Kronisk revmatisk sykdom 18-25 år

Behandlingsprogram, Revmatologisk poliklinikk

Overgangen fra å være barn til å bli voksen kan være en krevende tid for alle. Dersom du i tillegg har en kronisk sykdom som du må lære deg å ta ansvar for og hensyn til, kan denne tiden oppleves ekstra utfordrende. Et viktig ledd i å støtte ungdommer gjennom denne prosessen er å ha et godt strukturert overgangsprogram i helsetjenesten.

1. Utredning

I brevet med innkallelse til første time ligger også ett blodprøveskjema. Vi ønsker at du tar blodprøver en til to uker før avtalt time, da dette hjelper oss å vurdere din sykdomsaktivitet. Blodprøvene tas hos din fastlege.

2. Behandling

Varighet behandling Ca. 2 timer

Varighet av første konsultasjon ved voksenavdelingen. Det er satt av 60 minutter til revmatolog og 45 minutter til sykepleier ved din første konsultasjon på voksenavdelingen.

For fagfolk

Fullstendig beskrivelse av pasientforløpet for oppfølging av ungdom med kronisk revmatisk sykdom 18-25 år                   

 

  

3. Oppfølging

 

Videre oppfølgning vurderes ut ifra hver enkelt pasients sykdomsaktivitet og situasjon. Vi har fokus på kontinuitet, og tilstreber så langt det er mulig at du treffer samme revmatolog og sykepleier ved hver time. Sykepleieren vil være din primære kontaktperson, og er den du kan ta kontakt med om du har spørsmål, eller noe oppstår så du har behov for våre tjenester.

Vi har et tverrfaglig team ved avdelingen, og henviser til andre faggrupper etter individuelle behov. I tillegg til sykepleier og revmatolog, kan du få samtale og hjelp fra ergoterapeut, fysioterapeut, sosionom og farmasøyt.

Fysioterapeut

  • Kartlegger din totale funksjon, og hvordan fysisk og psykisk overskudd, muskelstyrke og leddbevegelighet kan bli bedre ved hjelp av fornuftig trening og aktivitet.

  • Du får råd om aktivitet og trening i forhold til dine interesser, muligheter og funksjonsnivå.

  • Fysioterapeuten bidrar med smertelindrende tiltak i form av avspenningsteknikker, varme/kulde, bevegelse og/eller øvelser. 

  • Du får tilpasset treningsprogram, og blir fulgt opp ved behov.

Ergoterapeut

  • Kartlegger din funksjon i hjemmet, på jobb/skole og fritid med tanke på optimalisering av håndfunksjon i daglige gjøremål.
  • Kartlegger dine fysiske belastninger på skole eller jobb med tanke på tilrettelegging.

  • Tilbud om individuelt tilpasset treningsprogram for bedre bevegelighet i hånd- og fingerledd og/eller gripestyrke, og eventuelt oppfølging av dette.

  • Tilbud om tilpasset støtteskinner (ortoser) for hånd- og fingerledd med tanke på smertelindring og korrigering av ustabile ledd i hender.

  • Du får også tilbud om ergonomisk rådgivning, råd vedrørende yrkesvalg og om energiøkonomisering ved unormalt tretthet.

Sosionom

 

  • Bistår med å finne løsninger på utfordringer som oppstår for pasient og pårørende i forbindelse med sykdom og behandling.

  • Du får informasjon, råd og veiledning om trygderettigheter, økonomiske forhold og forsikringer.

  • Du får også råd og veiledning i forhold til skole, arbeid og hjemmesituasjon, og hjelp til å skrive søknader.

  • Sosionomen hjelper deg også med å formidle kontakt med hjelpeinstanser utenfor sykehuset (NAV, boligkontor, forsikringsselskap med mer).

  • Du blir også tilbudt støttesamtaler om de følelsesmessige reaksjonene sykdom kan føre med seg.

Farmasøyt

  • Tilbyr samtale om legemidler og bruken av dem for å gi deg innsikt, forståelse og trygghet rundt legemiddelbruk.

Det året du fyller 25 år, overføres du til ordinær revmatologisk poliklinikk.

