Egenmelding ved egen sykdom
- St. Olavs hospital er en IA-bedrift (inkluderende
arbeidsliv), og det er anledning til å benytte egenmelding i inntil 8 dager
i en fraværsperiode, totalt 24 dager pr 12 måneder.
- Egenmelding ved egen sykdom kan først benyttes etter 2
måneders ansettelsesforhold. Etter fylte 70 år mister du retten til å
benytte egenmelding.
- Etter en foreldrepermisjon (fødselspermisjon med lønn)
kan den ansatte først benytte egenmelding etter 4 uker.
- Hvis arbeidstaker etter endt foreldrepermisjon har
direkte overgang til ferie må det gå 4 uker etter ferien før egenmelding kan
benyttes.
- Det er egen fremgangsmåte ved svangerskapsrelatert
egenmelding (se relatert).
Egenmelding ved barns/barnepassers sykdom
- Kan benyttes etter 4 ukers ansettelsesforhold
- Etter foreldrepermisjon (foreldrepermisjon med lønn)
kan den ansatte først benytte egenmelding etter 4 uker.
- Kan benyttes ut det kalenderåret barnet fyller 12 år
- Kan benyttes opptil 10 dager for hvert kalenderår. Ved
mer enn to barn, kan egenmelding benyttes i opptil 15 dager. Når
arbeidstakeren er alene om omsorgen, økes antallet egenmeldingsdager til hhv
20 og 30 dager.
- Kan benyttes for inntil tre 3 kalenderdager i hvert
enkelt tilfelle. Fra og med fjerde dag krever arbeidsgiver at det fremlegges
legeerklæring ved fravær. (Her teller fridager og helger med, så dersom en
arbeidstaker er hjemme med sykt barn på fredag vil arbeidsgiver kreve
legeerklæring ved fravær den påfølgende mandagen).
- Fravær deler av en dag vil bli regnet som en
fraværsdag.
Man kan være borte fra jobb pga. egen eller barns sykdom rett etter en
foreldrepermisjon. Men pga. opptjeningskravet på 4 uker må fraværet dokumenteres
med legeerklæring, siden NAV refunderer i slike tilfeller.
Kronisk sykdom
Dersom en arbeidstaker har langvarig eller kronisk sykdom som medfører risiko
for særlig stort fravær, kan arbeidstakeren selv eller arbeidsgiveren søke om at
folketrygden dekker utgiftene til sykepenger i arbeidsgiverperioden. Det samme
gjelder for en arbeidstaker som har en sykdom som medfører risiko for gjentatte
sykefravær i en begrenset periode. Blir søknaden innvilget, får avgjørelsen
virkning fra den dag NAV mottok søknaden (se arbeidsbeskrivelse).
Den ansattes ansvar
- Varsle leder pr. telefon om fravær første fraværsdag og forventet
fraværstid
- Registrer barn i Min arbeidsplan
- Registrer egen kronisk sykdom/kronisk sykt barn med vedtaksdato i Min
arbeidsplan
- Registrer evt. status enslig forsørger i Min arbeidsplan.
- Ved kronisk sykdom leveres vedtak fra NAV til nærmeste leder
- Send egenmelding fra Min arbeidsplan første arbeidsdag etter sykefraværet
- Se prosedyren ID 5064 Sykefravær, attføring, rehabilitering – inkluderende arbeidsliv (IA) i helseforetakets kvalitetssystem, EQS (tilgang kun for ansatte).
Leders ansvar
Behandler innkomne meldinger i RS (ressursstyring)
kronisk sykdom
enslig forsørger
egenmelding
Ved kronisk sykdom sender leder vedtak fra NAV til Lønnsseksjonen.
Min Arbeidsplan