Vertebra

Vertebra er et gruppebasert rehabiliteringstilbud som går over 3 uker. Det inneholder daglig trening og undervisning  i 2 uker, avbrutt av en uke hjemme for å prøve ut kunnskap og erfaringer fra den første uka. Det er rundt 10 deltakere i hver gruppe. Det jobbes ut fra en helhetlig tankegang hvor fysiske, psykiske og sosiale faktorer henger sammen og kan påvirke hverandre gjensidig.

1. Før

2. Under

Fysioterapeut, lege og sosionom jobber tverrfaglig og er tilgjengelig for deltakerne under hele rehabiliteringsperioden. Styrken i tverrfagligheten er blant annet at teamet kan følge opp ulike sentrale faktorer knyttet til langvarige ryggsmerter. Det vil foregå individuelle samtaler med lege og sosionom underveis. Fysioterapeutene følger gruppa tett, både i aktivitetstimer og gruppesamtaler.

En viktig forutsetning for å kunne lykkes med rehabiliteringen, er at deltakerne får trygghet gjennom forståelse og kunnskap om ryggen. Det undervises blant annet omkring ryggens oppbygning og funksjon, mulige smerteårsaker, utsiktene til bedring og behandlingsmetoder. Livsstil, livskvalitet, forholdene på arbeidsplassen, grad av smerte/funksjon og hvordan man forholder seg til smerte, er andre viktige faktorer som berøres i «Vertebra». Et hovedmål er at deltakerne selv tar ansvar for egen helse og livssituasjon. I løpet av rehabiliteringsukene utfordres deltakerne på å utarbeide individuelle målsetninger og en plan for veien videre. Teamet ved poliklinikken veileder og støtter i en slik prosess.

3. Etter

Kontakt

Kart

Praktisk informasjon

Betaling av egenandeler fra 1. mars 2017

​For pasienter som ikke betaler med kort, så vil faktura for konsultasjoner sendes til pasientene på en av følgende måter:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

For pasienter som betaler med kort vil det ikke bli noen endringer.

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs Hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Internett og Wi-Fi

​​​​​St. Olavs Hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 

  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du mottar passord på SMS og deretter kan du ta i bruk gjestenettet.
  • Passord er gyldig én uke. Passord kan sendes til enhver mobiltelefon med norsk telefonnummer. 

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli