Øyelaserbehandling

Øye operasjon
Excimerlaser

Hornhinnen er den fremste, gjennomsiktige delen av øyeveggen, og står for 2/3 av øyets totale brytning. For høy krumming gir nærsynthet, for flat krumming gir langsynthet. Såkalte «skjeve hornhinner» betyr at hornhinnen ikke er jevnt rund, men har form som en «halv rugbyball». Laserbehandling er en av flere mulige teknikker for å endre hornhinnens krumming.

Innledning

En øyelaserbehandling fordamper mikrometerstore biter av hornhinnevevet, opp til 750 ganger pr. sekund, og dermed forandre brytningen i hornhinnen med svært stor presisjon. Laseren har en innebygd mekanisme som følger øyets mikroskopiske bevegelser under behandlingen. Dette gjør at laserstrålene treffer akkurat der vi ønsker, selv om du rører på øyet. Hvor godt resultatet blir synsmessig, og over tid, avhenger av flere faktorer – nøyaktigheten på forundersøkelsen, planleggingen av operasjonen, individuelle variasjoner i hornhinnevevet og tilhelingsprosessen etter operasjonen.

Behandlingen er ansett som effektiv og trygg, men har, som alle andre kirurgiske inngrep, mulighet for komplikasjoner - infeksjon i operasjonssåret, tilhelingsprosessen i hornhinnen kan avvike fra forventet forløp, eller vi kan ende opp med et brytningsresultat noe forskjellig fra forventet. Forventet resultat og antatt komplikasjonsrisiko i hvert enkelt tilfelle vil bli diskutert med deg på forundersøkelsen.

 

 

Bildet beskriver laserbehandling av øyet
Laserbehandling av øyet    Foto:  SCHWIND eye-tech-solutions GmbH & Co KG

Henvisning og vurdering

Sykehuset utfører i hovedsak laserbehandling av pasienter med hornhinnesykdom eller øyeskader, eller etter kirurgi, som for eksempel hornhinnetransplantasjoner. Øyeleger i avtalepraksis kan også noen ganger henvise pasienter som står i fare for å miste jobben, sertifikater og lignende fordi de ikke fyller spesifikke synskrav, selv om de har friske/uskadde øyne utover sin brytningsfeil.


fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

1. Før

Forberedelser hjemme

  • Ta 1000 mg C-vitaminer pr. dag. Start med dette 1 uke før behandlingen og fortsett 2 uker etter. Dette er vist å kunne virke positivt på tilhelingen.
  • Ta også Omega-3-tilskudd - minst i samme periode. Fortsett så lenge du vil.
  • Husk å hente ut avtalte medisiner fra apoteket før du møter til behandling.
  • Ta eventuelt egne medisiner som vanlig.

Forberedelser på sykehuset

  • Hvis forundersøkelsen er på operasjonsdagen, må du beregne en del ventetid. Dette fordi det tar tid å gjennomgå målingene og planlegge operasjonen.
  • Du får beskjed om å møte på dagposten vår ca. 30 minutter før operasjonen. Her vil du få beroligende og smertestillende tabletter.
  • Sykepleier vasker rundt det aktuelle øyet og bedøver med dråper.

Du må ikke benytte

  • Harde kontaktlinser siste 2 uker før behandlingen.
  • Myke kontaktlinser siste uke før behandlingen.
  • Sminke ett døgn før behandlingen.


2. Under

Selve laseroperasjonen tar kun noen få sekunder, men det tar litt tid å stille inn laseren og klargjøre øyet.

Du får på en øyelokkssperre som gjør at du ikke klarer å blunke under laseroperasjonen. Laseren lager en del lyd. Dette er normalt.

Under laserbehandlingen vil du kjenne en lukt som kan ligne lukten av svidd hår. Dette er normalt.

Til slutt i behandlingen legger vi på en kontaktlinse/bandasjelinse. Denne skal du ha på den første uken, deretter tar vi den av.

3. Etter

Operasjonsdagen vil du se tåkete og kjenne at øyet er irritert med en del tåreflod. Avhengig av din tilstand, og hvilken operasjon som er gjennomført, bør du være forberedt på at du ikke kan kjøre bil hjem behandlingsdagen. Du får snakke med legen på forundersøkelsen og på kontroller om når du kan forvente at synet blir bra nok til å kjøre bil igjen.

De første 3 - 4 dagene etter operasjonen skal du dryppe øynene hyppig med øyedråper. Synet blir bedre i de etterfølgende dager eller uker.

Etterkontroller på sykehuset

Etterkontrollene gjøres på poliklinikken.

  • Kontroll med kontaktlinsefjerning om en uke - før hvis behov.
  • Hvis du har lang reisevei, kan dette eventuelt gjøres på hjemstedet.
  • Vanligvis blir det også minst 1 etterkontroll noen uker senere.

 

Unngå

  • dusjvann/såpe og svømmehall til kontaktlinse/bandasjelinse er fjernet. Den fjernes etter 1 uke.
  • kontaktsport, slag/støt, fysiske anstrengelser og støv/smitte frem til du har vært på kontroll.

Medisinering og dryppeskjema

Mer informasjon om medisinering samt dryppeskjema

Generelt om øyedrypping

Vær oppmerksom

Ved økende smerter ut over uken, ta kontakt!

