Tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemning

Behandlingsprogram, Habiliteringstjenesten for voksne

Lov om kommunale helse og omsorgstjenester gir anledning til å fatte kommunale vedtak om bruk av tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemning. Bruk av tvang og makt kan da gjelde i konkrete og beskrevne situasjoner hvor du utsetter deg selv eller andre for alvorlig skade.

Innledning

Bruk av tvang og makt skal være en beskyttelse av deg for å unngå at du påføre seg selv eller andre alvorlig skade, eller skader omdømmet ditt.

Tvang vurderes å foreligge når tjenestebruker motsetter seg tiltaket, når tiltaket er så inngripende at det uansett må regnes som tvang eller makt, eller at det benyttes teknisk innretning med inngripende varslingssystem.

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Henvisning

Vi behandler nye henvisninger i vårt inntaksteam hver torsdag. Inntaksteamet består i dag av følgende fagpersoner:

  • Seksjonsleder/ psykologspesialist
  • Overlege/psykiater
  • Overlege/nevrolog
  • 4 teamledere


Henvisningsskjema


Ventetider
Alle henviste saker blir vurdert individuelt av tjenestens inntaksteam hver torsdag. Pasienter med samme diagnose kan få ulike ventetider, avhengig av sykdommens alvorlighetsgrad og andre faktorer som er spesielle for den enkelte. Ventetid sier noe om hvor lang tid pasientene maksimalt kommer til å vente. Ventetiden oppgis i antall uker.

Trykk her for ventetider ved Habiliteringstjenesten for voksne (kommer snart)

1. Utredning

Beskyttelse gjennom bruk av tvang og makt kan bare skje overfor personer med psykisk utviklingshemming. Dette krever at det er gjort en vurdering og det er fastsatt en diagnose av spesialisthelsetjenesten.  Videre skal du ha oppnevnt en verge som personlig rådgiver/ivaretager for situasjoner med vedtak om makt og tvang.
Før vedtak om bruk av tvang og makt skal andre løsninger som ikke innebærer tvang og makt være prøvd og vurdert.

2. Behandling

Vedtak om makt og tvang fattes av en vedtaksansvarlig i kommunen hvor du bor. Habiliteringstjenesten for voksne  er rådgivende samarbeidspartner i kommunens arbeid med vedtak. Dette samarbeidet skal også gjelde deg og din verge. Når kommunen har fattet vedtak om tvang og makt skal denne overprøves hos Fylkesmannen. Vi gir en skriftlig uttalelse på kommunenes vedtak til Fylkesmannen innen 7 dager fra det er mottatt.

Når Fylkesmannens overprøving foreligger har Habiliteringstjenesten for voksne (Havo) et ansvar for å gå igjennom denne sammen med kommunen. Her avklares videre samarbeid med kommune, verge og deg i vedtaksperioden. Havo deltar på en sluttevaluering av vedtaksperioden når kommunen kaller inn til dette. Her kan vedtak avvikles eller man kan beslutte at det fattes vedtak for en ny periode.

3. Oppfølging

Det kan i en vedtaksperiode være aktuelt å gjenta undersøkelse og vurdering av deg og din livssituasjon. Videre kan veiledning/opplæring/behandling av deg dine foresatte og kommunale hjelpere være aktuelt. Samarbeid skal evalueres og tilpasses underveis.

fastlege eller annen helsetjeneste overtar som primærkontakt

Kontakt

Brøset, Habiliteringstjenesten for voksne
Besøkstider
mandag - fredag 08:00- 15:30
Telefon
72823630
mandag - fredag 08:00- 15:30
E-post
Postadresse

Habiliteringstjenesten for voksne
Postboks 3250, Sluppen
7006 TRONDHEIM

 

Praktisk informasjon

Betaling av egenandeler fra 1. mars 2017

​For pasienter som ikke betaler med kort, så vil faktura for konsultasjoner sendes til pasientene på en av følgende måter:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

For pasienter som betaler med kort vil det ikke bli noen endringer.

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs Hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Internett og Wi-Fi

​​​​​St. Olavs Hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 

  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du mottar passord på SMS og deretter kan du ta i bruk gjestenettet.
  • Passord er gyldig én uke. Passord kan sendes til enhver mobiltelefon med norsk telefonnummer. 

Legevakt

​Du må ringe 116117 før du oppsøker legevakta. Du vil da få et oppmøtetidspunkt utfra hvor alvorlig henvendelsen er. Hvis det er behov for øyeblikkelig hjelp, skal du fortsatt ringe 1 1 3. Telefonnummer til legevakt 116117 gjelder i hele landet.

Legevakt

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli