Medisinfri behandling i psykisk helsevern - Helse Midt

Behandlingsprogram, Divisjon Psykisk helsevern

Personer med for eksempel kronisk depresjon og angst eller langvarige relasjonsproblemer/personlighetsproblematikk vil kunne få tilbud om et medisinfritt behandlingsalternativ ved DPS Vegsund på Sunnmøre.

Innledning

Informasjon om diagnosene:

Angst (helsenorge.no)

Depresjon (helsenorge.no)

Personlighetsproblematikk (psykologforeningen.no)

Vårt behandlingstilbud

I det medisinfrie tilbudet har vi dagbehandling, poliklinikk og en sengepost med tre senger. Vi tar imot pasienter fra hele regionen. Dette er et intensivert, helhetlig og kunnskapsbasert behandlingstilbud. Målet med behandlingen er at tett oppfølging, intensivering av tiltak og systematisk tilnærming, vil gi økt behandlingseffekt og endring som varer. Dine ressurser, målsetning og medvirkning er i sentrum.

Gjennom systematisk innhenting av tilbakemeldinger underveis fra deg som bruker tilbudet, skal vi gjøre individuelle tilpasninger og utvikle vår kunnskap om medisinfri behandling av psykiske lidelser.

Vi bruker psykoterapi-formen ISTDP (Intensive Short Term Dynamic Therapy), da denne har vist seg å ha god effekt på pasienter med langvarig og sammensatt problematikk.

Behandlingstilbudet er et regionalt prosjekt som svarer på bestillingen fra Helse- og omsorgsdepartementet om medisinfrie behandlingsenheter i hver helseregion.

Les også: Helse Midt-Noreg får medikamentfri behandling (helse-midt.no)

Les også: Topptur som medisin (helse-mr.no)

Henvisning og vurdering

 

Henvisning til medisinfritt behandlingstilbud ved DPS Vegsund skjer via behandleren din i spesialisthelsetjenesten, psykisk helsevern for voksne. Behandleren din vil sammen med deg vurdere om dette er et tilbud som du kan ha nytte av.

Fastlegen din kan henvise deg til den lokale spesialisthelsetjenesten med informasjon om at du ønsker et medisinfritt tilbud. Den lokale spesialisthelsetjenesten vil sammen med deg vurdere om dette er et egnet tilbud for deg.

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

 

Inntakskriterier

  • Lav funksjon, herunder tap av adekvat mestring på flere sentrale livsområder.
  • Behandlingsresistens: Pasienten har ikke respondert adekvat eller som forventet på flere kjente behandlingsforsøk (inkl. medikamentell behandling).
  • Kapasitet til å ha et intrapsykisk fokus i vurderingssamtale.

Eksklusjonskriterier

  • Psykoselidelser
  • Bipolar lidelse type I
  • Dissosiativ identitetsforstyrrelse
  • Misbrukslidelser som krever avrusning
  • Psykiske lidelser sekundært til medisinske tilstander
  • Psykisk utviklingshemming
  • For dårlig mestring av norsk språk til hinder for behandling
  • Akutt suicidalfare
  • Historie på alvorlig utageringsproblem og store vanskeligheter med impulskontroll

Henvisning skal inneholde opplysninger om motivasjon for tilbudet, i tillegg til en god utgreiing som inkluderer aktuell og tidligere symptomatologi og behandling, diagnostiske vurderinger, livshistorie/anamnese, personlighetsutgreielse, somatiske helseutfordringer, suicidalvurdering, aktuell og tidligere forhold til rus/avhengighet, psykometri (helst MINI, SCID-2) og aktuell medisinering.

1. Utredning

Vurderingsdag

På vurderingsdagen møter du teamet vårt med overlege, psykologspesialist, miljøterapeuter, fysioterapeut og musikkterapeut. Vi vil snakke med deg om motivasjon og målsetting for behandlingen, kartlegge psykiske plager, somatisk helse, samarbeid med familie og lokale hjelpeinstanser og informere om tilbudet. Du vil få en prøvetime i psykoterapi for å planlegge behandlingen og klargjøre om dette er et nyttig tilbud for deg.

2. Behandling

 

Vi tilbyr et åtte ukers behandlingsopphold der vi har satt sammen flere medikamentfrie behandlingsformer i et intensivt program. Vi bruker psykoterapiformen ISTDP (Intensive Short Term Dynamic Therapy), da denne har vist seg å ha god effekt på pasienter med langvarig og sammensatt problematikk. Vi legger vekt på tilbakemeldinger fra deg for å tilpasse behandling underveis og sikre at du får maksimalt utbytte av behandlingen. Dette sikrer vi gjennom spørreskjema og samtaler hver uke.

