Nyoppdaget inflammatorisk leddsykdom

Behandlingsprogram, Revmatologisk poliklinikk

Har du en nyoppdaget inflammatorisk leddsykdom, er det viktig å komme tidlig i gang med behandling og oppfølging. Å bli inkludert i behandlingsprogrammet innebærer et tverrfaglig tilbud der du kan møte både lege, sykepleier, klinisk farmasøyt, fysioterapeut, ergoterapeut og sosionom.

Behandlingsprogrammet går over 1 år.

Innledning

 

Behandlingsprogrammet inkluderer behandling og oppfølging av diagnosene revmatoid artritt, psoriasis artritt, spondylartritt med perifere artritter og polyartritt. 

Ved inklusjon tilstreber vi at du skal møte samme lege ved hver oppfølging. Vi har også en egen sykepleiekoordinator som er ansvarlig for ditt behandlingsprogram

Henvisning og vurdering

 

Alle som inkluderes i behandlingsprogrammet ved vår poliklinikk tidligere, og henvisning skjer internt på avdelingen. Legetjenesten har med bakgrunn i din diagnose vurdert det som hensiktsmessig at du får tilbud om behandlingsforløpets videre behandling og oppfølging.

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

1. Utredning

Du er inkludert i behandlingsprogrammet som et resultat av tidligere utredning, og har enten fått diagnosen Revmatoid Artritt, Psoriasis Artritt, Spondylartritt med perifere artritter eller Polyartritt. Det kan likevel være at lege ønsker flere undersøkelser.

 

 

 

 

2. Behandling

 

De fleste som har en nyoppdaget inflammatorisk leddsykdom blir tilbudt sykdomsdempende medikamentell behandling. Avhengig av hvordan du responderer på behandlingen, kan det være nødvendig med flere medikamenter. Kanskje må du endre medikamentell behandling underveis.  

 

3. Oppfølging

Behandlingsprogrammet innebærer jevnlig oppfølging for alle pasienter som er inkludert. Oppfølgingen foregår poliklinisk, og innebærer 3 konsultasjoner både hos lege og sykepleier. Disse konsultasjonene skjer med cirka 4 måneders mellomrom. Videre innebærer oppfølgingen tilbud om konsultasjoner både hos klinisk farmasøyt, fysioterapeut, ergoterapeut og sosionom.

 

Oppfølging hos fysioterapeut:
I samhandling med fysioterapeut kartlegges din totale funksjon og hvordan fysisk og psykisk overskudd, muskelstyrke og leddbevegelighet kan bli bedre ved hjelp av fornuftig trening og aktivitet. Du vil få råd om aktivitet/trening i forhold til dine interesser, muligheter og funksjonsnivå. Fysioterapeuten kan også bidra med smertelindrende tiltak i form av avspenningsteknikker, varme/kulde, bevegelse eller øvelser. Fysioterapeuten kan bistå med å tilpasse individuelle treningsprogram, og tilbyr oppfølging etter behov.


Oppfølging hos ergoterapeut:
Ergoterapeuten kan bistå deg i å kartlegger din funksjon i hjem, jobb /skole og fritid med tanke på optimalisering av håndfunksjon i daglige gjøremål. Ofte handler optimalisering av håndfunksjonen om å finne hensiktsmessige ytre tilretteleggingstiltak.

Videre tilbyr ergoterapeuten å utvikle et individuelt tilpasset treningsprogram for bedre bevegelighet i hånd- og fingerledd og/eller gripestyrke. Ved behov vil dere bli enige om en eventuelt oppfølging av dette. Du kan også få hjelp til tilpasning av ortoser (støtteskinner) for hånd- og fingerledd med tanke på smertelindring og korrigering av ustabile ledd i hender.

Hos ergoterapeuten får du også tilbud om tilbud om ergonomisk rådgivning, rådgivning vedrørende yrkesvalg, og rådgivning om energiøkonomisering ved unormalt tretthet.

 

Oppfølging hos sosionom:
Ved oppfølging hos sosionom kan du få bistand med å finne løsninger på utfordringer som oppstår både for deg og dine pårørende i forbindelse med sykdom og behandling. Sosionomen kan eksempelvis bidra med informasjon, råd og veiledning om skolegang, arbeid, hjemmesituasjon, trygderettigheter, økonomiske forhold og forsikringer. Videre kan du få hjelp til å skrive søknader, og til å opprette kontakt med hjelpeinstanser utenfor sykehuset (NAV, boligkontor, forsikringsselskap med mer). Sosionom kan ved behov tilby støttesamtaler om de følelsesmessige reaksjonene sykdom kan føre med seg

 

Oppfølging hos farmasøyt:
Oppfølging hos farmasøyt innebærer å samtale om legemidler og bruken av dem, slik at du kan få økt innsikt, forståelse og trygghet rundt egen legemiddelbruk.

 

fastlege eller annen helsetjeneste overtar som primærkontakt

Kontakt

Kontaktinformasjon
Vi bruker Callbak ringesystem på telefonnummer 72 82 61 11.

