Hengende øyelokk (Ptose)

Behandlingsprogram, Øyesykdommer

Ptose er en medisinsk betegnelse på hengende øyelokk. Denne betegnelsen beskriver en tilstand hvor det øvre øyelokket henger ned.

Innledning

Årsaken til ptose kan være forårsaket av et antall faktorer som rammer øyelokkets muskler, nerver eller huden. Noen kan være født med svakere øyemuskler og kan utvikle ptose i ung alder. Med årene, og ved eventuell skade, kan løftemusklene i øvre øyelokket svekkes.

Henvisning og vurdering

Henvisningen prioriteres av lege som vurderer om du får tilbud om behandling ved sykehuset eller ikke.  Det er et mål at de fleste pasientene med ptose skal komme til utredningstime innen 3 måneder og operert innen 6 måneder fra henvisning er ankommet avdelingen.  Legen vurderer om du trenger raskere behandling. 

1. Utredning

Det kreves ingen forberedelser i forkant av undersøkelser og utredning. Bruker du blodfortynnende medisin skal noen av disse ikke brukes før operasjon. Dette vil du få nærmere informasjon om når du kommer til undersøkelse.
Dersom du bruker medisin mot høyt blodtrykk er det viktig at blodtrykket er under kontroll.

Før operasjon får du time til undersøkelse ved øye poliklinikk. En sykepleier eller lege vil måle avstandssyn og øyetrykk på begge øynene dine. Begge målingne er helt smertefrie. 

Måling av syn med autorefraktor

Måling av syn med autorefraktor

Å måle synet i autorefraktor er en elektronisk måling av synet. Den måler hva du ser på avstand med og uten korreksjon. Dette er viktig informasjon til øyelegen om hvor mye du ser. Den gir også informasjon om du er langsynt, nærsynt og/eller har skjeve hornhinner.

1. Før

Det kreves ingen forberedelser før denne undersøkelsen.

2. Under

 

Når du ser inn i autorefraktoren vil du se bokstaver. Det finnes flere linjer med bokstaver på denne autorefraktoren.

Vi starter med store bokstaver. Bokstavene blir mindre for hver linje du leser. Når bokstavstørrelsen er så liten at du ikke klarer å se bokstavene lenger, måler autorefraktoren hvilken korreksjon øynene dine behøver. Deretter forsøker du å lese bokstaver for eventuell synsgevinst med riktig korreksjon.

Autorefraktoren inneholder også figurer som kan brukes til de som ikke har lært bokstaver.

Undersøkelsen er ikke smertefull, men krever litt konsentrasjon.

Varighet på undersøkelsen er ca 5 minutter.

3. Etter

Resultatet av testen forevises lege som vil informere deg videre. 

Nevrosenteret

Besøksadresse
Harald Hardrådes gate 5 (Google maps)
7030 Trondheim
Telefon
06800
mandagHele døgnet
tirsdagHele døgnet
onsdagHele døgnet
torsdagHele døgnet
fredagHele døgnet
lørdagHele døgnet
søndagHele døgnet

Avdeling for øyesykdommer

Telefon
Telefon: 72 57 53 00 - Fax: 72 57 57 65
Telefontid 08.00-11.00 - Callback utenom telefontid
E-post
Postadresse

St. Olavs Hospital
Avdeling for øyesykdommer
Postboks 3250 - Sluppen
7006 Trondheim

Måling av øyetrykk med Icare tonometer

Måling av øyetrykk med Icare tonometer

Øyet har en fasong som kan sammenlignes med en kule. For at denne kuleformen skal opprettholdes må det være et visst overtrykk i øyet. Dette trykket må ikke være for høyt da det kan skade synsnerven som igjen kan gi dårlig syn. Icare tonometer er et apparat som måler øyetrykket på en skånsom måte.

1. Før

Undersøkelsen krever ingen forberedelser.

2. Under

 

Det er viktig at du sitter godt og finner et punkt å feste blikket på. For at det skal bli riktige målinger er det viktig at du puster normalt og klarer å holde øynene åpne.

Icare tonometer utfører 5 målinger på hvert øye. Dette vil du kjenne som en svak berøring.

Etter målingene blir det regnet ut et gjennomsnittstrykk som kan leses av på displayet på måleapparatet. 

Undersøkelsen er ikke smertefull, men det kan svi litt på øynene når de holdes åpne i noen sekunder.

Varighet på undersøkelsen er ca 1 minutt.

3. Etter

Resultatet av testen forevises lege som vil informere deg videre.

Normalt skal trykket være mellom 8 mm Hg og 21 mm Hg. Dersom forhøyet trykk måles, må legen finne årsaken til dette.

Vær oppmerksom

Det er ingen risikoforhold eller komlikasjoner forbundet med denne undersøkelsen.

Nevrosenteret

Besøksadresse
Harald Hardrådes gate 5 (Google maps)
7030 Trondheim
Telefon
06800
mandagHele døgnet
tirsdagHele døgnet
onsdagHele døgnet
torsdagHele døgnet
fredagHele døgnet
lørdagHele døgnet
søndagHele døgnet

Avdeling for øyesykdommer

Telefon
Telefon: 72 57 53 00 - Fax: 72 57 57 65
Telefontid 08.00-11.00 - Callback utenom telefontid
E-post
Postadresse

St. Olavs Hospital
Avdeling for øyesykdommer
Postboks 3250 - Sluppen
7006 Trondheim

Etter dette vil du bli undersøkt av en lege. Legen vil undersøke øynene dine for å finne årsaken til nedsunket øyelokk og hva som er best behandling for deg. Denne undersøkelsen medfører ikke noe ubehag.

2. Behandling

Varighet behandling 1-5 timer

Operasjon i lokalbedøvelse

  • Du møter til avtalt tid og melder deg i skranken eller registrerer deg ved selvinnsjekk i vestibylen ved Øye poliklinikk.

  • Du blir hentet av en sykepleier og vist inn på dagposten. Her vil du bli forberedt til, og informert om, operasjonen. Det er ikke mulig å ha med pårørende inn på dagposten. Ved spesielle behov gjøres unntak fra dette.

  • På operasjonsstua blir du møtt av operasjonssykepleier som har ansvaret for deg under inngrepet.

  • Etter operasjonen blir du fulgt tilbake til dagposten. her skal du behandles med kuldebrille. Dette er for å kjøle ned øyelokkene slik at det blir mindre blødning og hevelse.  Dersom lege har forordnet medisiner etter operasjon vil du få med deg dette hjem .

  • Varighet: Ca. 2 timer, hvorav 45 minutter til selve inngrepet

Hengende øyelokk - Operasjon

Hengende øyelokk - Operasjon

Har du hengende øvre øyelokk som innskrenker synsfeltet, kan du få utført ptosekirurgi.

 

 

Hengende øyelokk kan være medfødt eller ervervet. De fleste inngrep foregår i lokalbedøvelse. Barn opereres i narkose.

 

 

1. Før

 

Til deg som bruker blodfortynnende

  • Det er vanlig å slutte med Albyl, Plavix, Ticlid og Persantin 7 dager før operasjonen og Marevan 3 dager før

  • Dersom du bruker Marevan eller annen blodfortynnende medisin må du snakke med fastlegen din før du slutter med tablettene

  • Dagen etter operasjonen starter du med blodfortynnende som før

2. Under

 

Operasjonsmetode er avhengig av hvor mye øyelokket henger ned og hvor mye du klarer å løfte opp øyelokket.

En vanlig metode er å åpne huden på øyelokket og stramme opp/forkorte løftemuskelen.

 

En annen metode, når man ikke klarer å løfte øyelokket, er å plassere en tråd under huden fra over øyebrynet og ned i øyelokket. Da løfter man øyelokket ved hjelp av pannemuskulaturen (se foto).

 
Illustrasjonsfoto: Gjengitt med tillatelse fra Elsevier's Health Sciences Rights Department.

3. Etter

 

  • Når du kommer hjem lønner det seg å kjøle ned det opererte området med for eksempel isbiter i en klut for å unngå hevelse og blødning

  • Unngå fysisk aktivitet der du presser deg de første dagene

  • Bandasjen fjerner du selv etter et par dager

  • Stingene (suturene) fjernes som oftest av kirurgen etter en uke, om ikke kirurgen har bestemt noe annet

  • Etter operasjonen får noen pasienter med seg antibiotika øyedråper/salve, som skal brukes så ofte og lenge som kirurgen har bestemt

  • Det er ikke uvanlig at det er forskjellig høyde på øyespalten (avstanden mellom øvre og nedre øyelokkskant) etter slike inngrep. Man forsøker å unngå å stramme øyelokket så mye opp at det oppstår uttørking av øyet på grunn av lukningsdefekt. Mange vil likevel ha nytte av kunstige øyedråper/salve ved tørrhetsproblem

  • NB! Du må ikke kjøre bil etter øyeoperasjoner

Vær oppmerksom

 

Det er vanlig med blålig misfarging og hevelse av øyelokket etter operasjonen. Dette forsvinner vanligvis etter et par uker. En sjelden gang kan det bli infeksjon i operasjonssåret.

Når man strammer opp øyelokket er det ikke alltid at øyelokket kommer like høyt som på den andre siden. Dette kan være tilsiktet. Ved å stramme øyelokket for mye blir det vanskeligere å lukke, og dermed opplever man tørt øye som kan bidra til betennelse på selve øyet.

Ved forundersøkelsen vil du bli informert om operasjon, forløp og eventuelle komplikasjoner som kan oppstå.

Nevrosenteret

Besøksadresse
Harald Hardrådes gate 5 (Google maps)
7030 Trondheim
Telefon
06800
mandagHele døgnet
tirsdagHele døgnet
onsdagHele døgnet
torsdagHele døgnet
fredagHele døgnet
lørdagHele døgnet
søndagHele døgnet

Avdeling for øyesykdommer

Telefon
Telefon: 72 57 53 00 - Fax: 72 57 57 65
Telefontid 08.00-11.00 - Callback utenom telefontid
E-post
Postadresse

St. Olavs Hospital
Avdeling for øyesykdommer
Postboks 3250 - Sluppen
7006 Trondheim

Kuldebrille

Kuldebrille

Ved øyeoperasjoner kan det oppstå små blødninger. Dersom disse småblødningene går ut i vevet, blir det hevelse og blåfarge rundt øynene. Dette er ikke farlig, men kan kjennes ubehagelig. For å minske dette ubehaget behandler vi med kuldebrille. Disse brillene er laget i myk plast og er fylt med en flytende masse som stivner når de legges i fryseren.

 

1. Før

 

Det kreves ingen forberedelse før denne undersøkelsen.

2. Under

 

 

Du får ligge i en god stol mens behandlingen pågår. Begge øynene dine blir dekket med en myk gasklut slik at det ikke skal bli ubehagelig kaldt på huden. Kuldebrillen festes med en borrelås på baksiden av  hodet. Du får et teppe rundt deg slik at du ikke blir nedkjølt i kroppen.

Denne behandlingen er ikke smertefull, men det kan kjennes kaldt på huden rundt øynene. Under behandlingen ser du ikke noe da kuldebrillen dekker begge øynene. For noen kan dette oppleves litt ubehagelig, men vi er sammen med deg hele tiden mens behandlingen foregår.

Varighet på behandlingen er ca 20 minutter.

3. Etter

 

Etter behandlingen med kuldebrille kan du reise hjem.

Vær oppmerksom

Det er ingen risikoforhold eller komplikasjoner forbundet med denne behandlingen.

Nevrosenteret

Besøksadresse
Harald Hardrådes gate 5 (Google maps)
7030 Trondheim
Telefon
06800
mandagHele døgnet
tirsdagHele døgnet
onsdagHele døgnet
torsdagHele døgnet
fredagHele døgnet
lørdagHele døgnet
søndagHele døgnet

Avdeling for øyesykdommer

Telefon
Telefon: 72 57 53 00 - Fax: 72 57 57 65
Telefontid 08.00-11.00 - Callback utenom telefontid
E-post
Postadresse

St. Olavs Hospital
Avdeling for øyesykdommer
Postboks 3250 - Sluppen
7006 Trondheim

Kuldebrille

Operasjon i narkose

Du møter fastende til avtalt tid og melder deg i skranken ved Øye poliklinikk.

Du blir møtt av en sykepleier som informerer deg og forbereder deg til operasjonen.

Narkoselege vil snakke med deg, og du vil eventuelt få medisin å slappe av på før du følges inn på operasjonsstua.

Etter operasjon blir du kjørt til Nevro oppvåkning (recovery), og deretter til dagkirurgisk hvile. Du blir utskrevet herfra senere på dagen.

Varighet:  Ca. 5 timer hvorav 45 minutter til selve inngrepet. Her er det individuelle forskjeller i forhold til hvordan narkosen virker på den enkelte.

For fagfolk

Fullstendig beskrivelse av pasientforløpet for hengende øyelokk (ptose)

3. Oppfølging

Kontroll etter operasjon

En uke etter operasjonen skal du til kontroll hos den legen som opererte deg. Legen undersøker resultat av operasjonen og fjerner stingene. Å fjerne stingene kan kjennes litt ubehagelig.

Noen ganger måles avstandssyn og øyetrykk på begge øyne slik du gjorde det på utredningstime før operasjonen.
Er det vanskelig for deg å komme til kontroll på Øyeavdelingen, er det mulig å få gjort det hos den legen som henviste deg.

Varighet: 30 minutter til lege og 15 minutter dersom du skal til sykepleier først.

Kontakt

Avdeling for øyesykdommer

Telefon
Telefon: 72 57 53 00 - Fax: 72 57 57 65
Telefontid 08.00-11.00 - Callback utenom telefontid
E-post
Postadresse

St. Olavs Hospital
Avdeling for øyesykdommer
Postboks 3250 - Sluppen
7006 Trondheim

Programansvarlig
Kjell-Morten Møen

Nevrosenteret

Besøksadresse
Harald Hardrådes gate 5(Google maps)
7030 Trondheim
Telefon
06800
mandagHele døgnet
tirsdagHele døgnet
onsdagHele døgnet
torsdagHele døgnet
fredagHele døgnet
lørdagHele døgnet
søndagHele døgnet

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i Kunnskapssentret​

Åpningstider:
  • Mandag - Fredag: 0900 - 1900
  • Lørdag: 1000 - 1400
Telefon 73 86 42 00
 

Besøkstid

​​​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Se liste over alle avdelinger på St. Olav

Betaling av egenandeler fra 1. mars 2017

​For pasienter som ikke betaler med kort, så vil faktura for konsultasjoner sendes til pasientene på en av følgende måter:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

For pasienter som betaler med kort vil det ikke bli noen endringer.

Blomster

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

Butikk

Butikker ved sykehusområdet på Øya:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i Klostergata 46

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs Hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Frisør

​​​Den private frisørsalongen har to avdelinger, og er åpen for alle:

  • Gastrosenteret, 1. etasje
  • Øya Helsehus, 1.etasje

Telefon for bestilling av time: 72 82 54 14

Åpningstider: 08:00 - 17:00 mandag til fredag.

Frisørene kan komme opp i avdelingen om du ikke kommer deg ned til frisørsalongen.

Hotell St. Olav

Pasienthotellet Hotell St. Olav ligger på Øya i Trondheim.

Rombestilling

Les mer om pasienthotellet

Internett og Wi-Fi

​​​​​St. Olavs Hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 

  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du mottar passord på SMS og deretter kan du ta i bruk gjestenettet.
  • Passord er gyldig én uke. Passord kan sendes til enhver mobiltelefon med norsk telefonnummer. 

Kiosk

Kunst

Kunstsamlingen ved St. Olavs Hospital, Øya, er Norges største utenfor museumsinstitusjonene, når det gjelder antall verk og budsjett.

Visuelle vitaminer

Legevakt

​Du må ringe 116117 før du oppsøker legevakta. Du vil da få et oppmøtetidspunkt utfra hvor alvorlig henvendelsen er. Hvis det er behov for øyeblikkelig hjelp, skal du fortsatt ringe 1 1 3. Telefonnummer til legevakt 116117 gjelder i hele landet.

Legevakt

Mat og servering

Det er flere spisesteder på sykehuset.

Minibank

​Du finner døgnåpen minibank i Akutten og Hjerte-Lunge-senteret og i kiosken i Nevrosenteret innenfor åpningstidene.

Pasientbibliotek

​​Pasientbiblioteket ligger i 1. etasje i Kunnskapssenteret.

MERK SOMMER: Pasientbiblioteket er sommerstengt en periode i juli og august.

Ordinære åpningstider er mandag - torsdag kl. 0900 - 1200  og  1330 - 1500. Fredager er biblioteket stengt.

Pasientbiblioteket låner ut bøker, lydbøker og tidsskrifter til pasienter og ansatte. Én gang i uka er det boktraller i avdelingene. I dagligstuene rundt om på sykehuset er det utplassert bøker som kan lånes og leses av alle.​

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli 

Vi ringer tilbake (callback)

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men flere poliklinikker, inntakskontor, og noen laboratorier har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Hva er callback?

Callback innebærer at telefontjenesten er åpen for publikum hele døgnet, slik at du som innringer alltid får gitt din beskjed uavhengig av åpningstider.

Ha fødselsnummeret klart før du ringer

Vi ber deg om å ha fødselsnummeret på 11 siffer klart før du ringer. Dette er frivillig, men vil være til stor hjelp når vi skal ringe deg tilbake. Dersom du ringer på vegne av andre, for eksempel egne barn, er det barnets fødselsnummer du skal oppgi.

Du kan ringe inn din beskjed når som helst på døgnet

Du kan ringe avdelingen når det passer deg best.

Hvis du har time på én av avdelingene og vet at du ikke kan møte til avtalt tid, er det en fordel at du varsler i så god tid som mulig. Da har avdelingen en mulighet til å innkalle andre pasienter slik at  timen ikke blir stående ledig.

Betaling for ikke å møte

Varsel om at du ikke kan benytte timen må gjøres senest 24 timer før avtalen. Avbestilling senere enn 24 timer før avtalen medfører et gebyr på 640 kroner (i 2016).