Utredning av personer med utviklingshemning

Behandlingsprogram, Habiliteringstjenesten for voksne

Habiliteringstjenesten for voksne foretar utredninger av aktuell målgruppe, med særlig vekt på pasienter med kognitiv svikt og gjennomgripende utviklingsforstyrrelser.

Innledning

Psykisk utviklingshemming er, ifølge ICD-10, en tilstand med stagnert eller mangelfull utvikling av evner og funksjonsnivå, som særlig kjennetegnes av svekkede ferdigheter som viser seg i løpet av utviklingsperioden. Dette er ferdigheter som bidrar til det generelle intelligensnivået, som kognitive, motoriske og sosiale ferdigheter.
Diagnostiske kriterier:

  • Betydelig svekket intellektuell funksjon
  • Betydelig svik i adaptive ferdigheter
  • Debut i utviklingsperiode

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Henvisning

Vi behandler nye henvisninger i vårt inntaksteam hver torsdag. Inntaksteamet består i dag av følgende fagpersoner:

  • Seksjonsleder/ psykologspesialist
  • Overlege/psykiater
  • Overlege/nevrolog
  • 4 teamledere


  Henvisningsskjema


Ventetider
Alle henviste saker blir vurdert individuelt av tjenestens inntaksteam hver torsdag. Pasienter med samme diagnose kan få ulike ventetider, avhengig av sykdommens alvorlighetsgrad og andre faktorer som er spesielle for den enkelte. Ventetid sier noe om hvor lang tid pasientene maksimalt kommer til å vente. Ventetiden oppgis i antall uker.

Trykk her for ventetider ved Habiliteringstjenesten for voksne (link er ikke aktiv da oversikt over ventetider er under utarbeidelse)

1. Utredning

 I utredningen av psykisk utviklingshemming innhenter vi informasjon om pasientens utviklingshistorie, vi evnetester pasienten, og gjør en kartlegging av adaptive ferdigheter/tilpasningsferdigheter. Dette danner grunnlaget for en diagnostisk vurdering. Underveis i utredningen blir det gjort kliniske vurderinger om det er grunnlag for videre utredning, og dersom vi vurderer at det ikke er det, blir utredningen avsluttet.

 

2. Behandling

Behandlingen kan gis direkte i form av veiledning og individualsamtaler med pasienten, eller indirekte på systemnivå i form av veiledning/rådgivning til pårørende og ansatte i kommunehelsetjenesten; boligpersonell, skole, arbeidsplass o l.

3. Oppfølging

Habiliteringstjenesten for voksne jobber ambulant og kan ha oppfølging i pasientens hjemkommune.
Habiliteringstjenesten for voksne deltar ved behov i ansvarsgrupper og andre samarbeidsmøter rundt pasienten.

Arrangementer

Kontakt

Brøset, Habiliteringstjenesten for voksne

Besøkstider
mandag08:00- 15:30
tirsdag08:00- 15:30
onsdag08:00- 15:30
torsdag08:00- 15:30
fredag08:00- 15:30
Telefon
72823630
mandag08:00- 15:30
tirsdag08:00- 15:30
onsdag08:00- 15:30
torsdag08:00- 15:30
fredag08:00- 15:30
E-post
Postadresse

Habiliteringstjenesten for voksne
Postboks 3250, Sluppen
7006 TRONDHEIM

 

Brøset

Besøksadresse
Brøsetveien 100(Google maps)
7046 Trondheim
Telefon
72 82 37 00

Praktisk informasjon

Betaling av egenandeler fra 1. mars 2017

​For pasienter som ikke betaler med kort, så vil faktura for konsultasjoner sendes til pasientene på en av følgende måter:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

For pasienter som betaler med kort vil det ikke bli noen endringer.

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs Hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Internett og Wi-Fi

​​​​​St. Olavs Hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 

  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du mottar passord på SMS og deretter kan du ta i bruk gjestenettet.
  • Passord er gyldig én uke. Passord kan sendes til enhver mobiltelefon med norsk telefonnummer. 

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli