Fjerning av visdomstenner

Øre-nese-hals-kjeve operasjon

Visdomstannen må ofte fjernes fordi den er delvis frembrutt og inneklemt mot tannen foran.

Innledning

 

Normalt vil du få visdomstenner i 18-20 års alderen, men de kan også komme senere.

Visdomstannen er den bakerste tannen i tannrekken og den siste som bryter fram. Ofte er det for liten plass til denne og den kan derfor bli stående å stange mot tannen foran.

I enkelte tilfeller kan visdomstannen gjøre skade på tannen foran. Det kan også oppstå infeksjon i vevet rundt og  du opplever smerter fra området. Det er da anbefalt å fjerne tannen.

1. Før

 

Det er ingen forberedelse til dette inngrepet.

Blodfortynnende medikamenter

Dersom du bruker blodfortynnende medikamenter som f.eks. Albyl, Marevan m.m. er det viktig at INR-verdien er stabil og helst 2,5 eller mindre.

2. Under

Operasjonen blir gjort med vanlig tannlegebedøvelse, og tar som regel ikke mer enn 30 minutter.

Tannkjøttet/slimhinnen blir brettet til side. Ofte fjerner vi litt ben med bor og tannen blir delt om nødvendig.

Vanligvis syr vi et par sting. Vi legger en antibiotikatampong i hullet etter tannen (bare i underkjeven). Denne må du fjerne hos egen tannlege etter maks 5 dager.

Det er forskjell på trekking av visdomstenner i overkjeven og i underkjeven. 

  • Visdomstenner i overkjeven har ofte samlede røtter og krever sjelden større kirurgisk inngrep. Du får lokal bedøvelse som fjerner smerten, men du vil oppleve trykk og press. Tyngdekraften hjelper i etterkant til, slik at det sjelden samler seg mat i såret. De fleste opplever lite smerte i ettertid.
  • Visdomstenner i underkjeven kan være vanskeligere å få ut. Det er også større variasjon i disse da operasjonen er avhengig av hvordan tannen ligger.

 

Ilustrasjon visdomstenner
Foto: Colourbox.com

 

Kirurgen/tannlegen legger et snitt i tannkjøttet for å kunne se bedre. Vi fjerner til tider noe ben, dersom det ligger i veien. Du kan kjenne noe trykk og press under inngrepet.

 

Illustrasjon fjerning av visdomstenner
Foto: Colourbox.com

 

Kirurgen/tannlegen legger et snitt for å se bedre, kronen deles fra røttene og bitene fjernes deretter hver for seg.


3. Etter

 

For å oppnå god sårtilheling uten komplikasjoner anbefaler vi følgende:

  • Ikke spis, drikk eller skyll de første 2-3 timene etter operasjonen.
  • Myk mat og ikke overdreven gaping.
  • Unngå å røyke de første dagene.
  • Ingen fysisk aktivitet den første dagen, og helst ikke pulsøkende aktivitet de neste påfølgende dagene.
  • Puss tennene som vanlig men unngå operasjonsområdet.
  • Bruk eventuelt is-pose mot huden over operasjonsområdet

Det er ikke uvanlig at du opplever smerter etter operasjon. Det kan også forekomme hevelse, blåmerker og/eller gapeproblemer den første uken. Smertestillende får du på apoteket eller på resept av behandler, brukes som anvist.

Stingene fjerner du hos tannlegen etter 7-10 dager, eller hos oss på etterkontrollen. I noen tilfeller setter vi sting som løser seg opp av seg selv. Dette vil du i så fall bli informert om etter operasjonen.

Dersom det blør fra operasjonsområdet kan du stanse dette ved å bite på kompress i 30 minutter. Dersom det ikke slutter å blø det første døgnet, må du ta kontakt med tannlege din.

Såret vil gro etter 1-2 uker

 

Vær oppmerksom

 

 

Mulige komplikasjoner

Det er som regel få og sjelden alvorlige komplikasjoner etter et slikt inngrep.

  • Den vanligste og mest hyppige er smerter og hevelse, men disse er som regel forbigående.  Hevelse kan føre til at du får redusert gapeevne, men disse plagene vil gå over etter en ukes tid.
  • Alveolitt eller «dry socket». Dette kan oppstå dersom blodkoagelet i hullet der tannen stod forsvinner for tidlig. Du kjenner dette som store smerter som stråler opp mot øret. Ta kontakt dersom dette skulle oppstå.
  • Bihulekomplikasjoner kan forekomme da røttene til overkjevejekslene ligger i nær kontakt med bihulen. Kirurgen/tannlegen vil da lukke åpningen godt, og tilheling vil dermed skje uten videre komplikasjoner.
  • Ved trekking av visdomstann i underkjeven er det en mulighet for at nerven mandibularis kan bli skadet. Røttene til visdomstannen kan ligge i kontakt med nerven. Dette kan kirurgen se under en CT-undersøkelse. Dersom nerven får en skade kan man miste følelsen i underleppen på den siden operasjonen har foregått. Dette skjer sjelden.

CT-undersøkelse

 

  • I svært sjeldne tilfeller kan kjeven knekke/briste. Dette kan oppstå dersom det var en cyste rundt visdomstannen. I tillegg etterlater visdomstannen et hulrom, samt at det kan bli nødvendig å fjerne ben for å få tannen ut. Da vil området bli et svakt punkt over en kort periode. Du må da ta kontakt umiddelbart.

