Mandat for Klinisk etikkomité (KEK) ved St. Olavs hospital
Klinisk etikkomité ved St. Olavs hospital skal utgjøre en viktig del av sykehusets kvalitetsarbeid ved å:
- På forespørsel gi råd om hvordan konkrete etiske spørsmål og dilemmaer kan løses.
- Bidra til økt etisk bevissthet og kompetanse om verdispørsmål knyttet til pasientbehandling.
- Bidra til bevissthet om og implementering av St. Olavs kjerneverdier.
- Bidra til at pasienter og pårørende blir godt ivaretatt i møte med spesialisthelsetjenesten.
- Bidra til økt forståelse av forholdet mellom klinisk-etiske problemstillinger og spørsmål knyttet til ressursbruk og prioriteringer i helseforetakene.
- Bidra til økte ferdigheter i å identifisere, analysere og avklare etiske spørsmål og dilemmaer.
- Stimulere til systematisk etisk refleksjon og bistå i drøfting av konkrete etiske utfordringer før og/eller etter at beslutninger tas.
- Være åpen og ikke-diskriminerende i livssynsspørsmål.
Sammensetning – medlemmer i KEK ved St. Olavs hospital
- Janicke M. Syltern - leder, overlege Nyfødt Intensiv
- Randi Birgitte Salvesen - nestleder, avdelingssykepleier Barn Intensiv
- Torbjørn Dahl - overlege karkirurgi, Førsteamanuensis Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk
- Ståle Vansvik - sykehusprest, Preste- og samtaletjenesten
- Berge Solberg - sekretær, professor i medisinsk etikk ved Det medisinske fakultet, NTNU
- Johan- Arnt Hegvik - overlege anestesi
- Kenneth Åsenhus - psykiatrisk sykepleier, Fagkoordinator
- Lise Conelly - brukerrepresentant
- Unni Korshavn - avdelingssjef ved Klinikk for rus og avhengighetsmedisin
- Øyvind Tharaldset Sørensen - Hovedprest, Preste- og samtaletjenesten
- Sigurd Loe Steinshamn - Overlege, seksjonsoverlege, Klinikk for lunge og arbeidsmedisin
- Monica Singstad Johansen - Intensivsykepleier og kardiologisk spesialsykepleier
Organisering, oppnevning og økonomi
- KEK skal være frittstående og uavhengig.
- Medlemmene av KEK oppnevnes av direktøren for helseforetaket.
- Leder og medlemmer oppnevnes for 4 år av gangen med mulighet for forlengelse.
- KEK skal sikres nødvendige ressurser og ha et eget budsjett.
- Leder og sekretær må sikres rammer som gjør det mulig å ivareta arbeidet innenfor vanlig arbeidstid ved frikjøp / fristilling av annet arbeid.
- Medlemmene må sikres rammer for å delta i arbeidet og skal ha ressurser for å kunne tilegne seg nødvendig kompetanse i klinisk etikk.
Arbeidsform
Alle kan henvende seg til KEK. Saker kan også fremmes av medlemmene. Behandling av saker skal som hovedregel skje med basis i anonymiserte pasientopplysninger. Ved fravikelse fra hovedregelen om anonymisering, må det innhentes samtykke fra pasienten før saken fremlegges for KEK, jf. helsepersonelloven § 22. Medlemmene i KEK har taushetsplikt om personidentifiserende opplysninger (eller helseopplysninger) de får adgang eller kjennskap til som medlem av komiteen. Deltakere i KEK som ikke omfattes av helsepersonelloven (for eksempel jurist og brukerrepresentant) bør underskrive taushetserklæring.
- Komiteen kan på eget initiativ invitere seg selv på besøk i klinikkene.
- Komiteen er ikke et klageorgan og har ingen sanksjonsmyndighet.
- Komiteen bestemmer selv møtehyppighet og arbeidsform innen mandatets rammer. Komiteen skal ha mulighet for å samles på kort varsel i hastesaker. Det legges opp til 10 faste møter i året.
- Komiteen skal skrive referater. Referatet bør som hovedregel ferdigstilles første arbeidsdag etter møtet. Innsendere av saker får skriftlig svar.
- Komiteen skal skrive årsrapport som sendes til direktør og styret for helseforetaket, og til Seksjon for medisinsk etikk, UiO.
- Komiteens arbeid skal jevnlig evalueres i henhold til gjeldende rutiner for evaluering i helseforetakene.