Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Diagnose

Nyoppdaget inflammatorisk leddsykdom

Har du en nyoppdaget inflammatorisk leddsykdom, er det viktig å komme tidlig i gang med behandling og oppfølging. Å bli inkludert i behandlingsprogrammet innebærer et tverrfaglig tilbud der du kan møte både lege, sykepleier, klinisk farmasøyt, fysioterapeut, ergoterapeut og sosionom. Behandlingsprogrammet går over 1 år.

Henvisning og vurdering

Alle som inkluderes i behandlingsprogrammet ved vår poliklinikk tidligere, og henvisning skjer internt på avdelingen. Legetjenesten har med bakgrunn i din diagnose vurdert det som hensiktsmessig at du får tilbud om behandlingsforløpets videre behandling og oppfølging.

Ved inklusjon tilstreber vi at du skal møte samme lege ved hver oppfølging. Vi har også en egen sykepleiekoordinator som er ansvarlig for ditt behandlingsprogram.

Utredning

Du er inkludert i behandlingsprogrammet som et resultat av tidligere utredning, og har enten fått diagnosen revmatoid artritt, psoriasis artritt, spondylartritt med perifere artritter eller polyartritt. Det kan likevel være at lege ønsker flere undersøkelser.

 

 

Behandling

De fleste som har en nyoppdaget inflammatorisk leddsykdom blir tilbudt sykdomsdempende medikamentell behandling. Avhengig av hvordan du responderer på behandlingen, kan det være nødvendig med flere medikamenter. Kanskje må du endre medikamentell behandling underveis.

 

Oppfølging

Behandlingsprogrammet innebærer jevnlig oppfølging for alle pasienter som er inkludert. Oppfølgingen foregår poliklinisk, og innebærer 3 konsultasjoner både hos lege og sykepleier. Disse konsultasjonene skjer med cirka 4 måneders mellomrom. Videre innebærer oppfølgingen tilbud om konsultasjoner både hos klinisk farmasøyt, fysioterapeut, ergoterapeut og sosionom.

 

I samhandling med fysioterapeut kartlegges din totale funksjon og hvordan fysisk og psykisk overskudd, muskelstyrke og leddbevegelighet kan bli bedre ved hjelp av fornuftig trening og aktivitet. Du vil få råd om aktivitet/trening i forhold til dine interesser, muligheter og funksjonsnivå. Fysioterapeuten kan også bidra med smertelindrende tiltak i form av avspenningsteknikker, varme/kulde, bevegelse eller øvelser. Fysioterapeuten kan bistå med å tilpasse individuelle treningsprogram, og tilbyr oppfølging etter behov.

Ergoterapeuten kan bistå deg i å kartlegger din funksjon i hjem, jobb /skole og fritid med tanke på optimalisering av håndfunksjon i daglige gjøremål. Ofte handler optimalisering av håndfunksjonen om å finne hensiktsmessige ytre tilretteleggingstiltak.

Videre tilbyr ergoterapeuten å utvikle et individuelt tilpasset treningsprogram for bedre bevegelighet i hånd- og fingerledd og/eller gripestyrke. Ved behov vil dere bli enige om en eventuelt oppfølging av dette. Du kan også få hjelp til tilpasning av ortoser (støtteskinner) for hånd- og fingerledd med tanke på smertelindring og korrigering av ustabile ledd i hender.

Hos ergoterapeuten får du også tilbud om tilbud om ergonomisk rådgivning, rådgivning vedrørende yrkesvalg, og rådgivning om energiøkonomisering ved unormalt tretthet.

 

Ved oppfølging hos sosionom kan du få bistand med å finne løsninger på utfordringer som oppstår både for deg og dine pårørende i forbindelse med sykdom og behandling. Sosionomen kan eksempelvis bidra med informasjon, råd og veiledning om skolegang, arbeid, hjemmesituasjon, trygderettigheter, økonomiske forhold og forsikringer. Videre kan du få hjelp til å skrive søknader, og til å opprette kontakt med hjelpeinstanser utenfor sykehuset (NAV, boligkontor, forsikringsselskap med mer). Sosionom kan ved behov tilby støttesamtaler om de følelsesmessige reaksjonene sykdom kan føre med seg

 

Oppfølging hos farmasøyt innebærer å samtale om legemidler og bruken av dem, slik at du kan få økt innsikt, forståelse og trygghet rundt egen legemiddelbruk.

Kontakt

Bevegelsessenteret Revmatologisk poliklinikk

Kontakt Revmatologisk poliklinikk

Oppmøtested

Bevegelsessenteret, henvendelse i skranken i 4 etasje.