 

Kontakt

Nevrosenteret

Besøksadresse
Harald Hardrådes gate 5(Google maps)
7030 Trondheim
Telefon
06800
mandagHele døgnet
tirsdagHele døgnet
onsdagHele døgnet
torsdagHele døgnet
fredagHele døgnet
lørdagHele døgnet
søndagHele døgnet

Kart

Parkering Øya

Kart over parkering (PDF)

 

Parkeringsplassene og parkeringshusene driftes av Trondheim kommune. Mer informasjon her:

https://trondheimparkering.no/parkering/st-olavs-hospital 

Sykkelparkering Øya

Transport Øya

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved St. Olavs Hospital med buss, og noen steder med tog. Her finner du beskrivelse av transporttilbud og lenker inn dit.

For St. Olavs Hospital på Øya gjelder dette:
 

Tog

Nærmeste holdeplass for toget er Marienborg stasjon med kort gangavstand til sykehuset på Øya. Det er bussforbindelse til St. Olav fra Trondheim Sentralstasjon.
 

Flybuss

Værnesekspressen og Flybussen stopper ved Studentersamfundet på vei til og fra flyplassen. Det er ca 35 km fra Trondheim sentrum og til flyplassen.
 

Bussforbindelser regionalt og lokalt

For de fleste lokale bussene er Studentersamfundet i Elgeseter gate nærmeste holdeplass til sykehuset på Øya. Dette gjelder også regionbussene.

Men merk at flere bussruter også går innom St. Olav på Øya. 

Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i Kunnskapssentret​

Åpningstider:
  • Mandag - Fredag: 0900 - 1900
  • Lørdag: 1000 - 1400
Telefon 73 86 42 00
 

Besøkstid

​​​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Se liste over alle avdelinger på St. Olav

Betaling av egenandeler fra 1. mars 2017

​For pasienter som ikke betaler med kort, så vil faktura for konsultasjoner sendes til pasientene på en av følgende måter:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

For pasienter som betaler med kort vil det ikke bli noen endringer.

Blomster

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

Butikk

Butikker ved sykehusområdet på Øya:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i Klostergata 46

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs Hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Frisør

​​​Den private frisørsalongen har to avdelinger, og er åpen for alle:

  • Gastrosenteret, 1. etasje
  • Øya Helsehus, 1.etasje

Telefon for bestilling av time: 72 82 54 14

Åpningstider: 08:00 - 17:00 mandag til fredag.

Frisørene kan komme opp i avdelingen om du ikke kommer deg ned til frisørsalongen.

Hotell St. Olav

Pasienthotellet Hotell St. Olav ligger på Øya i Trondheim.

Rombestilling

Les mer om pasienthotellet

Internett og Wi-Fi

​​​​​St. Olavs Hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 

  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du mottar passord på SMS og deretter kan du ta i bruk gjestenettet.
  • Passord er gyldig én uke. Passord kan sendes til enhver mobiltelefon med norsk telefonnummer. 

Kiosk

Kunst

Kunstsamlingen ved St. Olavs Hospital, Øya, er Norges største utenfor museumsinstitusjonene, når det gjelder antall verk og budsjett.

Visuelle vitaminer

Legevakt

​Du må ringe 116117 før du oppsøker legevakta. Du vil da få et oppmøtetidspunkt utfra hvor alvorlig henvendelsen er. Hvis det er behov for øyeblikkelig hjelp, skal du fortsatt ringe 1 1 3. Telefonnummer til legevakt 116117 gjelder i hele landet.

Legevakt

Mat og servering

Det er flere spisesteder på sykehuset.

Minibank

​Du finner døgnåpen minibank i Akutten og Hjerte-Lunge-senteret og i kiosken i Nevrosenteret innenfor åpningstidene.

Pasientbibliotek

​​Pasientbiblioteket ligger i 1. etasje i Kunnskapssenteret.

MERK SOMMER: Pasientbiblioteket er sommerstengt en periode i juli og august.

Ordinære åpningstider er mandag - torsdag kl. 0900 - 1200  og  1330 - 1500. Fredager er biblioteket stengt.

Pasientbiblioteket låner ut bøker, lydbøker og tidsskrifter til pasienter og ansatte. Én gang i uka er det boktraller i avdelingene. I dagligstuene rundt om på sykehuset er det utplassert bøker som kan lånes og leses av alle.​

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli 

Vi ringer tilbake (callback)

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men flere poliklinikker, inntakskontor, og noen laboratorier har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Hva er callback?

Callback innebærer at telefontjenesten er åpen for publikum hele døgnet, slik at du som innringer alltid får gitt din beskjed uavhengig av åpningstider.

Ha fødselsnummeret klart før du ringer

Vi ber deg om å ha fødselsnummeret på 11 siffer klart før du ringer. Dette er frivillig, men vil være til stor hjelp når vi skal ringe deg tilbake. Dersom du ringer på vegne av andre, for eksempel egne barn, er det barnets fødselsnummer du skal oppgi.

Du kan ringe inn din beskjed når som helst på døgnet

Du kan ringe avdelingen når det passer deg best.

Hvis du har time på én av avdelingene og vet at du ikke kan møte til avtalt tid, er det en fordel at du varsler i så god tid som mulig. Da har avdelingen en mulighet til å innkalle andre pasienter slik at  timen ikke blir stående ledig.

Betaling for ikke å møte

Varsel om at du ikke kan benytte timen må gjøres senest 24 timer før avtalen. Avbestilling senere enn 24 timer før avtalen medfører et gebyr på 640 kroner (i 2016).