Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Klinisk etikkomité

Klinisk etikkomité ved St. Olavs hospital skal bidra til å sikre kvalitet i arbeidet med etiske spørsmål. Kliniske etikk-komiteer (KEK) er opprettet ved alle helseforetakene i Norge. Mandatet er tilpasset felles nasjonalt mandat for Kliniske etikk-komitéer.



Klinisk etikkomité ved St. Olavs hospital skal utgjøre en viktig del av sykehusets kvalitetsarbeid ved å:

  • På forespørsel gi råd om hvordan konkrete etiske spørsmål og dilemmaer kan løses.
  • Bidra til økt etisk bevissthet og kompetanse om verdispørsmål knyttet til pasientbehandling.
  • Bidra til bevissthet om og implementering av St. Olavs kjerneverdier.
  • Bidra til at pasienter og pårørende blir godt ivaretatt i møte med spesialisthelsetjenesten.
  • Bidra til økt forståelse av forholdet mellom klinisk-etiske problemstillinger og spørsmål knyttet til ressursbruk og prioriteringer i helseforetakene.
  • Bidra til økte ferdigheter i å identifisere, analysere og avklare etiske spørsmål og dilemmaer.
  • Stimulere til systematisk etisk refleksjon og bistå i drøfting av konkrete etiske utfordringer før og/eller etter at beslutninger tas.
  • Være åpen og ikke-diskriminerende i livssynsspørsmål.

  • Janicke Syltern (leder) - seksjonsoverlege, Barn- og nyfødt intensiv  

  • Torbjørn Dahl - overlege, klinikksjef, Kirurgisk klinikk  

  • Berge Solberg (sekretær) - professor i medisinsk etikk, MH, NTNU  
  • Kenneth Åsenhus - psykiatrisk sykepleier, seksjonsleder, Psykisk helsevern

  • Lise Conelly - brukerrepresentant

  • Unni Korshavn - sykepleier, Rus- og avhengighetsmedisin  
  • Monica Singstad Johansen - intensivsykepleier, Hjertemedisinsk intensiv

  • Dagfinn Eldor Green - overlege, Psykisk helsevern, Østmarka, seksjon Øya

  • Ingvild Knudsen Hammernes (nestleder) - prest, Preste- og samtaletjenesten

  • Signe Munkesø Palludan - overlege, Klinikk for anestesi og intensiv

  • Asbjørn Fretheim, Sykehushumanist, Preste- og samtaletjenesten

  • KEK skal være frittstående og uavhengig.
  • Medlemmene av KEK oppnevnes av direktøren for helseforetaket.
  • Leder og medlemmer oppnevnes for 4 år av gangen med mulighet for forlengelse.
  • KEK skal sikres nødvendige ressurser og ha et eget budsjett.
  • Leder og sekretær må sikres rammer som gjør det mulig å ivareta arbeidet innenfor vanlig arbeidstid ved frikjøp / fristilling av annet arbeid.
  • Medlemmene må sikres rammer for å delta i arbeidet og skal ha ressurser for å kunne tilegne seg nødvendig kompetanse i klinisk etikk.

Alle kan henvende seg til KEK. Saker kan også fremmes av medlemmene. Behandling av saker skal som hovedregel skje med basis i anonymiserte pasientopplysninger. Ved fravikelse fra hovedregelen om anonymisering, må det innhentes samtykke fra pasienten før saken fremlegges for KEK, jf. helsepersonelloven § 22. Medlemmene i KEK har taushetsplikt om personidentifiserende opplysninger (eller helseopplysninger) de får adgang eller kjennskap til som medlem av komiteen. Deltakere i KEK som ikke omfattes av helsepersonelloven (for eksempel jurist og brukerrepresentant) bør underskrive taushetserklæring.

  • Komiteen kan på eget initiativ invitere seg selv på besøk i klinikkene.
  • Komiteen er ikke et klageorgan og har ingen sanksjonsmyndighet.
  • Komiteen bestemmer selv møtehyppighet og arbeidsform innen mandatets rammer. Komiteen skal ha mulighet for å samles på kort varsel i hastesaker. Det legges opp til 10 faste møter i året.
  • Komiteen skal skrive referater. Referatet bør som hovedregel ferdigstilles første arbeidsdag etter møtet. Innsendere av saker får skriftlig svar.
  • Komiteen skal skrive årsrapport som sendes til direktør og styret for helseforetaket, og til Seksjon for medisinsk etikk, UiO.
  • Komiteens arbeid skal jevnlig evalueres i henhold til gjeldende rutiner for evaluering i helseforetakene.

Kontakt

Sekretær Berge Solberg: