Arbeidsvurdering etter ervervet hjerneskade

Ervervet hjerneskade

En ervervet hjerneskade kan medføre både kognitive og fysiske utfall. Formålet med arbeidsvurdering er å utrede muligheter for å komme tilbake til arbeid eller utdanning, helt eller delvis, etter en skade/sykdom.

 

Innledning

Arbeidsavklaring skjer vanligvis fra 6 til 12 måneder etter skade/sykdom.

Tidspunkt avtales enten i poliklinikk ved Fys. med. Lian eller etter søknad fra fastlege.

Henvisning og vurdering

Fastlege sender henvisning til opphold vedrørende arbeidsvurdering.

I henhold til Helsedirektoratets prioriteringsveileder for rehabilitering er maksimal ventetid for oppstart av en slik vurdering 26 uker etter mottatt henvisning.

Kapasiteten for å motta pasienter til en slik vurdering ved Fys.med. Lian vil variere noe  innenfor dette tidsrommet.

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Sjekkliste for ønsket innhold i henvisning.


Konkret problemstilling og målsettingen for henvisningen

  • Sykehistorie:
    • 1. tidligere sykdommer
    • 2. aktuell sykdom/skade
  • Nåværende tilstand vedr:
    • 1. språklig funksjon
    • 2. fysisk funksjon
    • 3. kognitiv funksjon
    • 4. grad av selvstendighet
    • 5. naturlige funksjoner
  • Familie/sosialt:
    • 1. familiære forhold
    • 2. bolig
    • 3. arbeid/ trygdeytelser
  • Medikamenter

1. Før

 

I planleggingsfasen før en arbeidsvurdering vil en pasientkoordinator ta kontakt for å avklare en del spørsmål, samt innhente samtykke for eventuell kontakt med samarbeidsparter som er viktige for arbeidsvurderingen. Det innhentes ekstra opplysninger ved behov.

2. Under

De fleste arbeidsvurderinger tar 3-5 dager. Du kan enten være innlagt i avdelingen eller komme som dagpasient.

 Avhengig av din funksjon møter du ulike yrkesgrupper forbindelse med arbeidsvurdering:

  • Medisinsk vurdering av lege for å undersøke helsetilstand

  • Vurdering av fysioterapeut for å undersøke motorikk og balanse og utrede behov for hjelpemidler og/eller tilrettelegging på arbeidsplass

  • Vurdering av ergoterapeut for å kartlegge tidligere arbeidssituasjon, prøve ut praktiske oppgaver og utrede behov for hjelpemidler og/eller tilrettelegging på arbeidsplass.

  • Nevropsykologisk vurdering for å utrede kognitive funksjoner ved hjelp av observasjon, samtale og tester

  • Bistand fra sosionom for veiledning i forhold til framtidig arbeid, informasjon om rettigheter ytelser, samt hjelp til å fylle ut aktuelle søknader og kontakt med NAV og arbeidsgiver.


Ved oppholdets slutt vil det være et oppsummeringsmøte hvor teamet legger frem relevante funn fra utredning og konsekvenser for funksjonsnivå og eventuelle hjelpebehov. Pasient og pårørende/eksterne samarbeidspartnere kan komme med innspill/spørsmål, utdypning etc. underveis. Det skal avklares videre samarbeid og oppfølging, og avklares ansvar for eventuelle søknader til NAV, spesialisterklæringer og henvisninger til eksterne instanser.

3. Etter

Avdelingen kan tilby telefonisk kontakt og eventuelt deltagelse i møter med aktuelle samarbeidspartnere i en begrenset periode etter en arbeidsvurdering.

I enkelte tilfeller vil det også være hensiktsmessig å anbefale andre behandlingstilbud ved avdelingen. Det vil som oftest være fastlege som henviser videre til aktuelle andre behandlingstilbud.

 

Mer informasjon

Brosjyre om arbeidsvurdering

Arrangementer

Kontakt

Avdeling for ervervet hjerneskade
Oppmøte

Henvend deg i resepsjonen i 1. etasje ved ankomst

Telefon
72822600
mandag - fredag 08:00-15:30
Telefoner blir satt over til vaktrommet på avdelingen på kveldstid og i helgene.
E-post
Postadresse

St.Olavs Hospital HF
Avdeling for ervervet hjerneskade
Postboks 3250 Sluppen
7006 Trondheim

 

Vådanvegen 39, Lian
Besøksadresse
Vådanvegen 39(Google maps)
7024 Trondheim
Telefon
72822600

Kart

Kart Vådanvegen 39

Praktisk informasjon

Besøkstid

​​​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Betaling av egenandeler

​​Blir du behandlet på en poliklinikk (uten innleggelse), må du som regel betale en egenandel. I tillegg til egenandel ved konsultasjon, må du som regel betale egenandel ved røntgen- og ultralydundersøkelser og ved nukleærmedisinske billedundersøkelser når du ikke er innlagt på sykehus.

Noen pasientgrupper er fritatt for å betale egenandel.

Du kan betale med kort på behandlingsstedet.

Hvis du ikke kan betale med kort:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

Denne ordningen er gjeldende fra 1. mars 2017.

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Internett og Wi-Fi

St. Olavs hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 
  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Merk: du vil få en SMS med passord. Du må ha en mobiltelefon med norsk telefonnummer for å få tilsendt passordet.
  • Passord er gyldig i én uke.

Kundesenter

St. Olavs Driftsservice Kundesenter

  • ​Telefon 06750 (døgnåpent)
  • Besøksadresse: Forsyningssenteret, 1. etg, Øya, Trondheim
  • E-post: kundesenter@driftsservice.no
  • Åpningstider skranke: Mandag-fredag 07:00-15:30.

Mandag-Fredag 07:00-15:00.

Legevakt

Legevaktene driftes av kommunene.

Oversikt over ansatte

​Vi publiserer ikke oversikt over alle ansatte på sykehuset.

Her finner du oversikt over ledelsen på sykehuset:

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli 

Fant du det du lette etter?
Vi kan ikke svare deg på tilbakemeldingen. Ikke send oss personlig informasjon, for eksempel navn, e-post, telefonnummer eller fødselsnummer.