Tannhelseprosjekt-Orale tjenester i tverrfaglig sykehusmiljø

De fleste som har behov for hjelp med tannhelseproblemer har allerede et tilbud i den offentlige eller private tannhelsetjeneste, men mange pasienter med de alvorligste eller mest sammensatte problemer faller utenom og får ikke den hjelpen de trenger. Dette prosjektet handler om å gi akkurat disse pasientene et tilstrekkelig tilbud. I begynnelsen fokuserer prosjektet på inneliggende henviste pasienter på sykehus. Senere også på henviste pasienter fra fylkestannlegen i Sør-Trøndelag  leger/tannleger privat og offentlig og Tannhelsetjenestens kompetansesenter Midt Norge.

Les mer om Tannhelseprosjekt-Orale tjenester i tverrfaglig sykehusmiljø

Tannhelseprosjekt-Orale tjenester i tverrfaglig sykehusmiljø

 Olafur Thorarensen portrettfoto
Olafur Thorarensen 

Nærmere beskrivelse av prosjektet

  • I april 2011 ga Helse- og omsorgsdepartementet Helsedirektoratet i oppdrag å beskrive en forsøksordning med tannhelsetjenesten i tverrfaglig miljø i sykehus. Oppdraget ble gitt til helsedirektoratet som oppfølging av St.Meld 35 (2006-2008) Tilgjengelighet, kompetanse og sosial utjevning – Framtidas tannhelsetjenester.
  • Det framgår av denne meldingen at blant annet tannhelsetjenester for innlagte pasienter på sykehus er mangelfull.
  • Sykehusene skal fortsatt være hjørnesteinen i helsetjenesten.  Problemet er at mange sykehus ikke har gode tannhelsetilbud.  Det betyr at mange pasienter med de alvorligste og mest sammensatte helseproblemer faller utenom og ikke får den hjelpen de trenger. Dette prosjekt handler om å gi akkurat disse pasientene et tilstrekkelig tilbud.
  • En viktig grunntanke i prosjektet er: "Munnen er en del av kroppen og den syke munnen har også en kropp”
  • St. Olavs Hospital og Universitetssykehuset i Tromsø er nasjonale piloter til prosjektet. Forsøksperioden er foreslått til 5 år - fra 2012 - 2017. Evaluering vil bli gjort midtveis og ved prosjektets slutt.

Planleggingsrapport.pdf

Hvilke pasientgrupper har prioritering i tannhelseprosjektet?

  • Kreft 
    • Behandling med cytostatika og/eller stråling mot hode-/halsregionen., kan gi akutte og kroniske bivirkninger.  Pasienter som skal gjennomgå slik behandling bør ha så god munnhygiene som mulig før behandlingsstart for å unngå unødige komplikasjoner. De trenger oppfølging før, under og etter behandling. Barn som rammes av kreft er tre ganger mer utsatt enn voksne for bivirkninger i munnhulen ved kreftbehandling. Barnets vekst og utvikling påvirkes også av behandlingen. Tannskader og tannkjøttsykdommer er vanlig hos kreftoverlevere.
    • Ved Tannsteam, St.Olavs Hospital har vi et godt tilbud til kreftpasienter som strålebehandles mot hodet-/halsområdet. Vi har også et samarbeid med Barn 4 – kreft og blodsykdommer. Dette samarbeidet skal videreføres, utvides og forsterkes i prosjektet. 
  • Hjertesykdommer
    • Pasienter som skal ha hjertekirurgi, for eksempel hjerteklaffkirurgi. Det er nødvendig med en grundig undersøkelse av tenner og slimhinner og eventuelt rens.
  • Organtransplantasjon
    • God tannhelse er viktig for å unngå infeksjoner. For eksempel har Norsk forening for pedodonti rapportert at de er kjent med flere tilfeller der alvorlig syke barn har blitt utsatt for unødvendig medisinsk risiko på grunn av ubehandlet sykdom i munnhulen. 
  • Hematologipasienter
    • Pasienter med leukemi vil i perioder ha behov for grundig munnhygiene for å unngå unødvendige infeksjoner og smerter fra munnen. Når pasienten i perioder  har lave blodverdier, er immunforsvaret kraftig redusert og faren for infeksjoner øker. Det er derfor viktig å eliminere alle mulige infeksjonsfokus i kroppen før behandling med cellegift starter.

Dette er en forenklet beskrivelse av hvem dette prosjektet er ment for, og er tenkt som orientering og informasjon til aktuelle henvisende og samarbeidende instanser. 

Kontakt

Oppmøtested

Nevrosenteret
Harald Hardrådes gate 5

E-post
Postadresse

St. Olavs Hospital
Avdeling for kjeve- og ansiktskirurgi
Postboks 3250 - Sluppe
7006 Trondheim

Nevrosenteret
Besøksadresse
Harald Hardrådes gate 5(Google maps)
7030 Trondheim
Telefon
06800
mandag - søndag Hele døgnet

Kart

Parkering Øya

Kart over parkering (PDF)

 

Parkeringsplassene og parkeringshusene driftes av Trondheim kommune. Mer informasjon her:

https://trondheimparkering.no/parkering/st-olavs-hospital 

Sykkelparkering Øya

Transport Øya

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved St. Olavs Hospital med buss, og noen steder med tog. Her finner du beskrivelse av transporttilbud og lenker inn dit.

For St. Olavs Hospital på Øya gjelder dette:
 

Tog

Nærmeste holdeplass for toget er Marienborg stasjon med kort gangavstand til sykehuset på Øya. Det er bussforbindelse til St. Olav fra Trondheim Sentralstasjon.
 

Flybuss

Værnesekspressen og Flybussen stopper ved Studentersamfundet på vei til og fra flyplassen. Det er ca 35 km fra Trondheim sentrum og til flyplassen.
 

Bussforbindelser regionalt og lokalt

For de fleste lokale bussene er Studentersamfundet i Elgeseter gate nærmeste holdeplass til sykehuset på Øya. Dette gjelder også regionbussene.

Men merk at flere bussruter også går innom St. Olav på Øya. 

Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i Kunnskapssentret​

Åpningstider:
  • Mandag - Fredag: 0900 - 1900
  • Lørdag: 1000 - 1400
Telefon 73 86 42 00
 

Besøkstid

​​​Besøkstidene varierer fra avdeling til avdeling. Flere avdelinger har åpen besøkstid, og da kan du avtale besøk med personalet på den enkelte avdeling. Det kan være lurt å undersøke besøkstidene ved den enkelte avdeling på forhånd.

Betaling av egenandeler fra 1. mars 2017

​​Blir du behandlet på en poliklinikk (uten innleggelse), må du som regel betale en egenandel. I tillegg til egenandel ved konsultasjon, må du som regel betale egenandel ved røntgen- og ultralydundersøkelser og ved nukleærmedisinske billedundersøkelser når du ikke er innlagt på sykehus.

Noen pasientgrupper er fritatt for å betale egenandel.

For pasienter som ikke betaler med kort, så vil faktura for konsultasjoner sendes til pasientene på en av følgende måter:

  1. For pasienter som har valgt Digipost som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos Digipost. Flere banker har etablert en avtale med Digipost slik at fakturaen automatisk kan legges i din forfallsoversikt på din konto hos banken. Les mer om Digipost på www.digipost.no 
  2. For pasienter som har valgt e-Boks som offentlig postkasse og som har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, så vil fakturaen sendes til pasientens postkasse hos e-Boks. Les mer om e-Boks på www.e-boks.no 
  3. Pasienter som ikke har etablert avtale med Digipost eller e-Boks og heller ikke har godkjent at offentlige virksomheter kan sende elektronisk informasjon, vil få tilsendt faktura pr. post.

For pasienter som betaler med kort vil det ikke bli noen endringer.

Blomster

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

Butikk

Butikker ved sykehusområdet på Øya:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i Klostergata 46

E-post til sykehuset

​Du har mulighet til å kontakte sykehuset via e-post.

Henvendelser med helse- eller personopplysninger skal ikke sendes på e-post til St. Olavs Hospital. Sykehuset besvarer ikke slike spørsmål via e-post.  Vi ber om at dette overholdes for å hindre at helse- og personopplysninger publiseres og at sensitive opplysninger sendes til uvedkommende.

