Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Øresus (tinnitus)

Øresus er et nevrologisk fenomen knyttet til høresansen. Ved øresus oppfatter du en lyd uten at det finnes en ytre lydkilde. Den hyppigste årsaken til øresus er at sansecellene i det indre øret er skadet, og at det foreligger en ubalanse i samspillet mellom lydsignaler opp og lydsignaler ned hørselsnerven. Lydopplevelsen er av ulik karakter. Den kan oppleves som en tone, som støy og den kan være pulserende og av varierende intensitet.

Når du har tinnitus opplever du å høre lyd som ikke kommer fra en lydkilde rundt deg. For de fleste varer det kort og påvirker deg lite, men noen blir så plaget at det reduserer livskvaliteten.

Les mer på helsenorge.no

Årsaker

Mellom 10-15 prosent av befolkningen har øresus. Rundt 1 av 100 er svært plaget. Følgende tilstander er forbundet med øresus, ofte kombinert med hørselstap:

  • støyskade
  • arvelig hørselstap
  • alderdomshørselsvekkelse
  • Mb Meniere
  • hodeskade
  • akutt/kronisk mellomørebetennelse
  • ørevoks
  • avstivning av stigbøylen i mellomøret

Henvisning og vurdering

Henvisningen prioriteres av spesialist som vurderer om du skal få tilbud om time ved sykehuset eller ikke.

Det er et mål at de fleste pasientene med øresus skal starte behandling innen 60 virkedager etter at henvisningen er mottatt ved sykehuset. Spesialisten vurderer hvor fort du trenger behandling.

Fastlegens oppgaver/vurderinger i Tinnitusforløp (øresus)

Gjelder pasienter som tar kontakt med fastlegen på grunn av vedvarende øresus (tinnitus).

 Hvis tinnitus oppsto:

• For mindre enn 3 måneder siden: Pasienten henvises til Høresentralen.
• For mer enn 3 måneder siden: Pasienten henvises til avtalespesialist (ØNH-lege).

Henvisning

Høresentralen ved St. Olavs Hospital ønsker at henvisning fra fastlege inneholder beskrivelse av:
• Varighet av tinnitus, under eller over 3 -6 måneders varighet.
• Type symptomer, grad av plagethet.
• Funn ved otoskopi (fjerning cerumen evt).
• Evt resultat av billeddiagnostiske undersøkelser.

• Evt henvisning til Coperiosenteret eller Landaasen rehabilitering


 


 

Utredning

Øret illustrasjon

Når vi utreder deg for øresus er det vanlig at du må ta en høreprøve og du blir undersøkt av lege.

For mange tilstander trenger du bare en konsultasjon på sykehuset, der vi gjør ferdig utredning og går gjennom aktuell behandling. 

Mange henvises fra øre-nese-hals-spesialist utenfor sykehuset. Disse pasientene har allerede tatt høreprøve og vært til undersøkelse hos spesialist, og trenger ikke ta ny høreprøve.

Unntaksvis bestilles også MR-undersøkelse av hodet. Denne undersøkelsen gjøres når øresus (tinnitus) og/eller hørselstapet er ensidig, eller ved tinnitus som er konstant til stede og varierer i takt med pulsslag.

Behandling

Første ledd i behandlingen av øresus er informasjon om tilstanden og deretter kunnskap om ulike mestringsstrategier.

Det er viktig å unngå stillhet. Forskjellen mellom styrken på øresusen og styrken på bakgrunnslyden reduseres ved å øke lyd i omgivelsene. I de aller fleste tilfeller er det denne forskjellen som er avgjørende for hvor sterkt du opplever øresusen. Et unntak fra dette er overfølsomhet for lyd. For høy bakgrunnsstøy kan forverre tilstanden. I enkelte situasjoner kan du for eksempel bruke ørepropper.

Stress forverrer øresus. Det kan være fysisk stress for forkjølelse eller influensa, eller psykologisk stress. Det er viktig at du og behandler er bevisst på dette i veien videre med behandling. Om du ser din tinnitus som en del av ditt helhetsbilde, kan det gi deg en økt følelse av kontroll.

Om du føler at tinnitus har en negativ effekt på din livskvalitet kan du få råd og veiledning. Dårlig søvn eller konsentrasjonsproblemer er eksempler på dette. I enkelte tilfeller kan hjelpemidler som lager gode bakgrunnslyder være effektive.

Behandling av tinnitus

Det er mange ulike årsaker til tinnitus og ofte vil en kombinasjon av lydbehandling, psykologisk behandling, kognitiv terapi, og medikamenter gi god effekt.
Les mer om behandling av tinnitus
To personer holder rundt hverandre på en brygge ved frossent vann. Bilde.

 

 

Oppfølging

Dersom det ikke er funnet behov for medisinsk behandling etter endt utredning i spesialisthelsetjenesten, kan annen offentlig behandling være aktuelt for deg.

Kontroll

Hvis du har behov, kan du få time til kontroll hos audiograf eller lege. Her får du råd og veiledning etter utprøving av tinnitushjelpemidler.

Hvis du ikke opplever at tilbudet ved St. Olavs Hospital er tilstrekkelig, kan du henvises til rehabilitering ved Betania Malvik, Nordtun Rehab, Landaasen rehabiliteringssenter eller HLF Briskebys kurstilbud. Det er din fastlege som sender henvisning dit. 

Deltakelse på høresentralens informasjonskurs eller individuell time hos lege/audiograf har som mål å gjøre deg bedre i stand til å takle din øresus ved å gi fysiologiske og psykologiske forklaringsmodeller.  Forhåpentligvis blir dine plager med dette redusert. I etterkant av dette må du selv aktivt bruke denne kunnskapen for å oppleve bedring.

Kontakt

Nevrosenteret Avdeling for øre-nese-hals

Kontakt Avdeling for øre-nese-hals

Oppmøtested

Nevrosenteret
Harald Hardrådes gate 5

Nevrosenteret

Nevrosenteret

Harald Hardrådes gate 5

Trondheim

Transport

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved St. Olavs hospital med buss, og noen steder med tog. Her finner du beskrivelse av transporttilbud og lenker inn dit.

For St. Olavs hospital på Øya gjelder dette:
 

Tog

Nærmeste holdeplass for toget er Marienborg stasjon. Det er kort gangavstand til sykehuset på Øya. Det går også buss mellom Øya og Trondheim Sentralstasjon.
 

Flybuss

Værnesekspressen stopper ved Studentersamfundet på vei til og fra flyplassen. Det er ca 35 km fra Trondheim sentrum og til flyplassen.
 

Bussforbindelser regionalt og lokalt

For de fleste lokale bussene er Studentersamfundet i Elgeseter gate nærmeste holdeplass til sykehuset på Øya. Dette gjelder også regionbussene.

Merk: noen bussruter også går innom St. Olav på Øya. 

Se nettsidene til AtB for flere detaljer om busstilbudet til St. Olavs hospital

Praktisk informasjon

Kiosker:

 

Butikker:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i ​Klostergata 46

 

Blomster:

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

 

Frisør:

​​​Den private frisørsalongen ligger i Gastrosenteret.
Telefon: 72 82 54 14

 

Shops within the Hospital area at Øya:

Bunnpris, located in Elgesetergate 18 Coop Prix in Klostergata 46

Vi har flere spisesteder på sykehuset:

Oversikt over alle våre spisesteder med åpningstider

Spisestedene i Øya helsehus og i MTFS drives av SiT

  • Det finnes spisested i lokalene til Klinikk for rus og avhengighetsmedisin i Klostergata. 

 

 

There are several places to eat in the hospital:

"Mat og cafe" at St. Olavs hospital offers a variety of food in the centers at Øya, at Lian and in the local hospitals in Røros and Orkdal.

"SiT" on behalf of the NTNU, runs cafes at Øya helsehus and in the Fred Kavli building. 

There is also a cafe in Clinic of Substance Use and Addiction Medicine (Klinikk for rus- og avhengighetsmedisin) Departments in Klostergata 48.

​Read more: Mat og cafe

Pasienthotellet ligger på Øya i Trondheim. Det er innendørs forbindelse med Nevrosenteret og resten av sykehuset på Øya. Til sentrum er det ca ti minutters spasertur, og det er gode bussforbindelser til og fra de fleste deler i og nær Trondheim. Barselenheten (barselhotell) til Kvinneklinikken ligger også her.

Sykehusapotekene i Midt-Norge har avdelinger flere steder i Midt-Norge. I Trondheim finner du apoteket her:

Elgesetergate 16
7030 Trondheim
Inngangen til apoteket er i Vangslunds gate 10, like ved Bunnpris.
tlf: 73 86 42 00

Åpningstider og mer informasjon finner du på nettsidene til Sykehusapotekene i Midt-Norge

 

 

Pharmacy:

Phone 73 86 42 00

Read more about the Pharmacy

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men noen enheter har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Mer informasjon om hvordan callback fungerer og hvordan du enklest får hjelp av oss på telefon

 

CALLBACK:

Note: Not all departments at St. Olav have the service to call you back, except for some outpatient clinics and laboratories.

What is callback?

Callback means that the telephone service is open to the public 24 hours so that you can give your message regardless of opening hours.

Remember personal identity number before calling

Please have your personal number - 6 or 11 figures - ready before calling. This will be of great help when we call you back.

If you are calling on behalf of others, for example children, the child's personal number must be entered.

Payment for not meeting

Note that cancellation must be made at least 24 hours before the appointment. Cancellation later than 24 hours before the appointment causes a fee of NOK 640 (in 2016)

Artikler