Blæretrening

 

Blæretrening og andre tiltak for å bedre toalettvanene kan hjelpe mange.

Innledning

Som regel vil urinblæren inneholde mellom 3 og 5 desiliter urin før vannlatingstrangen blir plagsom. Hvor mange toalettbesøk du har, avhenger naturligvis av hvor mye du drikker, men inntil 8 vannlatinger i døgnet er innenfor det normale. Det er ikke unormalt å måtte opp om natta både 1 og 2 ganger dersom du blir liggende våken en stund, eller hvis du har drukket mye om kvelden.

Husk: Kaffe, te og alkohol er vanndrivende.

Vanligvis drikker vi 1 -1,5 liter væske i døgnet. Dersom du våkner flere ganger om natta og har svært mange vannlatinger om dagen uten at du har drukket spesielt mye, kan det være tegn på at urinblæren er overaktiv og trenger ”trening”.

I enkelte tilfeller er årsaken til symptomene at blæren har blitt vant til at du går på toalettet straks du kjenner trang. På denne måten vil blæren oppfatte signaler til vannlating ved stadig mindre volum. Dette kan etter hvert bli plagsomt med hyppige toalettbesøk med bare små mengder urin. I slike tilfeller kan det være effektivt å trene opp blæra.

Også i de tilfeller der du har sterk vannlatingstrang med påfølgende urinlekkasje, kan det hjelpe med blæretrening. Det kan også være aktuelt med andre behandlingsformer, som for eksempel medikamenter eller elektrostimulering, men den ene metoden utelukker ikke de andre.

Ved stressinkontinens, d.v.s. urinlekkasje i sammenheng med anstrengelser, hoste, nysing, løft og latter, vil ikke blæretrening virke.

1. Før

 

Start med å føre en liste over toalettbesøkene dine en eller to dager før du begynner treningen. Fortsett med dette etter at du har startet treningen, slik at du kan se om du forbedrer deg.

2. Under

 

Treningsprogram

  1. Start med å føre en liste over toalettbesøkene dine en eller to dager før du begynner treningen. Fortsett med dette etter at du har startet treningen, slik at du kan se om du forbedrer deg.

  2. Dersom du har sterk trang, og det kjennes ut som du kommer til å tisse deg ut, må du konsentrere deg sterkt om å prøve å undertrykke denne trangen. Du kan gjerne sette deg ned, dersom det er nødvendig.

  3. Når du kjenner normal trang og normalt ville gå på toalettet, skal du forsøke å holde igjen i omtrent 15 minutter. Hvis du er redd for uhell, kan du ta på et bind eller bleie.

  4. Når du mestrer å holde deg i 15 minutter, skal du øke til 30, og senere til 45 minutter. Senere øker du med 15 eller 30 minutter for hver gang.

Treningsprogram

  1. Start med å føre en liste over toalettbesøkene dine en eller to dager før du begynner treningen. Fortsett med dette etter at du har startet treningen, slik at du kan se om du forbedrer deg.

  2. Dersom du har sterk trang, og det kjennes ut som du kommer til å tisse deg ut, må du konsentrere deg sterkt om å prøve å undertrykke denne trangen. Du kan gjerne sette deg ned, dersom det er nødvendig.

  3. Når du kjenner normal trang og normalt ville gå på toalettet, skal du forsøke å holde igjen i omtrent 15 minutter. Hvis du er redd for uhell, kan du ta på et bind eller bleie.

  4. Når du mestrer å holde deg i 15 minutter, skal du øke til 30, og senere til 45 minutter. Senere øker du med 15 eller 30 minutter for hver gang.

3. Etter

 

Målet er at du greier å holde deg i 3 - 5 timer, og at du unngår og måtte stå opp om natten. Det er viktig at du ikke drikker for mye om kvelden, særlig kaffe, te og alkohol. Ved iherdig trening vil du merke fremgang allerede etter 1 - 2 uker. Du bør fortsette treningen så lenge du merker bedring.

Målet er at du greier å holde deg i 3 - 5 timer, og at du unngår og måtte stå opp om natten. Det er viktig at du ikke drikker for mye om kvelden, særlig kaffe, te og alkohol. Ved iherdig trening vil du merke fremgang allerede etter 1 - 2 uker. Du bør fortsette treningen så lenge du merker bedring.

Kontakt

Praktisk informasjon

Betaling av egenandeler fra 1. mars 2017

​For pasienter som ikke betaler med kort, så vil faktura for konsultasjoner sendes til pasientene på en av følgende måter:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

For pasienter som betaler med kort vil det ikke bli noen endringer.

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs Hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Internett og Wi-Fi

​​​​​St. Olavs Hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 

  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du mottar passord på SMS og deretter kan du ta i bruk gjestenettet.
  • Passord er gyldig én uke. Passord kan sendes til enhver mobiltelefon med norsk telefonnummer. 

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli