Netthinneløsning - Operasjon

Amotio retinae, Øyesykdommer

Netthinnen er den filmen som kler innsiden av øyeeplet vårt og består av sanseceller som sender bilder videre til hjernen. Når netthinnen løsner fungerer den ikke lenger og bildet vi ser blir uklart.

Innledning

 

Hva er netthinneløsning?

Øyet er fylt med glasslegemet, en klar gelè som er festet til netthinnen. Glasslegemet kan trekke på netthinnen slik at det blir et hull. Væske fra glasslegemet vil da passere inn gjennom hullet og trenge seg bak netthinnen slik at denne løsner. Uten behandling vil du bli blind

 Bilde-netthinneløsning1.jpg

Nærsynte har høyere risiko for netthinneløsning, da nærsynte øyne er litt lenger enn vanlig og netthinnen tynnere.

Andre kjente risikofaktorer er alder, slag mot øyet, tidligere kataraktoperasjon (grå stær-operasjon), familiemedlemmer med netthinneløsning og tidligere netthinneløsning på det andre øyet.

1. Før

 

Symptomer på netthinneløsning?

  • Forut for løsningen kan man se lysglimt idet glasslegemet trekker i netthinnen.
  • Vi vil se løsningen som en skygge lengst ut i synsfeltet og som gradvis beveger seg mot sentrum av øyet, som en gardin.

 

2. Under

Behandling

Ved netthinneløsning må øyet opereres for å få lagt netthinnen på plass og for dermed å kunne bevare synet.

Bilde-netthinneløsning2.jpg 

Synet kan gradvis gjenhente seg i flere måneder etter operasjonen. Det blir imidlertid aldri like bra som før. Etter operasjonen vil kun halvparten få en synsstyrke svarende til minstekravet for å kjøre bil eller bedre.

Operasjonen tar ca. 2 timer og flertallet av pasientene kan opereres i lokalbedøvelse. Hos 85% holder det med en operasjon, mens 15% må gjennom flere operasjoner. Hos 5% lar det seg ikke gjøre å få netthinnen på plass.

Bilde-netthinneløsning3-ny.jpg 

Om netthinneløsningen er liten, kan det være nok å laser- eller frysebehandle rundt riften og eventuelt sprøyte inn en gassboble som kan forsegle hullet mens det gror. Om større deler av netthinnen har løsnet, har vi 2 operasjonsteknikker som vi benytter, valget avhenger av hvordan netthinneløsningen ser ut. Noen ganger vil vi kombinere de to metodene

Ved vitrektomi fjerner vi glasslegemet. Vi laserbehandler (sveiser) rundt riften og fyller øyet med gass som holder netthinnen på plass til hullet har grodd. Gassen er lett og flyter opp, den suges gradvis opp av kroppen og erstattes av vann. Av og til må vi fylle øyet med silikon. 

Bilde-netthinneløsning4.jpg 

Ved en såkalt utvendig netthinneoperasjon legges et silikonbånd rundt øyet slik at øyeveggen presses inn svarende til hullet og hullet lukkes. Vannet som har trengt seg inn under netthinnen dreneres og det frysebehandles rundt hullet slik at det gror fortere.  

3. Etter

 

Etter operasjonen

  • Etter operasjonen skal man ikke utføre tungt fysisk arbeid de første 5 ukene. De fleste trenger 5 uker sykmelding for å komme seg etter operasjonen.

  • Man skal heller ikke bade i sjø eller svømmehall de første 2 ukene på grunn av risiko for infeksjon.

  • Ved en akutt synsreduksjon kan man ikke kjøre bil, da en slik ensidig synsreduksjon påvirker både sidesyn og dybdesyn.

  • Om det er gass i øyet må du ikke reise med fly eller få narkose med lystgass.

Vær oppmerksom

 

  • Det er en risiko forbundet både med bedøvelsen som brukes og ved operasjonen.
  • De alvorligste komplikasjonene er infeksjon, blødning, ny netthinneløsning og nedsatt syn.

Kontakt

Avdeling for øyesykdommer

Telefon
Telefon: 72 57 53 00 - Fax: 72 57 57 65
Telefontid 08.00-11.00 - Callback utenom telefontid
E-post
Postadresse

St. Olavs Hospital
Avdeling for øyesykdommer
Postboks 3250 - Sluppen
7006 Trondheim

Nevrosenteret

Besøksadresse
Harald Hardrådes gate 5(Google maps)
7030 Trondheim
Telefon
06800
mandagHele døgnet
tirsdagHele døgnet
onsdagHele døgnet
torsdagHele døgnet
fredagHele døgnet
lørdagHele døgnet
søndagHele døgnet

Kart

Parkering Øya

Kart over parkering (PDF)

 

Parkeringsplassene og parkeringshusene driftes av Trondheim kommune. Mer informasjon her:

https://trondheimparkering.no/parkering/st-olavs-hospital 

Sykkelparkering Øya

Transport Øya

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved St. Olavs Hospital med buss, og noen steder med tog. Her finner du beskrivelse av transporttilbud og lenker inn dit.

For St. Olavs Hospital på Øya gjelder dette:
 

Tog

Nærmeste holdeplass for toget er Marienborg stasjon med kort gangavstand til sykehuset på Øya. Det er bussforbindelse til St. Olav fra Trondheim Sentralstasjon.
 

Flybuss

Værnesekspressen og Flybussen stopper ved Studentersamfundet på vei til og fra flyplassen. Det er ca 35 km fra Trondheim sentrum og til flyplassen.
 

Bussforbindelser regionalt og lokalt

For de fleste lokale bussene er Studentersamfundet i Elgeseter gate nærmeste holdeplass til sykehuset på Øya. Dette gjelder også regionbussene.

Men merk at flere bussruter også går innom St. Olav på Øya. 

Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i Kunnskapssentret​

Åpningstider:
  • Mandag - Fredag: 0900 - 1900
  • Lørdag: 1000 - 1400
Telefon 73 86 42 00
 

Besøkstid

​​​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Se liste over alle avdelinger på St. Olav

Betaling av egenandeler fra 1. mars 2017

​For pasienter som ikke betaler med kort, så vil faktura for konsultasjoner sendes til pasientene på en av følgende måter:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

For pasienter som betaler med kort vil det ikke bli noen endringer.

Blomster

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

Butikk

Butikker ved sykehusområdet på Øya:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i Klostergata 46

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs Hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Frisør

​​​Den private frisørsalongen har to avdelinger, og er åpen for alle:

  • Gastrosenteret, 1. etasje
  • Øya Helsehus, 1.etasje

Telefon for bestilling av time: 72 82 54 14

Åpningstider: 08:00 - 17:00 mandag til fredag.

Frisørene kan komme opp i avdelingen om du ikke kommer deg ned til frisørsalongen.

Hotell St. Olav

Pasienthotellet Hotell St. Olav ligger på Øya i Trondheim.

Rombestilling

Les mer om pasienthotellet

Internett og Wi-Fi

​​​​​St. Olavs Hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 

  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du mottar passord på SMS og deretter kan du ta i bruk gjestenettet.
  • Passord er gyldig én uke. Passord kan sendes til enhver mobiltelefon med norsk telefonnummer. 

Kiosk

Kunst

Kunstsamlingen ved St. Olavs Hospital, Øya, er Norges største utenfor museumsinstitusjonene, når det gjelder antall verk og budsjett.

Visuelle vitaminer

Legevakt

​Du må ringe 116117 før du oppsøker legevakta. Du vil da få et oppmøtetidspunkt utfra hvor alvorlig henvendelsen er. Hvis det er behov for øyeblikkelig hjelp, skal du fortsatt ringe 1 1 3. Telefonnummer til legevakt 116117 gjelder i hele landet.

Legevakt

Mat og servering

Det er flere spisesteder på sykehuset.

Minibank

​Du finner døgnåpen minibank i Akutten og Hjerte-Lunge-senteret og i kiosken i Nevrosenteret innenfor åpningstidene.

Pasientbibliotek

​​Pasientbiblioteket ligger i 1. etasje i Kunnskapssenteret.

MERK SOMMER: Pasientbiblioteket er sommerstengt en periode i juli og august.

Ordinære åpningstider er mandag - torsdag kl. 0900 - 1200  og  1330 - 1500. Fredager er biblioteket stengt.

Pasientbiblioteket låner ut bøker, lydbøker og tidsskrifter til pasienter og ansatte. Én gang i uka er det boktraller i avdelingene. I dagligstuene rundt om på sykehuset er det utplassert bøker som kan lånes og leses av alle.​

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli 

Vi ringer tilbake (callback)

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men flere poliklinikker, inntakskontor, og noen laboratorier har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Hva er callback?

Callback innebærer at telefontjenesten er åpen for publikum hele døgnet, slik at du som innringer alltid får gitt din beskjed uavhengig av åpningstider.

Ha fødselsnummeret klart før du ringer

Vi ber deg om å ha fødselsnummeret på 11 siffer klart før du ringer. Dette er frivillig, men vil være til stor hjelp når vi skal ringe deg tilbake. Dersom du ringer på vegne av andre, for eksempel egne barn, er det barnets fødselsnummer du skal oppgi.

Du kan ringe inn din beskjed når som helst på døgnet

Du kan ringe avdelingen når det passer deg best.

Hvis du har time på én av avdelingene og vet at du ikke kan møte til avtalt tid, er det en fordel at du varsler i så god tid som mulig. Da har avdelingen en mulighet til å innkalle andre pasienter slik at  timen ikke blir stående ledig.

Betaling for ikke å møte

Varsel om at du ikke kan benytte timen må gjøres senest 24 timer før avtalen. Avbestilling senere enn 24 timer før avtalen medfører et gebyr på 640 kroner (i 2016).