 

Rehabilitering

fastlege eller annen helsetjeneste overtar som primærkontakt

Kontaktinformasjon

Revmatologisk poliklinikk
Telefon
72 82 61 11
mandag - fredag 08.00-16.00
E-post
Postadresse
St. Olavs Hospital
Revmatologisk avdeling
Postboks 3250 Torgarden
7006 TRONDHEIM
Programansvarlig
Marianne Wallenius
Bevegelsessenteret
Besøksadresse
Olav Kyrres gate 13(Kart)
7030 Trondheim
Telefon
72 57 30 00

Kart

Parkering Øya

​Parkeringsplassene og parkeringshusene driftes av Trondheim kommune.

Om parkering på Øya

 

Sykkelparkering: ​

Kart med oversikt over sykkelparkering på Øya (PDF)

Telefon sentralbord

Sentralbord: 72 57 30 00

Transport Øya

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved St. Olavs hospital med buss, og noen steder med tog. Her finner du beskrivelse av transporttilbud og lenker inn dit.

For St. Olavs hospital på Øya gjelder dette:
 

Tog

Nærmeste holdeplass for toget er Marienborg stasjon med kort gangavstand til sykehuset på Øya. Det er bussforbindelse til St. Olav fra Trondheim Sentralstasjon.
 

Flybuss

Værnesekspressen og Flybussen stopper ved Studentersamfundet på vei til og fra flyplassen. Det er ca 35 km fra Trondheim sentrum og til flyplassen.
 

Bussforbindelser regionalt og lokalt

For de fleste lokale bussene er Studentersamfundet i Elgeseter gate nærmeste holdeplass til sykehuset på Øya. Dette gjelder også regionbussene.

Men merk at flere bussruter også går innom St. Olav på Øya. 


Apotek

​Sykehusapoteket ligger i Kunnskapssentret​

Åpningstider:
  • Mandag - Fredag: 0900 - 1900
  • Lørdag: 1000 - 1400
Telefon 73 86 42 00
 

Besøkstid/visittid

​​​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Røros sykehus har åpen besøkstid, men ta gjerne kontakt med sengeposten ved spørsmål på telefon 72 82 32 91.

Betaling/egenandeler - gebyr / ikke møtt til time

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.


Internett og Wi-Fi

St. Olavs hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 
  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Merk: du vil få en SMS med passord. Du må ha en mobiltelefon med norsk telefonnummer for å få tilsendt passordet.
  • Passord er gyldig i én uke.

Kiosk, butikker, blomster og frisør

Kiosker:

 

Butikker:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i ​Klostergata 46

Blomster:

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

 

Frisør

​​​Den private frisørsalongen har to avdelinger, og er åpen for alle:

  • Gastrosenteret, 1. etasje
  • Øya Helsehus, 1.etasje

Telefon for bestilling av time: 72 82 54 14

Åpningstider:08:00 - 17:00 mandag til fredag.

Frisørene kan komme opp i avdelingen om du ikke kommer deg ned til frisørsalongen.

Legevakt

Legevaktene driftes av kommunene (ikke St. Olavs hospital).

Trondheim: Fra 23. oktober 2018 finner du Legevakta i nye lokaler i Mauritz Hansens gate 4 (ved siden av Øya helsehus og vis á vis Pasienthotellet).

Mat og servering

Oversikt over ansatte

​Vi publiserer ikke oversikt over alle ansatte på sykehuset.

Her finner du oversikt over ledelsen på sykehuset:

 

Pasientbibliotek

​​Pasientbiblioteket ligger i 1. etasje i Kunnskapssenteret.

MERK SOMMER: Pasientbiblioteket er sommerstengt en periode i juli og august.

Ordinære åpningstider er mandag - torsdag kl. 0900 - 1200  og  1330 - 1500. Fredager er biblioteket stengt.

Pasientbiblioteket låner ut bøker, lydbøker og tidsskrifter til pasienter og ansatte. Én gang i uka er det boktraller i avdelingene. I dagligstuene rundt om på sykehuset er det utplassert bøker som kan lånes og leses av alle.​

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli 

Vi ringer tilbake (callback)

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men noen enheter har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Fant du det du lette etter?
Vi kan ikke svare deg på tilbakemeldingen. Ikke send oss personlig informasjon, for eksempel navn, e-post, telefonnummer eller fødselsnummer.