HelsaMi
Nidaros DPS, døgnenheter

Brukerstyrt plass

Brukerstyrt plass innen psykisk helsevern betyr at innleggelse i døgnenhet skjer på initiativ fra pasienten selv, som del av en pågående behandling i spesialisthelsetjenesten.
 


 

Innledning

Du har mest erfaring med egen lidelse og dine behov. Ved at du kommer raskt og enkelt i kontakt med hjelpeapparatet, kan vi redusere forverring av symptomer og bidra til raskere bedring av din psykiske lidelser.

Brukerstyrt plass på Nidaros DPS er et tiltak for pasienter med psykose- eller bipolar diagnose, og som eventuelt har rusproblem eller andre tilleggsproblem. I tillegg har de oppfølging fra kommune og/- eller spesialisthelsetjeneste.  Alle må kunne samtykke, ta initiativ til innleggelser selv og være inneforstått med funksjonen til Brukerstyrt plass.

Rehabiliteringsseksjonen vil til enhver tid ha 2 senger avsatt til Brukerstyrt Plass. 

Henvisning og vurdering

Pasienter henvises til psykisk helsevern av sin fastlege eller annen relevant instans. Det er behandlende sykehus som avgjør om pasientens tilstand kan egne seg for behandling i brukerstyrt plass.

På Nidaros DPS er det overlege som vurderer og avgjør om du tilbys kontrakt på brukerstyrt plass. Etter at du har fått innvilget vedtak er det du selv som må henvende deg til Rehabiliteringsseksjonen når du har behov for innleggelse. Dine pårørende eller behandlere/ primærkontakt kan videreformidle ditt ønske også.

Har du spørsmål? Ring 73 86 54 00, og be om å settes over til Rehabiliteringsseksjonen.

Før

Når du får tilbud om brukerstyrt plass, inngår du en skriftlig avtale med behandlingsenheten. Denne avtalen bør inneholde hva behandlingsenheten kan tilby, og hvilke forventninger du som pasient har til innleggelsen. Den bør også si noe om varighet av innleggelse og rammer for oppholdet. Pasienter som legges inn på brukerstyrt plass bør ta med seg toalettartikler, klær og eventuelt annet nødvendig for en kortvarig innleggelse. 

Under

Varighet: Inntil 5 døgn

Når du er innlagt vil du få støtte og struktur i hverdagslige gjøremål for å fungere i hverdagen. Du blir en del av fellesskapet i avdelingen, med andre innlagte og personalet.


For å Brukerstyrt plass er det viktig at du:

• Kan samarbeide med personalet på Nidaros DPS.

• Kan være på ei åpen avdeling.

• Er rusfri under oppholdet.


Etter

Etter utskrivelse fra brukerstyrt plass, fortsetter behandling og oppfølging som før innleggelsen.

Det må gå to uker mellom oppholdene på Brukerstyrt plass og eventuelle andre innleggelser på Østmarka eller akuttpost.

Vær oppmerksom

Kontaktinformasjon

Adresse til St. Olavs hospital

Postadresse

​Sykehuset har en felles postadresse for alle avdelinger og enheter. Se under (sett inn navnet på mottaker/avdeling/person):

​St. Olavs hospital HF
[avdeling/mottaker]
Postboks 3250 Torgarden
7006 Trondheim

 

Besøksadresse/oppmøtested

Vi har mange avdelinger og mange lokasjoner i Trøndelag. Du finner besøksadressen til hvert enkelt avdeling her:


Kart

Telefon sentralbord

Sentralbord: 72 57 30 00
Sentralbord Røros sykehus: 72 82 33 00

Praktisk informasjon

Besøkstid/visittid

​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Røros sykehus har åpen besøkstid, men ta gjerne kontakt med sengeposten ved spørsmål på telefon 72 82 32 91.



Betaling/egenandeler - gebyr / ikke møtt til time

Blodprøve

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.


Fotografering, filming og lydopptak på St. Olav

Hvis du skal fotografere eller filme på St. Olavs, må du tenke gjennom om ​det er lovelig.

​Les mer om fotografering, filming og lydopptak på St. Olav


Henvisning til behandling og undersøkelse

​Normalt er det fastlegen som henviser til en avdeling på sykehuset. Hvis avdelingen ikke har oppgitt noe annet, så må du kontakte din fastlege for å få hjelp.

Internett og Wi-Fi

St. Olavs hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter HMNGuest. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 
  • Koble til deg trådløsenettet HMNGuest.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du vil få en SMS med brukernavn og passord. 
  • Passord er gyldig i én uke.

Legevakt Trondheim

Legevaktene driftes av kommunene.

  • Adresse: Mauritz Hansens gate 4, Øya, Trondheim.
    (ved siden av Øya helsehus og vis á vis Pasienthotellet).
     
  • Telefon: 116117
Legevakta driftes ikke av St. Olavs hospital. Alle henvendelser ang. Legevakta må rettes til Trondheim kommune.

Oversikt over ansatte

​Vi publiserer ikke oversikt over alle ansatte på sykehuset.

Her finner du oversikt over ledelsen på sykehuset:

 

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Tobakksskadeloven (også kalt røykeloven) forbyr også bruk av e-sigaretter, både med og uten nikotin.

Om røykeloven og røykeforbudet (Helsedirektoratet)

Fant du det du lette etter?