Tverrfaglig poliklinikk rygg-, nakke-, skulder

Rehabilitering rygg-nakke, "Vertebra WEB"

Tverrfaglig poliklinikk rygg-, nakke-, skulder 
Smerter i nakken og ryggen kan ha ulike årsaker. I de fleste tilfeller kan vi ikke slå nøyaktig fast hvor smertene kommer fra, eller hvordan de oppstår. Derfor kalles de vanligste smertene for uspesifikke. 


Innledning

Det gjøres en vurdering av årsaker til smertene, og en grundig vurdering om det er behov for en annen utredning, om det er aktuelt med kirurgisk behandling, eller om rehabilitering skal tilbys.
Henvisning
Henvisningen prioriteres av lege som vurderer om du får tilbud om behandling ved sykehuset eller ikke. Det er et mål at de fleste pasientene med langvarige rygg- og/eller nakkesmerter skal starte behandling innen 40-60 virkedager etter at henvisningen er mottatt ved sykehuset. Legen vurderer om du trenger raskere behandling. For enkelte tilstander er det noe lengre ventetid.


Henvisning og vurdering


Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Adresse for henvisninger:
(Tverrfaglig poliklinikk, rygg-nakke-skulder)
Fysikalsk medisin og rehabilitering
HERID 92163

Følgende helseopplysninger, i tillegg til vanlig personalia, bør minimum være nedfelt i henvisninger:

  • Symptombeskrivelse og varighet
  • Funn ved klinisk undersøkelse hos henvisende lege
  • Forløp og behandling som eventuelt er gitt samt evt. effekt av denne
  • Resultat av oppdatert bildediagnostikk om slikt foreligger, med opplysning om tid og sted for slik undersøkelse. Bilder vil bli innhentet.
  • Yrkesstatus med eventuell sykmeldingsstatus
  • Sivil/familiær status
  • Motivasjon for tilbakegang til jobb
  • Viktige faste medikamenter
  • Relevante tidligere sykdommer

Før

Fra henvisningen mottas til du får innkalling til poliklinisk konsultasjon hos lege/tverrfaglig team, skal det ta maks 10 dager. Du får da tildelt en time innen 8-12 uker. For enkelte tilstander er det noe lengre ventetid. Alle som skal inn til en poliklinisk konsultasjon for ryggsmerter, vil få tilsendt et samtykkeskjema i forkant og vil bli forespurt om å svare på et spørreskjema ved oppmøte. 


Er du henvist for langvarige rygg- og/eller nakkeplager blir du grundig utredet for dine plager ved den første polikliniske konsultasjonen hos lege. Ved behov gjøres utredningen tverrfaglig. En sentral del av konsultasjonen innebærer å avdekke om rygg/nakkesmertene kan karakteriseres som uspesifikke plager, om det foreligger irritasjon av nerverøtter eller om annen og alvorligere sykdom ligger bak. For å avdekke dette er både din beskrivelse av smertene, sammen med en rekke kliniske undersøkelser nyttig. Valg av undersøkelser gjøres ut ifra hvilke symptomer du beskriver. Lege/tverrfaglig team kartlegger også din oppfatning om egne rygg/nakkesmerter, hva som påvirker smertene og hvilke konsekvenser smertene har i ditt hverdagsliv. Gjennom samtale med deg, og en grundig klinisk undersøkelse, vil lege/ tverrfaglig team danne seg et bilde av mulige årsaksfaktorer og vedlikeholdene faktorer knyttet til dine smerter. Du får informasjon om betydningen av den medisinske vurderingen som gjøres, får en kort innføring i ryggens oppbygning og funksjon og får informasjon og råd om hva du bør gjøre videre.  

For mange er en poliklinisk konsultasjon som beskrevet ovenfor tilstrekkelig både som utredning og behandling. Dersom det vurderes dit at du kan nyttiggjøre deg deltakelse i «Vertebra WEB», og du er motivert for dette, settes du opp på venteliste til deltakelse. Tiden fra den første polikliniske konsultasjonen til oppstart i «Vertebra WEB» er 4-12 uker.


Under

«Vertebra WEB» er et gruppebasert rehabiliteringstilbud som går over 3 uker. Det inneholder aktivitetstimer ved oppmøte og undervisning/dialogtimer via «skype for business» mellom kl. 9.00 – 15.00 i 2 uker, avbrutt av en hjemmeuke for utprøving av kunnskap og erfaringer fra uke 1. Det er vanligvis ca. 8-10 deltakere i hver gruppe. Det jobbes ut fra en helhetlig tankegang hvor fysiske, psykiske og sosiale faktorer henger sammen og kan påvirke hverandre gjensidig. Det kreves ingen forberedelser i forkant av deltakelse på «Vertebra WEB». 

Fysioterapeut og sosionom jobber tverrfaglig og er tilgjengelig for deltakerne under hele rehabiliteringsperioden. Styrken i tverrfagligheten er blant annet at teamet kan følge opp ulike sentrale faktorer knyttet til langvarige ryggsmerter. Det vil foregå individuelle samtaler med fysioterapeut og sosionom underveis.

En viktig forutsetning for å kunne lykkes med rehabiliteringen, er at du får trygghet gjennom forståelse og kunnskap. Det undervises blant annet omkring smerte og smerteforståelse, og om livskvalitet og hvordan forholde seg til smertene. I aktivitetstimene introduseres du for en rekke ulike aktiviteter, øvelser og arenaer for trening/fysisk aktivitet. Et hovedmål er at du selv tar ansvar for egen helse og livssituasjon. 

Ved Tverrfaglig poliklinikk rygg- nakke- skulder gjøres utredning ved langvarige rygg- og/eller nakkesmerter av lege i fysikalsk medisin, nevrokirurgi eller ortopedi. Det er samarbeid mellom legene med de ulike spesialitetene, samt med radiolog. Fysioterapeut og sosionom kan også ofte være med i utredningsarbeidet. Det gjøres en vurdering av årsaker til rygg/nakkesmertene og en grundig vurdering om det er behov for en annen utredning, om det er aktuelt med kirurgisk behandling, eller om rehabilitering skal tilbys. 

Tverrfaglig poliklinikk rygg- nakke- skulder tilbyr ulike rehabiliteringstilbud ved langvarige ryggsmerter, både gruppebaserte og individuelle. «Vertebra WEB» (Vertebra er latinsk for: «ryggvirvel») er en slik tverrfaglig gruppebasert rehabilitering. Både fysioterapeut og sosionom er involvert. Tilbudet følger nasjonale retningslinjer. Merkantilt personell sørger for at pasientene får nødvendig informasjon i forkant og i etterkant.

Mer om smerter i rygg og nakke


Smerter i rygg og nakke kan ha ulike årsaker. I de fleste tilfeller kan vi ikke slå nøyaktig fast hvor smertene kommer fra eller hvordan de oppstår. Det er flere strukturer i og rundt ryggsøylen som kan gi opphav til smerter samtidig. Derfor kalles de vanligste smertene for uspesifikke. Som oftest dreier det seg heldigvis om helt ufarlige tilstander. Det kan imidlertid gjøre svært vondt. Musklene kan ”knyte seg” og det føles som om de står i krampe. Noen ganger kan det være prolaps som irriterer en nerverot. Andre ganger kan selve nerverotkanalen være for trang, slik at nerveroten irriteres. I sjeldne tilfeller kan det være annen og alvorligere sykdom som ligger bak, f.eks. brudd i ryggen (vanligvis på grunn av benskjørhet /osteoporose), infeksjoner, revmatisk betennelsessykdom, eller kreft. 

Mer informasjon om ryggplager

Forsknings og formidlingsenheten for muskelskjeletthelse (Formi)

www.helsenorge.no

Ordforklaringer 

  • Uspesifikke ryggplager = kan ikke med sikkerhet fastslå årsaken til plagene
  • Kink, hekseskudd = krampe i muskulatur i ryggen
  • Mellomvirvelskive = som en støtdemper mellom hver ryggvirvel. Består av brusk med et mykt geléaktig materiale i midten
  • Prolaps = en liten del av gelémassen i midten av mellomvirvelskivene er kommet ut (utposning av mellomvirvelskiven)
  • Tverrfaglig = Flere yrkesgrupper samarbeider for å ivareta pasienten som helhet
  • Rehabilitering = Helsetjeneste som har til formål å bidra til gjenvinning av fysisk, mental eller sosial funksjonsevne som er redusert/tapt på grunn av sykdom eller skade.
  • Langvarige plager = smerter som har vart over 3 måneder
  • Lege i fysikalsk medisin = spesialisert seg på sykdommer, skader, smerter og funksjonssvikt i skjelett og muskler
  • Lege i nevrokirurgi = lege med spesialisering i å operere i hjerne, nervesystem og ryggmarg
  • Lege i ortopedi= lege med spesialisering i å operere ved sykdommer og skader i muskler og skjelett
  • Radiolog = røntgenlege, jobber med røntgen, CT, MR og ultralyd
  • Fysioterapeut = behandler mennesker med skader, sykdommer og smerter i muskel- og skjelettsystemet
  • Sosionom = kjenner til lover og forskrifter i samfunnet og til samhandlingen mellom mennesker. Sosionomen skal gi bistand til mennesker i samhandling med systemer i samfunnet. Sosionomen kan også tilby støttesamtaler og mestringsperspektivet i vanskelige og belastende livssituasjoner.
  • Merkantilt personell = tar seg av den administrative og praktiske tilretteleggingen av våre arbeidsoppgaver ved avdelingen / sekretæroppgaver


Etter

Det er i utgangspunktet ingen videre oppfølging fra Tverrfaglig poliklinikk rygg- nakke- skulder etter deltakelse på «Vertebra WEB», men behovet vurderes individuelt. Man må først og fremst selv aktivt ta i bruk kunnskapen og erfaringene man har gjort seg videre. 3 uker er relativt kort tid og det er nødvendig med egeninnsats videre for å oppleve reduksjon av plager. Planen som er utarbeidet underveis kan inneholde tiltak om videre støtte lokalt fra behandlere og/eller andre aktuelle støttespillere. Det utarbeides en tverrfaglig rapport som sendes fastlege hvor planen for veien videre presenteres. Et behov for oppfølging kan for eksempel dreie seg om ytterligere avklaring av uavklarte problemstillinger i form av supplerende undersøkelser.

Kontaktinformasjon

Informasjon om koronapandemien

På grunn av koronapandemien har sykehuset innført tiltak. Åpningstider m.m. kan avvike fra det normale. Se oppdatert informasjon på https://stolav.no/koronavirus .

Adresse til St. Olavs hospital

Postadresse

​Sykehuset har en felles postadresse for alle avdelinger og enheter. Se under (sett inn navnet på mottaker/avdeling/person):

​St. Olavs hospital HF
[mottaker]
Postboks 3250 Torgarden
7006 Trondheim

 

Besøksadresse/oppmøtested

Vi har mange avdelinger og mange lokasjoner i Trøndelag. Du finner besøksadressen til hvert enkelt avdeling her:




Kart

Parkering Øya

​Parkeringsplassene og parkeringshusene driftes av Trondheim kommune.

Om parkering på Øya

 

Sykkelparkering: ​

Kart med oversikt over sykkelparkering på Øya (PDF)

Telefon sentralbord

Sentralbord: 72 57 30 00
Sentralbord Røros sykehus: 72 82 33 00

Transport Øya

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved St. Olavs hospital med buss, og noen steder med tog. Her finner du beskrivelse av transporttilbud og lenker inn dit.

For St. Olavs hospital på Øya gjelder dette:
 

Tog

Nærmeste holdeplass for toget er Marienborg stasjon med kort gangavstand til sykehuset på Øya. Det er bussforbindelse til St. Olav fra Trondheim Sentralstasjon.
 

Flybuss

Værnesekspressen og Flybussen stopper ved Studentersamfundet på vei til og fra flyplassen. Det er ca 35 km fra Trondheim sentrum og til flyplassen.
 

Bussforbindelser regionalt og lokalt

For de fleste lokale bussene er Studentersamfundet i Elgeseter gate nærmeste holdeplass til sykehuset på Øya. Dette gjelder også regionbussene.

Men merk at flere bussruter også går innom St. Olav på Øya. 


Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i Kunnskapssentret​

Åpningstider:
  • Mandag - Fredag: 0900 - 1900
  • Lørdag: 1000 - 1400
Telefon 73 86 42 00
 

Besøkstid/visittid

På grunn av koronapandemien har sykehuset innført tiltak. Åpningstider m.m. kan avvike fra det normale. Se oppdatert informasjon til pasienter og besøkende på https://stolav.no/koronavirus.


Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Røros sykehus har åpen besøkstid, men ta gjerne kontakt med sengeposten ved spørsmål på telefon 72 82 32 91.



Betaling/egenandeler - gebyr / ikke møtt til time

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.


Henvisning til behandling og undersøkelse

​Normalt er det fastlegen som henviser til en avdeling på sykehuset. Hvis avdelingen ikke har oppgitt noe annet, så må du kontakte din fastlege for å få hjelp.

Internett og Wi-Fi

St. Olavs hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter HMNGuest. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 
  • Koble til deg trådløsenettet HMNGuest.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Du vil få en SMS med brukernavn og passord. 
  • Passord er gyldig i én uke.

Kiosk, butikker, blomster og frisør

Kiosker:

 

Butikker:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i ​Klostergata 46

Blomster:

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

 

Frisør

​​​Den private frisørsalongen har to avdelinger, og er åpen for alle:

  • Gastrosenteret, 1. etasje
  • Øya Helsehus, 1.etasje

Telefon for bestilling av time: 72 82 54 14

Åpningstider:08:00 - 17:00 mandag til fredag.

Frisørene kan komme opp i avdelingen om du ikke kommer deg ned til frisørsalongen.

Legevakt Trondheim

Legevaktene driftes av kommunene.

  • Adresse: Mauritz Hansens gate 4, Øya, Trondheim.
    (ved siden av Øya helsehus og vis á vis Pasienthotellet).
     
  • Telefon: 116117
Legevakta driftes ikke av St. Olavs hospital. Alle henvendelser ang. Legevakta må rettes til Trondheim kommune.

Mat og servering

Oversikt over ansatte

​Vi publiserer ikke oversikt over alle ansatte på sykehuset.

Her finner du oversikt over ledelsen på sykehuset:

 

Pasienthotell Hotell St. Olav

Pasienthotellet Hotell St. Olav ligger på Øya i Trondheim

 og driftes av Norlandia.

Se nettsidene til Norlandia for priser og rombestilling

Les mer om pasienthotellet

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Tobakksskadeloven (også kalt røykeloven) forbyr også bruk av e-sigaretter, både med og uten nikotin.

Om røykeloven og røykeforbudet (Helsedirektoratet)

Fant du det du lette etter?