Behandling når kreftsykdommen ikke kan helbredes

Palliasjon

 

Selv ved kreftsykdom som ikke kan helbredes kan behandling forsinke sykdomsutviklingen og lindre plager. Aktuell behandling kan være cellegiftbehandling, hormonbehandling eller annen medikamentell behandling, ofte såkalt «målrettet behandling». Ofte benyttes også symptomlindrende strålebehandling.

Innledning

Cellegiftbehandling

Målsetningen med cellegiftbehandling er å forsinke utviklingen av kreftsydommen ved å ødelegge kreftcellene. Det finnes ulike typer cellegift for ulike kreftformer. Ofte gis kombinasjoner av flere typer cellegift. Behandlingen gis vanligvis intravenøst, men  kan også gis med sprøyte direkte i muskelen eller i tablettform. Ofte gis cellegiften 1 - 5 dager med 2 - 4 ukers mellomrom. Lengre kurer kan forekomme.

Det er vanlig at det tas bildeundersøkelser som for eksempel CT og blodprøver før cellegiftsbehandlingen starter. Etter at 2 - 4 runder med cellegift er gitt tas nye bilder og blodprøver for å se om kreftsvulsten(e) har stabilisert seg eller blitt mindre. Dersom det er tilfelle er det vanlig å fortsette behandlingen hvis bivirkningene er akseptable.

Etter en tid med cellegiftbehandling som har hatt den ønskede effekten, er det vanlig at kroppen trenger hvile. Det kan da legges inn en pause i behandlingen. Dersom cellegiften du får ikke virker, kan det i noen tilfeller være aktuelt å skifte til annen type cellegift.

Cellegiftbehandling påvirker ikke bare kreftceller, men også kroppens normale celler. Særlig gjelder det normale celler som deler seg raskt som for eksempel hårceller, celler i tarmveggen og blodceller. Bivirkningene av cellegift skyldes skade på normale celler i ulike organer.
 

«Målrettet behandling»

I de siste 10 årene er det utviklet nye type kreftbehandling som angriper kreftcellene mer målrettet enn cellegift. Disse behandlingsformene påvirker kroppens normale celler i mindre grad, og kan gis alene eller i kombinasjon med cellegiftbehandling ved enkelte krefttyper. Behandling gis som tabletter eller intranvenøst. Ofte, men ikke alltid,  gir denne typen behandling mindre bivirkninger enn tradisjonell cellegiftbehandling.
 

Hormonbehandling

Enkelte kreftformer, som prostatakreft og brystkreft, er det vi kaller hormonfølsomme. Målsetningen med hormonbehandling er å motvirke kjønnshormonene testosteron og østrogen sin stimulerende effekten på vekst og deling av kreftcellene.

Hormonbehandlinger gis som tabletter eller ved sprøyter. Typiske bivirkninger er redusert seksualfunksjon, hetetokter og tap av ben- og muskelmasse. Selv om hormonbehandlingen kan ha stor innvirkning på livskvaliteten, gir behandlingen mindre alvorlige bivirkninger enn hva vi kan se ved cellegiftbehandling.

Strålebehandling

Ved uhelbredelig kreftsykdom kan strålebehandling benyttes for å forebygge eller lindre plagsomme symptomer. Det tilstrebes å gi stråledose som er tilstekkelig til å stanse kreftsvulstens vekst og skadelige effekt på sine omgivelser, og samtidig i størst mulig grad begrense stråleskade på friskt vev.

All strålebehandling er individuelt tilpasset. For at behandlingen skal kunne planlegges og gjennomføres, kreves godt tverrfaglig samarbeid av et fagteam bestående av leger, medisinske fysikere og stråleterapeuter. Leger vurderer sykdomsbildet og avgjør hvilket område som skal behandles og hvor høy stråledose som skal gis. Antall behandlinger varierer avhengig av svulstens type, størrelse og lokalisasjon. Medisinske fysikere og stråleterapeuter planlegger og kvalitetssikrer behandlingen.

 

 

1. Før

 

 

I mange tilfelle krever cellegiftbehandling forberedelse i form av forebyggende kvalmebehandling. Behandlingen gir ofte hårtap, og mange ønsker av den grunn å få tilpasset parykk. I noen tilfelle er det også nødvendig med annen forberedende behandling (eksempelvis medikamentell behandling eller tannbehandling) for å forhindre plagsomme eller alvorlige bivirkninger. Slike forberedelser er i noen tilfelle også nødvendig forut for strålebehandlig.

Kreftpasienter som skal starte behandling vil derfor alltid få time hos kreftlege med undersøkelse og informasjon om behandlingens virkning og bivirkninger. Da vil du også få nøye informasjon om hvordan du skal forholde deg hjemme både før, under og etter behandlingen.

2. Under

 

 

Cellegiftbehandlingen kan strekke seg over flere dager, typisk med 2 - 3 ukers opphold mellom kurene. Strålebehandling gis vanligvis som en behandling på ca. 20 minutter, en eller flere påfølgende dager. I de fleste tilfellene gis behandlingen poliklinisk.

Alvorlige bvirkninger av kreftbehandling kan oppstå på ulike tidspunkt i behandlingsforløpet, ofte mens du er hjemme. For eksempel kan cellegift gi svekket infeksjonsforsvar og alvorlige infeksjoner som må behandles på sykehuset. Også andre bivirkninger kan trenge rask sykehusbehandling. Derfor vil du bli nøye informert om forholdregler hjemme forut for behandlingsstart.

 

 

3. Etter

 

 

Når behandlingen er avsluttet vil du vanligvis kunne reise hjem og gjennoppta vanlig aktivitet. Som hovedregel gjelder spesielle forholdsregler hjemme (se under behandling) i en 3 ukers periode etter cellegiftbehandling. 

Også bivirkninger av strålebehandling kan vedvare, og noen ganger forbigående forverres i noen uker etter at behandlingen er avsluttet. Bivirkningens karakter og eventuelle forholdsregler etter avsluttet behandling bestemmes av stråledose og hvilket område som strålebehandles.

Senest ved avsluttet behandling vil det bli gitt nærmere imformasjon om hvordan du skal forholde deg i perioden etter gjennomført behandling. Da vil det også bli avtalt videre opplegg for oppfølging og kontroller.

I perioder uten aktiv behandling, for eksempel under pause i cellegiftbehandling, kan kontroller skje i samarbeid mellom deg som pasient, primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.

 

Arrangementer

Kontakt

Kreftklinikken - Avdeling palliasjon

Besøkstider
mandag0730-1530
tirsdag0730-1530
onsdag0730-1530
torsdag0730-1530
fredag0730-1530
Telefon
72 82 58 40
E-post

Gastrosenteret

Besøksadresse
Prinsesse Kristinas gate 1(Google maps)
7030 Trondheim
Besøkstider
mandagDøgnåpent
tirsdagDøgnåpent
onsdagDøgnåpent
torsdagDøgnåpent
fredagDøgnåpent
lørdagDøgnåpent
søndagDøgnåpent
Telefon
06800
mandagDøgnåpent
tirsdagDøgnåpent
onsdagDøgnåpent
torsdagDøgnåpent
fredagDøgnåpent
lørdagDøgnåpent
søndagDøgnåpent

Kart

Kart Gastrosenteret

Se kart over Gastrosenteret. Her kan du zoom deg inn, bevege deg i de ulike etasjene og søke på rom/avdeling osv.

Se kart over Gastrosenteret.

Parkering Øya

Kart over parkering (PDF)

 

Parkeringsplassene og parkeringshusene driftes av Trondheim kommune. Mer informasjon her:

https://trondheimparkering.no/parkering/st-olavs-hospital 

Sykkelparkering Øya

Transport Øya

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved St. Olavs Hospital med buss, og noen steder med tog. Her finner du beskrivelse av transporttilbud og lenker inn dit.

For St. Olavs Hospital på Øya gjelder dette:
 

Tog

Nærmeste holdeplass for toget er Marienborg stasjon med kort gangavstand til sykehuset på Øya. Det er bussforbindelse til St. Olav fra Trondheim Sentralstasjon.
 

Flybuss

Værnesekspressen og Flybussen stopper ved Studentersamfundet på vei til og fra flyplassen. Det er ca 35 km fra Trondheim sentrum og til flyplassen.
 

Bussforbindelser regionalt og lokalt

For de fleste lokale bussene er Studentersamfundet i Elgeseter gate nærmeste holdeplass til sykehuset på Øya. Dette gjelder også regionbussene.

Men merk at flere bussruter også går innom St. Olav på Øya. 

Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i Kunnskapssentret​

Åpningstider:
  • Mandag - Fredag: 0900 - 1900
  • Lørdag: 1000 - 1400
Telefon 73 86 42 00
 

Besøkstid

​​​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Se liste over alle avdelinger på St. Olav

Betaling av egenandeler fra 1. mars 2017

​For pasienter som ikke betaler med kort, så vil faktura for konsultasjoner sendes til pasientene på en av følgende måter:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

For pasienter som betaler med kort vil det ikke bli noen endringer.

Blomster

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

Butikk

Butikker ved sykehusområdet på Øya:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i Klostergata 46

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs Hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Frisør

​​​Den private frisørsalongen har to avdelinger, og er åpen for alle:

  • Gastrosenteret, 1. etasje
  • Øya Helsehus, 1.etasje

Telefon for bestilling av time: 72 82 54 14

Åpningstider: 08:00 - 17:00 mandag til fredag.

Frisørene kan komme opp i avdelingen om du ikke kommer deg ned til frisørsalongen.

Internett og Wi-Fi

​​​​​St. Olavs Hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 

  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du mottar passord på SMS og deretter kan du ta i bruk gjestenettet.
  • Passord er gyldig én uke. Passord kan sendes til enhver mobiltelefon med norsk telefonnummer. 

Kiosk

Kunst

Kunstsamlingen ved St. Olavs Hospital, Øya, er Norges største utenfor museumsinstitusjonene, når det gjelder antall verk og budsjett.

Visuelle vitaminer

Legevakt

​Du må ringe 116117 før du oppsøker legevakta. Du vil da få et oppmøtetidspunkt utfra hvor alvorlig henvendelsen er. Hvis det er behov for øyeblikkelig hjelp, skal du fortsatt ringe 1 1 3. Telefonnummer til legevakt 116117 gjelder i hele landet.

Legevakt

Mat og servering

Det er flere spisesteder på sykehuset.

Minibank

​Du finner døgnåpen minibank i Akutten og Hjerte-Lunge-senteret og i kiosken i Nevrosenteret innenfor åpningstidene.

Pasientbibliotek

​​Pasientbiblioteket ligger i 1. etasje i Kunnskapssenteret.

MERK SOMMER: Pasientbiblioteket er sommerstengt en periode i juli og august.

Ordinære åpningstider er mandag - torsdag kl. 0900 - 1200  og  1330 - 1500. Fredager er biblioteket stengt.

Pasientbiblioteket låner ut bøker, lydbøker og tidsskrifter til pasienter og ansatte. Én gang i uka er det boktraller i avdelingene. I dagligstuene rundt om på sykehuset er det utplassert bøker som kan lånes og leses av alle.​

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli 

Vi ringer tilbake (callback)

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men flere poliklinikker, inntakskontor, og noen laboratorier har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Hva er callback?

Callback innebærer at telefontjenesten er åpen for publikum hele døgnet, slik at du som innringer alltid får gitt din beskjed uavhengig av åpningstider.

Ha fødselsnummeret klart før du ringer

Vi ber deg om å ha fødselsnummeret på 11 siffer klart før du ringer. Dette er frivillig, men vil være til stor hjelp når vi skal ringe deg tilbake. Dersom du ringer på vegne av andre, for eksempel egne barn, er det barnets fødselsnummer du skal oppgi.

Du kan ringe inn din beskjed når som helst på døgnet

Du kan ringe avdelingen når det passer deg best.

Hvis du har time på én av avdelingene og vet at du ikke kan møte til avtalt tid, er det en fordel at du varsler i så god tid som mulig. Da har avdelingen en mulighet til å innkalle andre pasienter slik at  timen ikke blir stående ledig.

Betaling for ikke å møte

Varsel om at du ikke kan benytte timen må gjøres senest 24 timer før avtalen. Avbestilling senere enn 24 timer før avtalen medfører et gebyr på 640 kroner (i 2016).