Der får du 4 tastevalg. Du behøver ikke å vente til alle er opplest før du taster ditt valg.

Avbestilling/endring av time (tast 1)
Samtale med sykepleier (tast 2)
Resept (tast 3)
Andre henvendelser (tast 4)

Velg det som henvendelsen gjelder og tast inn ditt fødsels- og personnummer.
Vi ringer deg tilbake i løpet av 3 arbeidsdager.

Du vil bli oppringt kun én gang. Det er derfor viktig at du registrerer hvilke tidspunkt du ikke er tilgjengelig på telefon.

Revmatologisk poliklinikk
Telefon
72 82 61 11
mandag - fredag 08.00-16.00
E-post
Postadresse
St. Olavs Hospital
Revmatologisk avdeling
Postboks 3250 Sluppen
7006 TRONDHEIM
Programansvarlig
Anna Lena Mathisen
Bevegelsessenteret
Besøksadresse
Olav Kyrres gate 13(Google maps)
7030 Trondheim
Telefon
06800

Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i Kunnskapssentret​

Åpningstider:
  • Mandag - Fredag: 0900 - 1900
  • Lørdag: 1000 - 1400
Telefon 73 86 42 00
 

Besøkstid

​​​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Se liste over alle avdelinger på St. Olav

Betaling av egenandeler fra 1. mars 2017

​For pasienter som ikke betaler med kort, så vil faktura for konsultasjoner sendes til pasientene på en av følgende måter:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

For pasienter som betaler med kort vil det ikke bli noen endringer.

Blomster

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

Butikk

Butikker ved sykehusområdet på Øya:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i Klostergata 46

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs Hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Frisør

​​​Den private frisørsalongen har to avdelinger, og er åpen for alle:

  • Gastrosenteret, 1. etasje
  • Øya Helsehus, 1.etasje

Telefon for bestilling av time: 72 82 54 14

Åpningstider: 08:00 - 17:00 mandag til fredag.

Frisørene kan komme opp i avdelingen om du ikke kommer deg ned til frisørsalongen.

Internett og Wi-Fi

​​​​​St. Olavs Hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 

  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du mottar passord på SMS og deretter kan du ta i bruk gjestenettet.
  • Passord er gyldig én uke. Passord kan sendes til enhver mobiltelefon med norsk telefonnummer. 

Kiosk

Kunst

Kunstsamlingen ved St. Olavs Hospital, Øya, er Norges største utenfor museumsinstitusjonene, når det gjelder antall verk og budsjett.

Visuelle vitaminer

Legevakt

​Du må ringe 116117 før du oppsøker legevakta. Du vil da få et oppmøtetidspunkt utfra hvor alvorlig henvendelsen er. Hvis det er behov for øyeblikkelig hjelp, skal du fortsatt ringe 1 1 3. Telefonnummer til legevakt 116117 gjelder i hele landet.

Legevakt

Mat og servering

Det er flere spisesteder på sykehuset.

Minibank

​Du finner døgnåpen minibank i Akutten og Hjerte-Lunge-senteret og i kiosken i Nevrosenteret innenfor åpningstidene.

Pasientbibliotek

​​Pasientbiblioteket ligger i 1. etasje i Kunnskapssenteret.

MERK SOMMER: Pasientbiblioteket er sommerstengt en periode i juli og august.

Ordinære åpningstider er mandag - torsdag kl. 0900 - 1200  og  1330 - 1500. Fredager er biblioteket stengt.

Pasientbiblioteket låner ut bøker, lydbøker og tidsskrifter til pasienter og ansatte. Én gang i uka er det boktraller i avdelingene. I dagligstuene rundt om på sykehuset er det utplassert bøker som kan lånes og leses av alle.​

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli 

Vi ringer tilbake (callback)

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men flere poliklinikker, inntakskontor, og noen laboratorier har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Hva er callback?

Callback innebærer at telefontjenesten er åpen for publikum hele døgnet, slik at du som innringer alltid får gitt din beskjed uavhengig av åpningstider.

Ha fødselsnummeret klart før du ringer

Vi ber deg om å ha fødselsnummeret på 11 siffer klart før du ringer. Dette er frivillig, men vil være til stor hjelp når vi skal ringe deg tilbake. Dersom du ringer på vegne av andre, for eksempel egne barn, er det barnets fødselsnummer du skal oppgi.

Du kan ringe inn din beskjed når som helst på døgnet

Du kan ringe avdelingen når det passer deg best.

Hvis du har time på én av avdelingene og vet at du ikke kan møte til avtalt tid, er det en fordel at du varsler i så god tid som mulig. Da har avdelingen en mulighet til å innkalle andre pasienter slik at  timen ikke blir stående ledig.

Betaling for ikke å møte

Varsel om at du ikke kan benytte timen må gjøres senest 24 timer før avtalen. Avbestilling senere enn 24 timer før avtalen medfører et gebyr på 640 kroner (i 2016).