Bevegelsessenteret

Olav Kyrres gate 13

7030 Trondheim

Transport

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved St. Olavs hospital med buss, og noen steder med tog. Her finner du beskrivelse av transporttilbud og lenker inn dit.

For St. Olavs hospital på Øya gjelder dette:
 

Tog

Nærmeste holdeplass for toget er Marienborg stasjon. Det er kort gangavstand til sykehuset på Øya. Det går også buss mellom Øya og Trondheim Sentralstasjon.
 

Flybuss

Værnesekspressen stopper ved Studentersamfundet på vei til og fra flyplassen. Det er ca 35 km fra Trondheim sentrum og til flyplassen.
 

Bussforbindelser regionalt og lokalt

For de fleste lokale bussene er Studentersamfundet i Elgeseter gate nærmeste holdeplass til sykehuset på Øya. Dette gjelder også regionbussene.

Merk: noen bussruter også går innom St. Olav på Øya. 

Se nettsidene til AtB for flere detaljer om busstilbudet til St. Olavs hospital

Bus - Local and the surrounding districts

The best way to plan your travel is to visite the website of AtB and use the "Reiseplanlegger" (planner):
https://www.atb.no/ 

Bus - Airport

Flybussen: http://www.flybussen.no/en 
Værnesekspressen:
http://vaernesekspressen.no/index.php/vaernes_eng/rutetider/avganger

Train

Marienborg is the nearest train station to the hospital at Øya:
https://www.nsb.no/reisemal/stasjoner/marienborg-stasjon 

There is local bus service to and from the Trondheim Central Station:
https://www.nsb.no/reisemal/stasjoner/trondheim-s 

Praktisk informasjon

Sykehusapotekene i Midt-Norge har avdelinger flere steder i Midt-Norge. I Trondheim finner du apoteket i 1. etasje i Kunnskapssenteret på Øya:

Kart over Øya, Trondheim, med Sykehusapoteket markert.

Åpne kart i eget vindu (Google Maps)

 

Mer informasjon om Sykehusapotekene i Midt-Norge: https://sykehusapoteket.no/steder/sykehusapoteket-i-trondheim​

 

Note: Not all departments at St. Olav have the service to call you back, except for some outpatient clinics and laboratories.

What is callback?

Callback means that the telephone service is open to the public 24 hours so that you can give your message regardless of opening hours.

Remember personal identity number before calling

Please have your personal number - 6 or 11 figures - ready before calling. This will be of great help when we call you back.

If you are calling on behalf of others, for example children, the child's personal number must be entered.

Payment for not meeting

Note that cancellation must be made at least 24 hours before the appointment. Cancellation later than 24 hours before the appointment causes a fee of NOK 640 (in 2016)

There are several places to eat in the hospital.

"Mat og cafe" of St. Olavs Hospital offers a variety of food in the centers at Øya, at Lian and in the local hospitals in Røros and Orkdal.

"SiT" on behalf of the NTNU, runs cafes at Øya helsehus and in the Medisnteksniske senter.

There are also a cafe in the Rusklinikken in Klostergata 48.

​Read more: Mat og cafe

Kiosker:

 

Butikker:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i ​Klostergata 46

 

Blomster:

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

 

Frisør:

​​​Den private frisørsalongen ligger i Gastrosenteret.
Telefon: 72 82 54 14

Vi har flere spisesteder på sykehuset.

Oversikt over alle våre spisesteder med åpningstider

Spisestedene i Øya helsehus og i MTFS drives av SiT

  • Det finnes spisested i lokalene til Klinikk for rus og avhengighetsmedisin i Klostergata. 

Opening hours:
  • Monday - Friday: 09:00 - 19:00
  • Saturday: 1000 - 1400

Phone 73 86 42 00

Read more about the Pharmacy

Shops within the Hospital area at Øya:

  • Bunnpris, located in Elgesetergate 18
  • Coop Prix in Klostergata 46

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men noen enheter har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Mer informasjon om hvordan callback fungerer og hvordan du enklest får hjelp av oss på telefon

St. Olavs Hospital offers a free wireless guest network called HMNGuest. The guest network is available at all hospital locations throughout the region.

  • Connect to your wireless network HMNGuest
  • Open your browser and follow the instructions
  • You will receive a password by SMS and then you can use guest network online
  • Passwords are valid for one week at a time. Passwords can be sent to any mobile phone with a Norwegian mobil number