Frisør

​​​Den private frisørsalongen har to avdelinger, og er åpen for alle:

  • Gastrosenteret, 1. etasje
  • Øya Helsehus, 1.etasje

Telefon for bestilling av time: 72 82 54 14.

Åpningstider: 08:00 - 17:00 mandag til fredag.

Frisørene kan komme opp i avdelingen om du ikke kommer deg ned til frisørsalongen.

Hotell St. Olav

Pasienthotellet Hotell St. Olav ligger på Øya i Trondheim.

Rombestilling

Les mer om pasienthotellet

Internett og Wi-Fi

St. Olavs hospital tilbyr et trådløst gjestenett som heter GjestenettHMN. Gjestenettet er tilgjengelig ved alle sykehusets lokasjoner i hele regionen. 
  • Koble til deg trådløsenettet GjestenettHMN.
  • Åpne nettleseren og følg veiledningen.
  • Merk: du vil få en SMS med passord. Du må ha en mobiltelefon med norsk telefonnummer for å få tilsendt passordet.
  • Passord er gyldig i én uke.

Kiosk

Kunst - "Visuelle vitaminer"

Kunstsamlingen ved St. Olavs hospital, Øya, er Norges største utenfor museumsinstitusjonene, når det gjelder antall verk og budsjett.

Visuelle vitaminer

Legevakt

​Du må ringe 116117 før du oppsøker legevakta. Du vil da få et oppmøtetidspunkt utfra hvor alvorlig henvendelsen er. Hvis det er behov for øyeblikkelig hjelp, skal du fortsatt ringe 1 1 3. Telefonnummer til legevakt 116117 gjelder i hele landet.

Legevakta driftes av Trondheim kommune.

Mat og servering

Det er flere spisesteder på sykehuset.

Pasientbibliotek

​​Pasientbiblioteket ligger i 1. etasje i Kunnskapssenteret.

MERK SOMMER: Pasientbiblioteket er sommerstengt en periode i juli og august.

Ordinære åpningstider er mandag - torsdag kl. 0900 - 1200  og  1330 - 1500. Fredager er biblioteket stengt.

Pasientbiblioteket låner ut bøker, lydbøker og tidsskrifter til pasienter og ansatte. Én gang i uka er det boktraller i avdelingene. I dagligstuene rundt om på sykehuset er det utplassert bøker som kan lånes og leses av alle.​

Røyking

Det er ikke tillatt å røyke på sykehusets område. 
Kiosker inne på sykehusområder selger ikke tobakksvarer.

Lovendring i røykeloven fra 1. juli 2017:
https://helsedirektoratet.no/nyheter/standardiserte-tobakkspakker-og-dampeforbud-inn-i-roykeloven-fra-1-juli 

Vi ringer tilbake (callback)

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men flere poliklinikker, inntakskontor, og noen laboratorier har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Hva er callback?

Callback innebærer at telefontjenesten er åpen for publikum hele døgnet, slik at du som innringer alltid får gitt din beskjed uavhengig av åpningstider.

Ha fødselsnummeret klart før du ringer

Vi ber deg om å ha fødselsnummeret på 11 siffer klart før du ringer. Dette er frivillig, men vil være til stor hjelp når vi skal ringe deg tilbake. Dersom du ringer på vegne av andre, for eksempel egne barn, er det barnets fødselsnummer du skal oppgi.

Du kan ringe inn din beskjed når som helst på døgnet

Du kan ringe avdelingen når det passer deg best.

Hvis du har time på én av avdelingene og vet at du ikke kan møte til avtalt tid, er det en fordel at du varsler i så god tid som mulig. Da har avdelingen en mulighet til å innkalle andre pasienter slik at  timen ikke blir stående ledig.

Betaling for ikke å møte

Varsel om at du ikke kan benytte timen må gjøres senest 24 timer før avtalen. Avbestilling senere enn 24 timer før avtalen medfører et gebyr på 640 kroner (i 2016).  

- Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel e-postadresse, telefonnummer eller personnummer.