Du får egen timeplan som du følger gjennom de åtte ukene. Følgende behandlingsformer er inkludert i medisinfritt behandlingstilbud ved DPS Vegsund:

Psykoterapi

Intensive short-term dynamic therapy (ISTDP). Tilbud om to behandlingstimer hver uke.

Psykoedukasjon

Skal styrke kognitiv kunnskap om deg selv, motivere og mobilisere mot motstand.

Musikkterapi

Skal gi positive opplevelser med mestring, glede og håp, og gi tilgang til følelser.

 Livsstyrketrening/mindfulness

Skal øke din bevissthet om følelser og kroppslige signal, trene opp mental styrke til å møte utfordringer, styrke helsefremmende ressurser og bidra til at du anerkjenner deg selv slik du er. Mindfulness er også angstregulerende.

Gruppeterapi

Skal styrke bånd til andre, du får prøve ut ny adferd og oppleve nytten av å snakke med andre om problemer.

Kroppsbevissthet

Skal øke din bevissthet om egen kropp.

Fysisk aktivitet/trening/friluftsliv

Dette er både styrketrening, friluftsliv, fjellturer, klatring og liknende, og det skal styrke mestring og egenvilje og gi sterkere tro på deg selv.

Miljøterapi

Målrettede aktiviteter i miljøet/fellesskapet for å kunne fungere bedre både psykisk og sosialt.

Livsstilgruppe

Skal øke motivasjonen til å gjøre noe godt for deg selv, gi kunnskap om hvordan fysiske/somatiske forhold skal spille inn på det psykiske.

      

Behandlingstilbudet er basert på mye aktivitet, og det er viktig å ha med tilpassede klær og utstyr.

Utstyrsliste

  • Regntøy
  • Turklær
  • Treningsklær
  • Gode tursko
  • Joggesko
  • Tursekk
  • Termos
  • Sitteunderlag
  • Toalettsaker
  • Tøfler/innesko
  • Evt. badetøy

Dersom det er noe du ikke får tak i av dette, ta kontakt med oss. 


3. Oppfølging

 

Samarbeid, veiledning og overføring av informasjon og kompetanse til lokalt hjelpeapparat vil være sentralt underveis i behandlingen og ved utskriving. Ved behov for og i samarbeid med deg og aktuelle instanser, vil vi utarbeide kriseplan og bidra til etablering av individuell plan.

Kriseplan

En viktig del av behandlingen av psykisk helse er å gjøre både pasient og omgivelser i stand til å fange opp tidlige tegn på forverring.

En kriseplan skal hjelpe deg å

  • oppdage tidlige tegn på forandring
  • planlegge hvordan du kan stoppe en negativ utvikling
  • fortelle deg hvordan du på best mulig måte kan søke hjelp

Planen skal være skriftlig og blir utarbeidet i samarbeid med hjelpeapparatet og dine nærmeste. Hjelpeapparatet forplikter seg til å følge denne planen.

Eksempel på kriseplan fra Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid (pdf)

Individuell plan

Alle som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester har rett til å få utarbeidet en individuell plan og at det oppnevnes en koordinator. Planen skal bare utarbeides dersom du selv ønsker det.

Formålet med individuell plan og koordinator, er å

  • sikre at du får et helskaplig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud.
  • sikre at du har medvirkning og innvirkning.
  • styrke samhandlingen mellom deg og tjenesteyter og eventuelt pårørende.
  • styrke samhandlingen mellom tjenesteytere på tvers av fag, nivå og sektorer.

Mer om Individuell plan (Helsenorge.no)

fastlege eller annen helsetjeneste overtar som primærkontakt

Kontakt

Divisjon Psykisk helsevern
Telefon
06800 (ekspedisjon)
mandag - søndag Hele døgnet
E-post
Brøset
Besøksadresse
Brøsetveien 100(Google maps)
7046 Trondheim
Telefon
72 82 37 00

Praktisk informasjon

Betaling av egenandeler fra 1. mars 2017

​For pasienter som ikke betaler med kort, så vil faktura for konsultasjoner sendes til pasientene på en av følgende måter:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

For pasienter som betaler med kort vil det ikke bli noen endringer.

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs Hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Internett og Wi-Fi

​​​​​St. Olavs Hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 

  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du mottar passord på SMS og deretter kan du ta i bruk gjestenettet.
  • Passord er gyldig én uke. Passord kan sendes til enhver mobiltelefon med norsk telefonnummer. 

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli