HelsaMi
Ervervet hjerneskade

Arbeidsvurdering etter ervervet hjerneskade

En ervervet hjerneskade kan medføre både kognitive og fysiske utfall. Formålet med arbeidsvurdering er å utrede muligheter for å komme tilbake til arbeid eller utdanning, helt eller delvis, etter en skade/sykdom.

 

Innledning

Arbeidsavklaring skjer vanligvis fra 6 til 12 måneder etter skade/sykdom.

Tidspunkt avtales enten i poliklinikk ved Fys. med. Lian eller etter søknad fra fastlege.

Henvisning og vurdering

Fastlege sender henvisning til opphold vedrørende arbeidsvurdering.

I henhold til Helsedirektoratets prioriteringsveileder for rehabilitering er maksimal ventetid for oppstart av en slik vurdering 26 uker etter mottatt henvisning.

Kapasiteten for å motta pasienter til en slik vurdering ved Fys.med. Lian vil variere noe  innenfor dette tidsrommet.

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Helsepersonell

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Sjekkliste for ønsket innhold i henvisning.


Konkret problemstilling og målsettingen for henvisningen

  • Sykehistorie:
    • 1. tidligere sykdommer
    • 2. aktuell sykdom/skade
  • Nåværende tilstand vedr:
    • 1. språklig funksjon
    • 2. fysisk funksjon
    • 3. kognitiv funksjon
    • 4. grad av selvstendighet
    • 5. naturlige funksjoner
  • Familie/sosialt:
    • 1. familiære forhold
    • 2. bolig
    • 3. arbeid/ trygdeytelser
  • Medikamenter

Før

I planleggingsfasen før en arbeidsvurdering vil en pasientkoordinator ta kontakt for å avklare en del spørsmål, samt innhente samtykke for eventuell kontakt med samarbeidsparter som er viktige for arbeidsvurderingen. Det innhentes ekstra opplysninger ved behov.

Under

De fleste arbeidsvurderinger tar 3-5 dager. Du kan enten være innlagt i avdelingen eller komme som dagpasient.

Avhengig av din funksjon møter du ulike yrkesgrupper forbindelse med arbeidsvurdering:

  • Medisinsk vurdering av lege for å undersøke helsetilstand

  • Vurdering av fysioterapeut for å undersøke motorikk og balanse, utrede behov for hjelpemidler og/eller tilrettelegging på arbeidsplass

  • Vurdering av ergoterapeut for å kartlegge tidligere arbeidssituasjon, prøve ut praktiske oppgaver og utrede behov for hjelpemidler og/eller tilrettelegging på arbeidsplass.

  • Nevropsykologisk vurdering for å utrede kognitive funksjoner ved hjelp av observasjon, samtale og tester

  • Bistand fra sosionom for veiledning i forhold til framtidig arbeid, informasjon om rettigheter og ytelser, samt hjelp til å fylle ut aktuelle søknader og kontakt med NAV og arbeidsgiver.

Etter

Avdelingen kan tilby telefonisk kontakt og eventuelt deltagelse i møter med aktuelle samarbeidspartnere i en begrenset periode etter en arbeidsvurdering.

I enkelte tilfeller vil det også være hensiktsmessig å anbefale andre behandlingstilbud ved avdelingen. Det vil som oftest være fastlege som henviser videre til aktuelle andre behandlingstilbud.

 

Mer informasjon

Brosjyre om arbeidsvurdering

Kontaktinformasjon

Adresse til St. Olavs hospital

Postadresse

​Sykehuset har en felles postadresse for alle avdelinger og enheter. Se under (sett inn navnet på mottaker/avdeling/person):

​St. Olavs hospital HF
[avdeling/mottaker]
Postboks 3250 Torgarden
7006 Trondheim

 

Besøksadresse/oppmøtested

Vi har mange avdelinger og mange lokasjoner i Trøndelag. Du finner besøksadressen til hvert enkelt avdeling her:


Kart

Kart Vådanvegen 39

Telefon sentralbord

Sentralbord: 72 57 30 00
Sentralbord Røros sykehus: 72 82 33 00

Praktisk informasjon

Besøkstid/visittid

​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Røros sykehus har åpen besøkstid, men ta gjerne kontakt med sengeposten ved spørsmål på telefon 72 82 32 91.



Betaling/egenandeler - gebyr / ikke møtt til time

Blodprøve

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.


Fotografering, filming og lydopptak på St. Olav

Hvis du skal fotografere eller filme på St. Olavs, må du tenke gjennom om ​det er lovelig.

​Les mer om fotografering, filming og lydopptak på St. Olav


Henvisning til behandling og undersøkelse

​Normalt er det fastlegen som henviser til en avdeling på sykehuset. Hvis avdelingen ikke har oppgitt noe annet, så må du kontakte din fastlege for å få hjelp.

Internett og Wi-Fi

St. Olavs hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter HMNGuest. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 
  • Koble til deg trådløsenettet HMNGuest.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du vil få en SMS med brukernavn og passord. 
  • Passord er gyldig i én uke.

Legevakt Trondheim

Legevaktene driftes av kommunene.

  • Adresse: Mauritz Hansens gate 4, Øya, Trondheim.
    (ved siden av Øya helsehus og vis á vis Pasienthotellet).
     
  • Telefon: 116117
Legevakta driftes ikke av St. Olavs hospital. Alle henvendelser ang. Legevakta må rettes til Trondheim kommune.

Oversikt over ansatte

​Vi publiserer ikke oversikt over alle ansatte på sykehuset.

Her finner du oversikt over ledelsen på sykehuset:

 

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Tobakksskadeloven (også kalt røykeloven) forbyr også bruk av e-sigaretter, både med og uten nikotin.

Om røykeloven og røykeforbudet (Helsedirektoratet)

Fant du det du lette etter?