Kontakt

Øye operasjon
Telefon
72 57 53 00
Telefontid 08.00-11.00 - Callback utenom telefontid
E-post
Postadresse
St. Olavs Hospital
Postboks 3250 - Sluppen
7006  Trondheim
Nevrosenteret
Besøksadresse
Harald Hardrådes gate 5(Google maps)
7030 Trondheim
Telefon
06800
mandag - søndag Hele døgnet

Kart

Parkering Øya

Kart over parkering (PDF)

 

Parkeringsplassene og parkeringshusene driftes av Trondheim kommune. Mer informasjon her:

https://trondheimparkering.no/parkering/st-olavs-hospital 

Sykkelparkering Øya

Transport Øya

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved St. Olavs Hospital med buss, og noen steder med tog. Her finner du beskrivelse av transporttilbud og lenker inn dit.

For St. Olavs Hospital på Øya gjelder dette:
 

Tog

Nærmeste holdeplass for toget er Marienborg stasjon med kort gangavstand til sykehuset på Øya. Det er bussforbindelse til St. Olav fra Trondheim Sentralstasjon.
 

Flybuss

Værnesekspressen og Flybussen stopper ved Studentersamfundet på vei til og fra flyplassen. Det er ca 35 km fra Trondheim sentrum og til flyplassen.
 

Bussforbindelser regionalt og lokalt

For de fleste lokale bussene er Studentersamfundet i Elgeseter gate nærmeste holdeplass til sykehuset på Øya. Dette gjelder også regionbussene.

Men merk at flere bussruter også går innom St. Olav på Øya. 

Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i Kunnskapssentret​

Åpningstider:
  • Mandag - Fredag: 0900 - 1900
  • Lørdag: 1000 - 1400
Telefon 73 86 42 00
 

Besøkstid

​​​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Se liste over alle avdelinger på St. Olav

Betaling av egenandeler fra 1. mars 2017

​For pasienter som ikke betaler med kort, så vil faktura for konsultasjoner sendes til pasientene på en av følgende måter:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

For pasienter som betaler med kort vil det ikke bli noen endringer.

Blomster

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

Butikk

Butikker ved sykehusområdet på Øya:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i Klostergata 46

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs Hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Frisør

​​​Den private frisørsalongen har to avdelinger, og er åpen for alle:

  • Gastrosenteret, 1. etasje
  • Øya Helsehus, 1.etasje

Telefon for bestilling av time: 72 82 54 14

Åpningstider: 08:00 - 17:00 mandag til fredag.

Frisørene kan komme opp i avdelingen om du ikke kommer deg ned til frisørsalongen.

Hotell St. Olav

Pasienthotellet Hotell St. Olav ligger på Øya i Trondheim.

Rombestilling

Les mer om pasienthotellet

Internett og Wi-Fi

​​​​​St. Olavs Hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 

  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du mottar passord på SMS og deretter kan du ta i bruk gjestenettet.
  • Passord er gyldig én uke. Passord kan sendes til enhver mobiltelefon med norsk telefonnummer. 

Kiosk

Kunst

Kunstsamlingen ved St. Olavs Hospital, Øya, er Norges største utenfor museumsinstitusjonene, når det gjelder antall verk og budsjett.

Visuelle vitaminer

Legevakt

​Du må ringe 116117 før du oppsøker legevakta. Du vil da få et oppmøtetidspunkt utfra hvor alvorlig henvendelsen er. Hvis det er behov for øyeblikkelig hjelp, skal du fortsatt ringe 1 1 3. Telefonnummer til legevakt 116117 gjelder i hele landet.

Legevakt

Mat og servering

Det er flere spisesteder på sykehuset.

Minibank

​Du finner døgnåpen minibank i Akutten og Hjerte-Lunge-senteret og i kiosken i Nevrosenteret innenfor åpningstidene.

Pasientbibliotek

​​Pasientbiblioteket ligger i 1. etasje i Kunnskapssenteret.

MERK SOMMER: Pasientbiblioteket er sommerstengt en periode i juli og august.

Ordinære åpningstider er mandag - torsdag kl. 0900 - 1200  og  1330 - 1500. Fredager er biblioteket stengt.

Pasientbiblioteket låner ut bøker, lydbøker og tidsskrifter til pasienter og ansatte. Én gang i uka er det boktraller i avdelingene. I dagligstuene rundt om på sykehuset er det utplassert bøker som kan lånes og leses av alle.​

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli 

Vi ringer tilbake (callback)

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men flere poliklinikker, inntakskontor, og noen laboratorier har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Hva er callback?

Callback innebærer at telefontjenesten er åpen for publikum hele døgnet, slik at du som innringer alltid får gitt din beskjed uavhengig av åpningstider.

Ha fødselsnummeret klart før du ringer

Vi ber deg om å ha fødselsnummeret på 11 siffer klart før du ringer. Dette er frivillig, men vil være til stor hjelp når vi skal ringe deg tilbake. Dersom du ringer på vegne av andre, for eksempel egne barn, er det barnets fødselsnummer du skal oppgi.

Du kan ringe inn din beskjed når som helst på døgnet

Du kan ringe avdelingen når det passer deg best.

Hvis du har time på én av avdelingene og vet at du ikke kan møte til avtalt tid, er det en fordel at du varsler i så god tid som mulig. Da har avdelingen en mulighet til å innkalle andre pasienter slik at  timen ikke blir stående ledig.

Betaling for ikke å møte

Varsel om at du ikke kan benytte timen må gjøres senest 24 timer før avtalen. Avbestilling senere enn 24 timer før avtalen medfører et gebyr på 640 kroner (i 2016).