Systematisk arbeidsminnetrening

Divisjon Psykisk helsevern

Arbeidsminne kan beskrives som evnen til å holde informasjon aktuell i et kort tidsrom og bruke informasjonen i tankeprosesser. Arbeidsminne er sentralt for konsentrasjonsevnen vår og brukes ved problemløsning, for å ta i mot instruksjoner, for å holde den røde tråden eller huske hva som er det neste man skal gjøre. Ved systematisk arbeidsminnetrening kan denne evnen bedres.

Innledning

Systematisk arbeidsminnetrening (Cogmed) er internettbasert og består av en rekke arbeidsminneoppgaver som utføres på en datamaskin eller et nettbrett.

Dette kan være nyttig i behandling av ADHD/ ADD ettersom svikt i arbeidsminne og oppmerksomhet er sentrale kjennetegn ved denne diagnosen.

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

1. Før

Ingen forberedelse.

2. Under

Arbeidsminnetreningen bygger på moduler eller øvelser som skal gjennomføres i en intensiv treningsperiode:

  • Tilsammen 25 økter: 5 dager i uka, i 5 uker.

  • Vanskelighetsnivået på øvelsene tilpasses kontinuerlig til deg, basert på ditt aktuellt prestasjonsnivå i hver øvelse. Slik utfordrer du hele tiden øvre grensen for arbeidsminnets kapasitet.

  • Treningen kombineres med aktiv coachstøtte og oppfølging via et brukervennlig treningsnett, som øker motivasjon og du får mulighet til å vurdere hvor effektiv treningen er.

  • Arbeidsminnetreningen er utviklet med et måleverktøy som viser dine fremskritt. Målingene gjennomføres etter fastsatte ganger (dag 1, 10, 15, 20 og 25). Slik kan du tydelig følge forbedringen av arbeidsminnet ditt i hverdagssituasjoner, og også evnen din til å følge instruksjoner og hoderegning.

3. Etter

Det er viktig at du bruker det du har lært i behandling. Strategier for å hindre tilbakefall vil også være tema i slutten av en terapi.

Kontakt

Divisjon Psykisk helsevern
Telefon
06800 (ekspedisjon)
mandag - søndag Hele døgnet
E-post

Kart

Praktisk informasjon

Betaling av egenandeler fra 1. mars 2017

​For pasienter som ikke betaler med kort, så vil faktura for konsultasjoner sendes til pasientene på en av følgende måter:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

For pasienter som betaler med kort vil det ikke bli noen endringer.

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs Hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Internett og Wi-Fi

​​​​​St. Olavs Hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 

  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du mottar passord på SMS og deretter kan du ta i bruk gjestenettet.
  • Passord er gyldig én uke. Passord kan sendes til enhver mobiltelefon med norsk telefonnummer. 

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli