Bevegelsessenteret

Olav Kyrres gate 13

7030 Trondheim

Transport

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved St. Olavs hospital med buss, og noen steder med tog. Her finner du beskrivelse av transporttilbud og lenker inn dit.

For St. Olavs hospital på Øya gjelder dette:
 

Tog

Nærmeste holdeplass for toget er Marienborg stasjon. Det er kort gangavstand til sykehuset på Øya. Det går også buss mellom Øya og Trondheim Sentralstasjon.
 

Flybuss

Værnesekspressen stopper ved Studentersamfundet på vei til og fra flyplassen. Det er ca 35 km fra Trondheim sentrum og til flyplassen.
 

Bussforbindelser regionalt og lokalt

For de fleste lokale bussene er Studentersamfundet i Elgeseter gate nærmeste holdeplass til sykehuset på Øya. Dette gjelder også regionbussene.

Merk: noen bussruter også går innom St. Olav på Øya. 

Se nettsidene til AtB for flere detaljer om busstilbudet til St. Olavs hospital

Praktisk informasjon

Kiosker:

 

Butikker:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i ​Klostergata 46

 

Blomster:

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

 

Frisør:

​​​Den private frisørsalongen ligger i Gastrosenteret.
Telefon: 72 82 54 14

 

Shops within the Hospital area at Øya:

Bunnpris, located in Elgesetergate 18 Coop Prix in Klostergata 46

Vi har flere spisesteder på sykehuset:

Oversikt over alle våre spisesteder med åpningstider

Spisestedene i Øya helsehus og i MTFS drives av SiT

  • Det finnes spisested i lokalene til Klinikk for rus og avhengighetsmedisin i Klostergata. 

 

 

There are several places to eat in the hospital:

"Mat og cafe" at St. Olavs hospital offers a variety of food in the centers at Øya, at Lian and in the local hospitals in Røros and Orkdal.

"SiT" on behalf of the NTNU, runs cafes at Øya helsehus and in the Fred Kavli building. 

There is also a cafe in Clinic of Substance Use and Addiction Medicine (Klinikk for rus- og avhengighetsmedisin) Departments in Klostergata 48.

​Read more: Mat og cafe

Pasienthotellet ligger på Øya i Trondheim. Det er innendørs forbindelse med Nevrosenteret og resten av sykehuset på Øya. Til sentrum er det ca ti minutters spasertur, og det er gode bussforbindelser til og fra de fleste deler i og nær Trondheim. Barselenheten (barselhotell) til Kvinneklinikken ligger også her.

Sykehusapotekene i Midt-Norge har avdelinger flere steder i Midt-Norge. I Trondheim finner du apoteket her:

Elgesetergate 16
7030 Trondheim
Inngangen til apoteket er i Vangslunds gate 10, like ved Bunnpris.
tlf: 73 86 42 00

Åpningstider og mer informasjon finner du på nettsidene til Sykehusapotekene i Midt-Norge

 

 

Pharmacy:

Phone 73 86 42 00

Read more about the Pharmacy

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men noen enheter har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Mer informasjon om hvordan callback fungerer og hvordan du enklest får hjelp av oss på telefon

 

CALLBACK:

Note: Not all departments at St. Olav have the service to call you back, except for some outpatient clinics and laboratories.

What is callback?

Callback means that the telephone service is open to the public 24 hours so that you can give your message regardless of opening hours.

Remember personal identity number before calling

Please have your personal number - 6 or 11 figures - ready before calling. This will be of great help when we call you back.

If you are calling on behalf of others, for example children, the child's personal number must be entered.

Payment for not meeting

Note that cancellation must be made at least 24 hours before the appointment. Cancellation later than 24 hours before the appointment causes a fee of NOK 640 (in 2016)